گروه سیاسی: در بحبوحه قطعنامه‌ها و تحریم‌هایی که اواخر آبان ماه و اوایل آذر بر سر موضوعات انرژی هسته‌ای، حقوق بشر و پرونده سفارت عربستان در آمریکا علیه کشورمان تحمیل شد،

ملل

رئیس‌جمهور کشورمان در سخنرانی مهمی از تشکیل جبهه متحد ایران، چین و روسیه سخن به میان آورد و با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در موضوعات گوناگون در حال همکاری با چین و روسیه است و ممکن است در جریان این همکاری‌ها اتفاق نظر و یا اختلاف‌نظر نیز میان کشورها وجود داشته باشد، گفت: در نگاهی کلی، 3 کشور ایران، روسیه و چین در یک بلوک قرار دارند و این به معنای آن است که ما به لحاظ همسایگی و مبانی نگاه به صحنه بین‌الملل باید همکاری بیشتری با یکدیگر داشته باشیم.

مزیت چین در حمایت از ایران

استفاده محمود احمدی‌نژاد از واژه بلوک برای نشان دادن عمق همکاری ایران با چین و روسیه، اگرچه به زعم کارشناسان یادآور و احیاکننده صف‌بندی‌های سیاسی دنیا در دهه‌های 70 و 80 میلادی بود اما با توجه به واقعیت‌های روابط3 کشور و منافع چین و روسیه در سطح بین‌الملل ابعاد دیگری نیز داشت. سفیر چین در ایران دو روز پیش گفت که توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران برای کشور متبوعش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به گفته یوهانگ یانگ حجم مبادلات بین ایران و چین طی سال گذشته میلادی 30 میلیارد دلار بوده و چشم‌انداز امسال عبور از مرز 40 میلیارد دلار است.

این در حالی است که به گفته رئیس‌جمهور در همان سخنان اشاره شده در حال حاضر کل مبادلات ایران با انگلیس، که بحث کاهش رابطه با آن مطرح شده، 500 میلیون دلار و با کل اروپا 24 میلیارد دلار است. درحالی‌که کل مبادلات ایران بیش از 190 میلیارد دلار است.

به گفته سفیر چین در تهران در سال میلادی گذشته سرمایه‌گذاران چینی 700 میلیون دلار در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند و هم‌اکنون بیش از 100 میلیارد دلار از سوی کشور متبوع خود در ایران سرمایه‌گذاری شده و پروژه‌های بسیاری در حال اجراست. یانگ تصریح کرده علاوه بر موقعیت راهبردی ایران در منطقه خاورمیانه و دنیا که ما را ترغیب به توسعه روابط با این کشور می‌کند، ایران دارای مزیت‌های مختلف سرمایه‌گذاری است.

شاید بر همین اساس است که ژانگ ژائوژانگ، فرمانده ارشد نظامی چین از دانشگاه دفاع ملی این کشور، تأکید کرده چین نباید در حمایت و محافظت از ایران تردید کند، حتی اگر این موضوع به معنای به راه انداختن جنگ جهانی سوم باشد. به گزارش فارس، به نقل از شبکه ان‌تی‌دی‌تی‌وی چین در هفته‌های اخیر شدیدا بر اتحاد خود با ایران تأکید کرده است و به‌عنوان آخرین مورد این اعلام حمایت و اتحاد با ایران می‌توان به اظهارات چند روز گذشته مقامات چین درخصوص واکنش کشورهای غربی به تجمع دانشجویان مقابل سفارت انگلیس در تهران اشاره کرد که از کشورهای غربی خواست تا از هرگونه اقدام احساسی بپرهیزند.
با این همه مهدی صفری، سفیر ایران در پکن با مطلوب ارزیابی کردن روابط 2 کشور ابراز امیدواری کرد پکن همواره در صحنه‌های بین‌المللی موضعی عادلانه داشته باشد.

تحریم نفتی، سیاسی است

روسیه نیز که یکشنبه هفته جاری از طریق نماینده دائم خود در سازمان ملل با اعمال تحریم‌های بیشتر به مخالفت برخاسته و تصریح کرده بود دیگر فضایی برای اعمال تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران باقی نمانده است بار دیگر بر این مواضع پافشاری کرد. سرگئی اشماتکو، وزیر انرژی روسیه، با تاکید بر لزوم پرهیز از سیاسی کردن مسائل مربوط به انرژی در سطح بین‌المللی، اعلام کرد: تحریم نفتی جمهوری اسلامی ایران ماهیت سیاسی دارد. وی با بیان اینکه باید از سیاسی کردن مسائل مربوط به انرژی در سطح بین‌المللی خودداری کرد تصریح کرد: در همین راستا روسیه در چنین مسائلی بی‌طرف است و مسکو لزومی برای پیوستن به تحریم نفتی جمهوری اسلامی ایران نمی‌بیند.

مذاکره به‌جای تحریم

اتحادیه اروپا در نشست وزیران امور خارجه پنجشنبه هفته پیش تحریم‌های تکمیلی را در حق ایران اعمال کرد ولی نتوانست درباره برقراری تحریم بر ورود نفت این کشور به توافق برسد. همانطوری‌که آلن ژوپه وزیر امور خارجه فرانسه اطلاع داد،برخی کشورها از جمله یونان که اقتصاد آن دچار بحران همه جانبه‌ای شده است، مخالف برقراری تحریم بر ورود نفت ایران هستند. رولان دوما، وزیر امور خارجه اسبق فرانسه نیز با متمدن و تاریخی خواندن ایران، به کشورهای غربی مذاکره را توصیه کرد و افزود هیچگاه باب مذاکره با ایران را نبندند و همواره در این مسیر گام بردارند.

دوما به ایرنا گفت: مذاکرات تنها راه حل اصلی موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران است و غرب نباید سعی کند این امر مهم را به حاشیه بکشاند. وی با بیان اینکه ایرانیان همواره از گذشته‌های دور به‌عنوان مردمی متمدن شهرت داشته و دارند و کشورهای منطقه نیز بر آن اذعان می‌کنند، تاکید کرد: با توجه به اینکه ایران توانمندی نظامی و اقتصادی قوی منطقه‌ای، ذخایر زیاد نفت و گاز و ثبات منطقه‌ای خوبی دارد، ضروری است کشورهای طرف مذاکره تمامی جوانب امر را در گفت‌وگوهای خود با طرف‌های ایرانی مد نظر داشته باشند.

کد خبر 153222
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز