همشهری آنلاین: مدیرکل امور بورس و دانشجویان خارج وزارت گفت: علیرغم وجود بیش از 200 هزار صندلی خالی در دانشگاه‌های کشور، 75 درصد از دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج از کشور در مقطع کارشناسی هستند.

به گزارش ایسنا، حسن مسلمی نائینی در سومین همایش "هم‌اندیشی موسسات اعزام دانشجو به خارج" با بیان اینکه آمار 80 هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور توسط رایزن‌های علمی در کشورهای مختلف کسب شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر 200 هزار صندلی خالی در کشور وجود دارد، باید بررسی شود که چرا دانشجویان برای مقطع کارشناسی به خارج از کشور می‌روند.

وی در خصوص آمار بازگشت دانشجویان ایرانی به داخل کشور، گفت: در این زمینه آماری نداریم، اما در آینده می‌توانیم این آمار را از طریق حوزه اداره کل دانش‌آموختگان به دست آوریم.

وی در خصوص پرمتقاضی‌ترین رشته‌هایی که دانشجویان ایرانی متقاضی ادامه تحصیل در خارج از کشور هستند، تصریح کرد: بیشتر دانشجویان ایرانی که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می‌روند متقاضی رشته‌هایی هستند که در داخل کشور کمبود داریم و یا ظرفیت‌ آنها کم است که از جمله این رشته‌ها می‌توان به رشته‌های کامپیوتر، فناوری اطلاعات، معماری، حسابداری و حقوق اشاره کرد.

مسلمی با بیان اینکه در مردادماه سال گذشته فراخوانی برای ارائه مجوز از سوی وزارت علوم به موسسات اعزام دانشجو به خارج داده شد، گفت: بیش از 300 موسسه در این فراخوان ثبت‌نام کردند که تعداد قابل توجهی از آنها بر اساس تعرفه‌های مشخص و محدوده‌های اعزام دانشجو مجوز دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه موسسات مجاز اعزام دانشجو به خارج از کشور تحت عنوان کانون گردهم جمع می‌شوند، اظهار کرد: در این جلسه پنج نفر به عنوان اعضای هیات مدیره و دو نفر به عنوان عضو علی‌البدل انتخاب می‌شوند که این افراد در جهت حمایت از موسسات، بهترشدن ارتباط با موسسات، برگزاری همایش‌ها درجهت ارتقای موسسات و جلوگیری از تخلفات اقدام خواهند کرد.

مدیرکل بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم با اشاره به اهداف کانون و اساسنامه این موسسات، گفت: این موسسات باید به راهنمایی و هدایت درست دانشجویان بپردازند و اعزام‌ها را بر اساس نیاز کشور و آمایش هدایت شده انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین این موسسات می‌توانند به ازای هر چهار نفری که اعزام می‌کنند یک نفر از دانشجویان که از وضعیت مالی کمتری برخوردار است را حمایت کنند تا به صورت رایگان بتواند به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج بپردازد.

وی با اشاره به فعالیت موسسات غیرمجاز، گفت: تشکیل این کانون اقدامی جهت برخورد با این موسسات است و با تشکیل کانون در جهت خصوصی‌سازی و کاهش تصدی‌گری اقدام شده است.

مسلمی در خاتمه، گفت: هزینه‌های اعزام دانشجو و اسامی موسسات مجاز در سایت وزارت علوم عنوان شده است و در نظر داریم این موسسات را در جهت جذب دانشجویان خارج از کشور به داخل نیز تشویق کنیم.  

کد خبر 151466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز