گروه دانش و سلامت - آرش نهاوندی: بعد از رنگین شدن سفره‌های مردم ایران به برنج‌های هندی، اینک خبرهای منتشره حکایت از واردات انبوه گوشت گاومیش هندی به ایران دارد.

گاو

همزمان با این رخداد، برخی گزارش‌ها ابهاماتی را در باره میزان سلامت و بهداشت و کیفیت این نوع گوشت‌ها ایجاد کرده است.وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به اخبار و گزارش‌های پیرامون ورود گوشت‌های آلوده به کشور به‌ویژه گوشت گاومیش هندی واکنش نشان داد و اعلام کرد: وزارت بهداشت بررسی‌های لازم را در مورد اینگونه گوشت‌ها انجام داده است و نگرانی خاصی در این زمینه وجود ندارد. اظهارات وزیر بهداشت در رابطه با ورود گوشت آلوده به کشور درحالی بیان می‌شود که طی روزهای اخیر گزارش‌های نگران‌کننده‌ای درباره واردات گوشت گاو و گاومیش هندی در رسانه‌ها و سایت‌های خبری انتشار یافته بود. درباره واردات این نوع گوشت‌ها از هند دلایلی از سوی کارشناسان ارائه شده است که در این مطلب به برخی از آنها می‌پردازیم.

یکی از خصوصیات بارز این نوع گوشت که به گفته پاره‌ای از کارشناسان از هند وارد می‌شود ارزان بودن آن است. درحالی‌که گوشت برزیلی که از یک کشور دارای صنعت دامداری قوی و حجم زیادی از دام وارد می‌شود، بر پایه اظهارنظر این کارشناسان اکنون با بهایی بالاتر از گوشت وارداتی از هند در بازار به فروش می‌رسد. یکی از نگرانی‌ها در این نهفته است که با توجه به اینکه گاو در هند مقدس شمرده می‌شود و ذبح آن به‌ویژه در میان پیروان مذهب هندو صورت نمی‌گیرد، گوشت‌های وارداتی مربوط به گاوهای ذبح‌شده نباشد که اکنون به‌عنوان گوشت صادراتی ارزان از این کشور به برخی از کشورهای دیگر نظیر ایران صادر می‌شود.

دکتر کامران ملک‌پور از متخصصان دامپزشک نیز چندی پیش با انتشار گزارشی در این باره در یکی از نشریات کشور نگرانی‌های خود را درباره واردات گوشت هندی ابراز کرده بود و دلیل آن را رقابت برای به دست آوردن سود بیشتر و تصاحب سهم بالاتری از بازار مصرف بین تعاونی‌های گوشتی و اتحادیه‌های واردات گوشت دانسته بود.کارشناسان دیگر اما دلیل واردات گوشت از هند را شکستن انحصار واردات گوشت برزیلی به کشور می‌دانند به گفته این کارشناسان برزیل با استفاده از موقعیت خود به‌عنوان عمده‌ترین صادر‌کننده گوشت به ایران قیمت گوشت خود را متناسب با تورم در این کشور بالا برده است.

از همین رو نیز در ایران تصمیم بر آن گرفته شد تا به‌منظور شکستن انحصار واردات گوشت برزیلی، گوشت گاو از هند وارد شود اما اگر این کار با هدف شکستن انحصار گوشت برزیلی انجام گرفته چرا تا‌کنون گوشت هندی تنها 5درصد از واردات گوشت به ایران را به‌خود اختصاص داده و 95درصد مابقی گوشت مورد نیاز کشور همچنان از برزیل وارد می‌شود؟ در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که چه لزومی دارد برای شکستن انحصار کشوری که به هرحال گوشت آن از نظر استاندارد جهانی از کیفیت نسبی برخوردار است، اقدام به واردات گوشت با کیفیتی نازل از هند کنیم. در جایی که برآوردهای کارشناسان نشان می‌دهد که به احتمال زیاد گوشت گاو هندی متعلق به گاوهای مسن است و بنا بر آنچه در‌پی می‌آید علاوه بر گوشت گاو، واردات گوشت گاومیش هندی نیز در جریان است که بسیاری از کارشناسان کیفیت آن را زیر سؤال برده‌اند. در روزهای اخیر نیز اخباری مبنی بر واردات گوشت گاومیش از هند به ایران منتشر شده‌است.

برخی از کارشناسان هم به‌طور مجزا از واردات گوشت گاومیش از هند سخن به میان آورده‌اند. به اعتقاد این کارشناسان، حجم گوشت گاومیش به‌دلیل اینکه حیوان مذکور از جثه بزرگی برخوردار است، زیاد است و همین مسئله سبب می‌شود تا گوشت گاومیش از کیفیت پایینی برخوردار باشد؛ به‌طوری‌که در بسیاری از کشورها از گوشت گاومیش به‌عنوان فراورده غذایی استفاده نمی‌کنند و تنها برای مصارف صنعتی از آن استفاده می‌شود.

البته اخباری که اخیرا در برخی از سایت‌های خبری انتشار یافته نیز تا حدودی صحت مدعای مزبور را تایید می‌کند، بر همین مبنا گفته می‌شود که احتمالا گوشت گاومیش در برخی از سربازخانه‌ها و سلف‌سرویس برخی از دانشگاه‌ها و رستوران‌ها و مراکز فست‌فود استفاده شده است. یکی از کارشناسان نیز در رابطه با حلال بودن گوشت گاومیش‌های وارداتی گفته است که 3 دامپزشک بر شیوه بهداشتی بودن کشتار گاومیش هندی برای صادرات به ایران و حلال گوشت‌بودن آن نظارت دارند.

کد خبر 152116
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز