شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۰ - ۲۰:۲۷
۰ نفر

کیانوش رستمی در رقابت‌های دسته 85 کیلوگرم مسابقه‌های جهانی فرانسه در شرایطی دو مدال طلا و یک مدال برنز به دست آورد که در حرکت دوضرب سعی داشت رکورد جهان را جابه‌جا کند.

وزنه برداری

در رقابت‌های دو ضرب که با وزنه 201 کیلوگرم شروع شد، تمامی شرکت‌کننده‌ها روی تخته رفتند تا اینکه مشخص شد رستمی به‌عنوان آخرین شرکت‌کننده می‌خواهد وزنه 209 کیلوگرم را مهار کند. این وزنه‌بردار با وجود مصدومیت زانو توانست این وزنه را مهار کند.

جالب اینکه تا پایان مسابقه‌های حرکت دوضرب هیچ‌یک از وزنه‌برداران نتوانستند وزنه‌ای بالاتر از 209کیلوگرم را بالای سر ببرند و بدین‌ترتیب، کیانوش رستمی در همان حرکت نخست خود مدال طلای دوضرب و مجموع را کسب کرد.

رستمی که مدال طلای خود را به مقام معظم رهبری و مردم تقدیم کرد، می‌گوید: «در کنار حمایت‌هایی که از من شد، کوروش باقری نیز به‌خوبی از عهده وظایف خود بر آمد تا نشان دهد که یکی از بهترین مربیان دنیاست. باقری با انتخاب وزنه‌های مناسب شرایطی را ایجاد کرد که حریفانم نتوانند در راه قهرمانی سد راهم شوند و از این نظر وظیفه خود می‌دانم که از تلاش‌های سرمربی تیم ملی تقدیر و تشکر کنم.»

کیـانوش رستـمـی با ایـنـکه قهرمانی خود را مسجل کرده بود، تصمیم گرفت با مهار وزنه 219 کیلوگرم رکورد جهان را از آن خود کند.
رکورد دو ضرب جهانی دسته 85 کیلوگرم 218 کیلوگرم است. رستمی برای اینکه رکورد جهان را بزند، 2بار روی تخته رفت ولی در ارتقای رکورد جهانی این وزن ناکام بود. او از این موضوع به‌شدت ناراحت بود. خودش می‌گوید: «من تا به حال در تمرین‌ها نتوانسته بودم به رکورد 219 کیلوگرم برسم. بهترین رکوردم در تمرین 216 کیلوگرم بود، از طرفی هم زانویم مصدوم بود اما وقتی به روی تخته رفتم و وزنه را بلند کردم دیدم که توانایی این کار را دارم اما متأسفانه به‌دلیل همین آسیب دیدگی، تلاش می‌کردم تنها با قدرت دستم این وزنه را بلند کنم و به پایم فشار نمی‌آوردم و در نتیجه پس از دو بار تلاش موفق به انجام آن نشدم.»

او اضافه می‌کند: «خوشحالم از اینکه طلا گرفته‌ام اما آن چیزی که می‌خواستم نشد. البته من باید راضی باشم. همین که طلا گرفتم نیز افتخار بزرگی بود اما برایم غیرقابل باور است که نتوانستم رکورد جهان را تغییر دهم. شکستن رکورد جهان برایم یک آرزو بود که متأسفانه موفق نشدم.»

رستمی پیش از آن در یکضرب البته عملکرد درخشانی نداشت و با مهار وزنه 173 کیلوگرم به مدال برنز مسابقه‌ها دست یافت.

ملی‌پوش دسته 85 کیلوگرم در این‌باره می‌گوید: «دوست داشتم در یکضرب بهتر کار کنم اما همه توانم همین بود. رقابت‌ بسیار سخت بود و نتوانستم آنطور که باید کار کنم.»

رستمی در مجموع 382 کیلوگرم به ثبت رساند تا با 2 مدال طلا و یک برنز این مسابقه‌ها را به پایان برساند. او اضافه می‌کند: «برای من یکی از مهم‌ترین مسائل این است که بتوانم رکورد دنیا را بشکنم. حال در این مسابقه نشد، در مسابقه بعدی. من سرانجام این کار را می‌کنم. برای من رکورد دنیا با ارزش‌تر از مدال طلاست.»

از سوی دیگر اصغر ابراهیمی در رده پنجم گروه B دسته 94 کیلوگرم در حرکت یکضرب وزنه 175 کیلوگرم را بالای سر برد و در مهار وزنه‌های 180 و 181 ناموفق بود تا جایگاهی بهتر از پنجمی به‌دست نیاورد.

سلیمی: احتمالاً رکورد یکضرب را جابه‌جا کنم

در ادامه مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان در پاریس، یکشنبه شب بهداد سلیمی، قوی‌ترین مرد جهان روی تخته خواهد رفت. او به همراه سجاد انوشیروانی شانس‌های مدال‌آوری در رقابت فوق سنگین هستند.

سلیمی در این باره می‌گوید: «به سهم خود تلاش خواهم کرد عضو مؤثری برای تیم ملی کشورم باشم و با کسب مدال طلا دل مردم عزیز کشورم را در آستانه عید غدیر شاد کنم. اگر باقری صلاح بداند بعد از قطعی شدن مدال طلایم در حرکت یکضرب، برای زدن رکورد جهان‌ روی تخته می‌روم.»

او اضافه می‌کند: «سجاد هم آماده و باانگیزه است و موفق شد با عزمی راسخ ضمن سپری کردن دوره پس از عمل، خود را با پشت سر گذاشتن تمریناتی سخت به رقابت‌ها برساند که این تلاش او ستودنی است.»

کد خبر 150987
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز