همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: هرگاه بحث مذاکره پیش بیاید از آن استقبال می‌کنیم.

دکتر علی لاریجانی که به همراه پراناب موکرجی، وزیر خارجه‌ هند به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌داد  در باره اخبار انتشار یافته مبنی بر شرکت وی در کنفرانس مونیخ نیز گفت:‌ کنفرانس مونیخ در خصوص امنیت بین‌الملل است و ذاتش حل مسائل بین‌المللی و مباحث مطرح شده در آنجا امنیتی است؛ صبر کنید تا در آنجا شرکت کنیم و بعد بیشتر نظر بدهیم.

وی در پاسخ به خبرنگاری که از وی پرسید آیا در این کنفرانس با صدراعظم آلمان نیز ملاقات خواهد داشت یا خیر؟ گفت: مذاکراتی قرار است صورت بگیرد، اما اجازه بدهید پس از برگزاری نشست در این مورد صحبت کنیم

لاریجانی با اشاره به بازرسی‌های اعمال شده توسط آژانس و تاسیسات هسته‌یی کشورمان گفت: مسیر فنی کار، تحقیق و توسعه مسیر روشنی دارد و بازرسان آژانس نیز بازدیدهای خود را به عمل می‌آورند و چیز پنهانی در این خصوص وجود ندارد.

وی ادامه داد:‌ در آینده‌ی نزدیک با همکاری‌های آژانس مسیر نحوه‌ی نظارت‌ها شکل دقیق‌تری می‌یابد و امیدواریم از طریق مذاکرات بتوانیم به نتایج مثبتی برسیم.

خبرنگاری از لاریجانی در مورد اظهارات مداخله جویانه‌ای که اخیرا از سوی برخی از مقامات آمریکایی در باره عدم ارایه‌ی کمک‌های فنی توسط آژانس به ایران مطرح شده‌اند سوال کرد.

لاریجانی در پاسخ به سوال این خبرنگار ، گفت: طبق مقررات ‌آژانس چون ما عضو آژانس هستیم باید از همکاری‌های صلح‌آمیز برخوردار شویم، اما این که آن‌ها بخواهند نظارت بیشتری اعمال کنند، این درخواست آن‌ها زیاده‌خواهانه است و باید برای نظارت دید روشنی وجود داشته باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در واکنش به ادعا‌های اخیر تونی بلر نیز گفت: این حرف‌ها، حرف‌هایی است که بیشتر خودشان مستحق آن هستند. حرف‌های نسنجیده کمکی به حل مسئله نمی‌کند و اگر حرفی دارند باید از طریق نظام بین الملل آن را مطرح کنند.

لاریجانی درباره مراسم  روزسالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نیز گفت:‌ تا 22 بهمن بهتر است صبر کنید تا جشن را ببینید. 22 بهمن جایی است که اراده ملی از مسئله‌ی هسته‌یی حمایت می‌کند و مراد از جشن هسته‌یی این است که ملت پشتوانه‌ی این فن‌آوری صلح آمیز است

واکنش نسبت به ربودن دیپلمات ایرانی

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران ضمن دخیل بودن آمریکایی‌ها در ربودن دیپلمات ایرانی در بغداد، اعلام کرد: ‌تلاش‌هایی در وزارت خارجه در زمینه پیگیری آزادی دیپلمات‌های ربوده شده در عراق انجام می‌شود و ما پیگیر این موضوع هستیم، اما آمریکایی‌ها در عراق به دنبال ماجراجویی هستند که باعث تضعیف دولت عراق می‌شود.

دکتر علی لاریجانی، در حاشیه گفت‌وگو و مذاکره با پراناب موکرجی، وزیر خارجه‌ی هند در جمع خبرنگاران در باره دیپلمات‌های ربوده شده‌ی ایرانی در عراق گفت: اگر هدف آمریکا حمایت از دولت مالکی و ایجاد امنیت در عراق است؛ این گونه کارها تضعیف دولت عراق را در پی دارد و وقتی دست به ربایش می‌زنند در واقع دولت عراق را تضعیف می‌کنند.

وی تصریح کرد: این کار به نفع خود آمریکایی‌ها نمی‌باشد و ما در این راستا اعتراض‌مان را به سوئیس و عراق اعلام کرده‌ایم و وزارت خارجه نیز پیگیر موضوع است. در دیدار حکیم و عادل عبدالمهدی، معاون رییس‌جمهور عراق این مسئله را طرح کردیم و آن‌ها نیز پیگیر موضوع هستند.

لاریجانی پیگیری‌های قبلی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در زمینه آزادی دیپلمات‌هایی را که چندی پیش در بغداد دستگیر شده بودند، مثبت ارزیابی کرد و گفت: وزارت خارجه همان گونه که در آن زمان پیگیری‌هایی را انجام داد این بار نیز پیگیر موضوع است.

اجلاس کشور‌های همسایه عراق

لاریجانی درباره اجلاس وزرای خارجه‌ی همسایگان عراق نیز گفت:‌ قبلا در سطح وزرای کشور و وزرای خارجه مباحثی صورت گرفته و به نظر ما کار بسیار مثبتی است که برای بازسازی عراق انجام می‌شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان مذاکرات خود با وزیر خارجه‌ی هند را نیز مثبت ارزیابی کرد و گفت:‌ قسمتی از مباحث ما با وزیر خارجه‌ی هند در خصوص روابط اقتصادی بسیار بالایی است که با آن‌ها داریم. سطح

حجم روابط اقتصادی هند وایران

روابط اقتصادی دو طرف در حدود 6 میلیارد دلار است که در زمینه‌ی گاز و ال.ان.جی و سرمایه‌گذاری بحث‌هایی مطرح شد.

وی ادامه داد: نگاه وزیر خارجه‌ی هند به بحث هسته‌یی ایران نیز نگاه داهیانه‌یی است و وی معتقد است که نباید با زبان زور با ایران صحبت کرد و باید پرونده‌ی ایران در آژانس بررسی شود و نه با قطعنامه با آن برخورد گردد.

لاریجانی دیگر مباحث مطروحه در مذاکرات خود با وزیر خارجه‌ی هند را نیز از مسائل منطقه‌یی مطرح کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پیشنهادی از طرف هند برای حل پرونده‌ی هسته‌یی کشورمان ارایه شده است یا خیر؟ گفت: پیشنهاد خاصی مطرح نبود و ایشان بیشتر نگاه خود را در این خصوص مطرح کردند ضمن این که بحث‌هایی در مورد فعالیت‌های هسته‌یی هند نیز طرح شد.

کد خبر 15193

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز