همشهری آنلاین: رییس‌جمهور با بیان این‌که سیستم بانکی باید زمینه‌ساز مشارکت عموم مردم در فعالیت‌های سازنده اقتصادی باشد، بر لزوم اصلاح نظام بانکی کشور تاکید کرد و گفت:

دولت مصمم است با همفکری و برنامه‌ریزی مناسب، هم اصلاحات ساختاری در بانک‌ها را عملیاتی کند و هم نشاط و رشد اقتصادی و تولید ملی در کشور را افزایش دهد.

دکتر محمود احمدی‌نژاد در همایش تبیین طرح تحول نظام بانکی که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، با تأکید بر لزوم اصلاح نظام بانکی در کشور گفت: سیستم بانکی مهمترین عنصر اثرگذار در اقتصاد و در لایه دوم یعنی فرهنگ کشور است که بواسطه آن، منابع باید به اندازه، به موقع و سالم به اجزاء اقتصاد کشور برسد زیرا در کشور هیچ فعالیت اقتصادی وجود ندارد که متکی به بانک نباشد.

رییس‌جمهور با بیان این‌که «سیستم حال حاضر نظام بانکی پاسخگوی اهداف کشور نیست» خطاب به وزیر اقتصاد و شرکت کنندگان در این همایش، گفت: باید در جلسات مشورتی خود سابقه تشکیل سیستم بانکی به معنای فعلی را بررسی کنید و با شناسایی معایب سیستم موجود، برای اصلاح آن اقدام نماید.

احمدی‌نژاد با اشاره به این‌که «مردم برای رفع مشکلات خود نیازمند آن هستند که از جایی قرض کنند» گفت: اگر قرار باشد مردم بابت این قرض، سودی پرداخت کنند، به معنای افزایش مداوم فاصله طبقاتی است و اسلام قرض‌الحسنه را به همین خاطر وضع کرده است که در آن ارزش قرض به این است که فردی از منافع و سود پولش صرف نظر کند.

رییس‌جمهور با بیان این‌که «قرض‌الحسنه با فرهنگ ایرانی و اسلامی ملت ایران تطابق دارد» گفت: تعاون جمعی در ملت ایران ریشه‌ای تاریخی دارد و هیچ ملتی به اندازه ملت ایران تعاون اجتماعی و درونی ندارد که این موضوع باید احیا و تقویت شود.

احمدی‌نژاد افزود: در نظام بانکداری باید سیستم و نوع نگاه به بانک، اصلاح و تغییر کند که البته این تبعاتی هم دارد، به نحوی که کسی در جایی سوء استفاده می‌کند اما تبعات آن دامن همه را می‌گیرد.

رییس‌جمهور با بیان این‌که «دولت از 6 سال پیش اصلاح ساختار بانکی را فریاد زده است» گفت: در طول این شش سال همه آن کسانی که امروز مدعی سیستم بانکی و دولت شدند، بجای همراهی، مقابله کرده و تصور می‌کردند که دولت می‌خواهد کل نظام بانکی را شخصی کند.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: رسیدن به رشد بالا و متوازن در کشور از وظایف سیستم بانکی کشور است؛ در حقیقت تمامی کارهایی که در کشور انجام شده اعم از تولید، سرمایه‌گذاری، عمران و آبادانی با پشتیبانی بانک‌ها به انجام رسیده و این موضوع با مباحثی که دیگران در بازار سیاست مطرح می‌کنند، متفاوت است.

رییس‌جمهور ادامه داد: عده‌ای تصور کردند بواسطه جریان اخیر بوجود آمده در بانک، دستمایه‌ای به وجود آمده که بواسطه آن، هم دولت و هم سیستم بانکی را مورد حمله قرار داده و جلوی تحقق 2.5 میلیون شغل در کشور را بگیرند.

احمدی‌نژاد با اشاره به این‌که «امسال دولت بدنبال جهش اقتصادی است و مجموعه دولت در این زمینه بسیج شدند که نماد آن ایجاد 2.5 میلیون شغل در کشور است» اظهار کرد: عده‌ای از ابتدا فریاد زدند که نمی‌شود و یا نمی‌گذاریم و به دنبال بهانه بودند که به گونه‌ای فضای رو به رشد و زنده اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده و آن را به نحوی متوقف یا سست کنند، تا این‌که ماجرای اخیر سوء استفاده بانکی بوجود آمد.

رییس‌جمهور با بیان این‌که «در جریان سوء استفاده بانکی اخیر چند موضوع خلط شده است» گفت: اول آن‌که عده‌ای صاحب نفوذ که همگی با پشتیبانی افرادی خارج از قوه مجریه و با زد و بند این سوء‌استفاده را انجام دادند و عده‌ای این موضوع را بهانه کردند تا تمام خدمات دولت را زیر سؤال برده و روند فعالیت‌های دولت را متوقف کنند که این یک ناجوانمردی در حق کشور و ملت است؛ اگر با شخص احمدی‌نژاد مشکلی دارند، چرا انتقام آن را از کشور و ملت می‌گیرند.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: کسانی که در سوء‌استفاده مالی اخیر تخلف داشتند، باید محاکمه شوند تا مشخص شود چه کسی حامی آن‌ها بوده است.

احمدی‌نژاد گفت: اکثر مدیران بانکی و 190 هزار کارمند شاغل در سیستم بانکی کشور همانند بقیه ملت ایران انسان‌هایی پاک و امانتدار هستند و اعتراض دولت از ابتدا بر روی سیستم و فشارهای بیرونی روی آن بوده است.

رییس‌جمهور تصریح کرد: برخی سوء‌استفاده مالی اخیر را بهانه‌ای برای حمله به دولت و سیستم بانکی و فرصتی یافته‌اند تا کارها را متوقف و فضای اقتصاد و کسب و کار کشور که رو به رونق است را متشنج کرده و سپس تمام سیستم را زیر فشار بگذارند.

رییس‌جمهور با تأکید بر این‌که «متخلفان باید مجازات شوند، اما منحرف کردن این مسأله، بازی سیاسی با اقتصاد و منافع ملی کشور است» گفت: هدف اصلی تمامی سر و صداهای اخیر این است که در مسیر پیشرفت و رشد بالای اقتصادی ایران خدشه ایجاد کنند و نگذارند دولت کار کند؛ البته همه ملت می‌دانند که دولت پرچمدار مقابله با سوء‌استفاده و تخلف است و این موضوع یکی از دلایل اصلی حملات و هجمه علیه دولت می‌باشد، اما به رغم تمامی این اقدامات، دولت همواره بر موضع اصولی خود در مسیر مبارزه با فساد ایستادگی کرده و هیچ گاه از آن کوتاه نیامده و وارد زد و بندهای اصحاب قدرت و ثروت نخواهد شد.

احمدی‌نژاد بر ضرورت تلاش برای رشد اقتصادی، ایجاد 2.5 میلیون شغل، اصلاح سیستم بانکی و سلامت در این سیستم تاکید کرد و گفت: برخی افراد دائماً اعلام می‌کنند که نمی‌توان این کارها را انجام داد، اما با اعتقاد به توان و ظرفیت کشور باور دارم که می‌شود همزمان و با سرعت بالا هم رشد اقتصادی داشت و هم اصلاحات ساختاری را انجام داد.

رییس‌جمهور افزود: تجربه ما در هدفمندی یارانه‌ها ثابت کرد که می‌شود اصلاحات ساختاری را انجام داد و همزمان رشد اقتصادی داشت و کارهای کشور را هم با شتاب بیشتر جلو برد و همکاران ما در دولت متعهد می‌شوند که با همفکری و برنامه‌ریزی مناسب، هم اصلاحات ساختاری بانک‌ها را جلو ببرند و هم نشاط و رشد اقتصادی و تولید بالا را در کشور حفظ کنند.

رییس‌جمهور تصریح کرد: علاوه بر انجام کارهای ضروری کشور اعم از سرمایه‌گذاری و اعتبارسنجی باید نظارت در سیستم بانکی را بطور جدی تقویت کرد.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که «هیچ نامه‌ای در خصوص خدمات بانکی به افرادی خاص نباید از سوی هیچ کس توسط بانک‌ها پذیرفته شود» خطاب به کارکنان سیستم بانکداری کشور تاکید کرد: با کنترل و نظارت اجازه ندهید خدمات ارزشمند شما با برخی کوتاهی‌ها که در گوشه و کنار وجود دارد، زیر سوال برود و بدانید بنده کسی هستم که اگر متوجه شوم به شخصی به ناحق ظلم شده، پای گرفتن حق آن می‌ایستم، حتی اگر همه دنیا در مقابل من باشند.

رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که «باید نشاط اقتصادی در جامعه حفظ شود» گفت: لکوموتیو اقتصاد کشور تازه سرعت گرفته است و نباید بگذاریم از حرکت باز ایستد و در این راه باید به طبقات پایین جامعه نیز توجه داشت؛ اگر بناست تسهیلاتی ارائه شده و ارفاقاتی صورت گیرد، باید برای این قشر باشد.

وی با بیان این‌که «مناسب است تا در هر بانک، واحدی ویژه برای محرومین و طبقات پایین جامعه ایجاد شود» اظهار کرد: اگر بانکی تمام همت خود را برای برطرف کردن مشکلات مردم به کار گیرد، ناخودآگاه بزرگترین بانک جهان اسلام خواهد شد، چرا که خداوند دلسوزی و کار برای مردم را می‌بیند و قطعاً در نزد خدا مأجور خواهد بود.

رییس‌جمهور با اشاره به اقدام دشمنان برای تحریم ملت ایران گفت: ملت ایران به رغم تمامی اقدامات دشمنان، پای‌ کار آمد و ایستادگی کرد که امروز بواسطه آن، وضعیت اقتصادی ایران نسبت به گذشته بهتر شده و تمامی شاخص‌ها بهبود یافته است.

احمدی‌نژاد هدفمندی یارانه‌ها و طرح مسکن مهر را که با مشارکت بانک‌ها در کشور به اجرا رسید، گام‌هایی بلند در جهت ایجاد عدالت در کشور دانست و خاطرنشان کرد: ایران در کشاورزی، صنعت و خدمات ظرفیت‌های خوبی دارد که باید از آن‌ها در جهت رشد و پیشرفت کشور و ایجاد 2.5 میلیون شغل در کشور استفاده شود.

وی با تاکید بر این‌که «اصلاحات بانکی باید به دست کارکنان سیستم بانکی کشور صورت گیرد» گفت: دولت موضوع اصلاحات بانکی را برای رأی آوردن مطرح نکرده است که پشت هر کلمه‌ای یک واژه اسلامی بیاورد و در مقابل هزاران شرط برای عقود شرعی بانکی بگذارد، بلکه می‌خواهد بواسطه اصلاحات بانکی، مشارکت واقعی در کشور شکل گیرد تا همه مردم در امور کشور فعال شده و پیگیری و نظارت نیز داشته باشند.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: سیستم بانکی باید زمینه‌ساز مشارکت عموم مردم در فعالیت‌های سازنده اقتصادی باشد.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور با اشاره به این‌که «دولت از تصمیمات گرفته شده برای اصلاح ساختار بانکی بطور کامل حمایت می‌کند» ابراز امیدواری کرد که امسال اصلاح سیستم بانکی در کشور آغاز شود.

وی در ادامه با بیان این‌که «هیچ کس نسبت به توانایی ملت ایران برای رسیدن به قله‌های پیشرفت جهانی تردیدی ندارد» تصریح کرد: ایران کشوری بزرگ با تاریخ، تمدن و فرهنگی عظیم و ظرفیتی بی پایان است و این شایستگی را دارد که در بالاترین قله‌های عزت و پیشرفت قرار بگیرد.

رییس‌جمهور با اشاره به این‌که «بیش از 150 سال استعمار کهنه و نو به ساحت ملت ایران توهین کرده و این ملت را تحقیر کرده‌اند و با استفاده از تمام ظرفیت‌های خود اجازه ندادند تا ملت ایران آن‌طور که باید تصمیم گرفته و به جایگاه شایسته خود برسد» اظهار کرد: زمانی که ایران پرچمدار علم، فرهنگ و تمدن بود، بسیاری از این کشورهای استعمارگر هیچ چیز نداشتند؛ البته این بدان معنا نیست که امروز چیزی از خود دارند، بلکه آن‌ها می‌دانستند و امروز هم می‌دانند که ملت ایران به مانند فنر فشرده شده‌ای است که بار سنگین فشارها و تحمیلات استعماری آن را بسته نگه داشته و اگر این فشار برداشته شود و خودباوری ملت ایران احیا و روح جمعی ملت بیدار شود، فرهنگ و اندیشه ملت ایران در جهان‌ فراگیر خواهد شد به همین دلیل است که همواره فشارها بر ملت ایران بوده و امروز نیز ادامه دارد.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که «با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران یک بیداری و بازگشت به خویشتن و خودباوری در کشور به وجود آمد» تصریح کرد: دشمنان ملت ایران با همه وجود قد علم کردند که قامت ملت ایران را بشکنند اما بواسطه هوشیاری و ایستادگی ملت همواره ناکام بوده و هیچ کاری نتوانستند از پیش ببرند و در آینده نیز نخواهند توانست.

رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که «ایران باید به قله‌های پیشرفت برسد و از توانایی این کار برخوردار است» گفت: چرا باید کسانی که تمام تاریخ جعلی آن‌ها با کشتار و چپاول منابع ملت‌ها به دست آمده، مدیر دنیا شده و ملت‌ها مجبور باشند سیاست‌های اقتصادی، امنیتی، پولی و مالی آن‌ها را اجرا کنند.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: سلطه‌گران تمام سرحلقه‌های اداره جهان را در دست گرفتند تا نه تنها بتوانند به راحتی به ملت‌های متمدن و با فرهنگ توهین کنند، بلکه هر موقع خواستند این گلوگاه‌ها را تنگ‌تر کرده و از سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی به عنوان اهرم فشار برای برخورد سیاسی و از نهادهای مالی، بیمه‌ای و اقتصادی هم به عنوان ابزار اعمال فشار استفاده کنند.

رییس‌جمهور با اشاره به این‌که «باید ملت ایران به جایگاهی برسد که در مدیریت جهان آن هم بر پایه پاکی و عدالت نقش تعیین کننده داشته باشد» اظهار کرد: تاریخ و موجودیت امروز ملت ایران و تمامی فرزندان این سرزمین نشان‌دهنده برخورداری از توانمندی‌های لازم برای ایفای نقش در مدیریت جهان است و امروز وظیفه داریم که برای رسیدن به این هدف برنامه‌ریزی کنیم و ایران به لحاظ اقتصادی، فرهنگی و سیاسی مقتدر باشد.

رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود به انتشار دارایی‌های کاغذی توسط دولت آمریکا اشاره کرد و با بیان این‌که «مراکز علمی دانشگاهی این کشور تابع سیاست‌های سلطه‌طلبانه آمریکا قرار دارد» خاطرنشان کرد: قرار بود طلا به عنوان پشتوانه دلار باشد و ملت‌ها دلار را به این دلیل به عنوان پول جهانی پذیرفتند که به ازای هر 35 دلار یک انس طلا ذخیره شود، اما با دغل‌کاری این تعهد را زیر پا گذاشته‌اند و تولید ملی (ناخالص) را به عنوان پشتوانه قرار دادند و در این ارتباط فعالیت‌های علمی ساختگی گسترده‌ای برای اثبات این موضوع صورت گرفت که اصل آن زمینه‌سازی برای انجام یک دزدی تاریخی بود.

احمدی‌نژاد با اشاره به این‌که «اکثر مراکز دانشگاهی آمریکا در پشت پرده این دزدی تاریخی قرار گرفتند» تصریح کرد: این موضوع نشان می‌دهد بسیاری از سیاست‌های سلطه‌گری و تسلط بر ثروت ملت‌ها در مراکز علمی کشورهای سلطه‌گر تبیین می‌شود، بنابراین این‌گونه نیست که هر موضوعی از یک دانشگاه یا استاد دانشگاهی در اروپا یا آمریکا زده می‌شود، یک بحث علمی فارغ از جهت‌گیری‌های سیاسی قدرت‌های حاکم بر آن کشورها باشد.

رییس‌جمهور با بیان این‌که «ملت ایران برای رسیدن به پیشرفت نیازمند الگو است و دنباله‌روی از الگوی دیکته شده غرب توهین بزرگی به ملت متمدن ایران است» گفت: البته نه این‌که اگر غربی‌ها حرف درستی منطبق بر فرهنگ انسانی ما زدند، آن را نپذیریم؛ ملت ایران هیچ‌گاه در برابر دستاوردهای علمی و انسانی درست، مقاومت نکرده و فناوری‌های روز دنیا به اشکال گوناگون در زندگی روزمره مردم وجود دارد.

احمدی‌نژاد با تاکید بر این‌که «اگر برای رسیدن به پیشرفت مبتنی بر الگوی بومی تلاش نکنیم همیشه عقب مانده خواهیم بود» گفت: معادن، منابع مالی، اندیشه و نیروی انسانی با استعداد فراوانی در کشور وجود دارد و باید با منطق و اندیشه و منابع خود کشور را اداره کنیم. تجربه هم ثابت کرده که هر کجا بر اساس منطق خود اقدامی انجام داده‌ایم، موفق بودیم و نمونه بارز آن در دوران دفاع مقدس نمایان شد که در آن صحنه تمام قوانین موجود دفاعی و جنگی دنیا و شیوه‌ها و برنامه‌ریزی‌های نظامی دشمن علیه ما بود، اما هنگامی که از شیوه‌های خودمان استفاده کردیم، توانستیم به موفقیت و پیروزی برسیم.

رییس‌جمهور پیشرفت و رشد حداکثری اقتصادی و عدالت را دو رکن اساسی پیشرفت ملت ایران دانست و خاطرنشان کرد: اگر عدالت نباشد، هرگز پیشرفت و رشد اقتصادی هم محقق نمی‌شود و اگر این اتفاق هم بیفتد، در درون دچار تناقض شده و در نقطه‌ای به ضد خود تبدیل می‌شود، چراکه اگر فاصله طبقاتی زیاد شود در دوره‌ای رشد اقتصادی مطلوب بوده و در دوره‌ای نمی‌تواند به راه خود ادامه دهد.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: حرکت در مسیر عدالت مؤلفه‌ای پایدار بوده و موجب امنیت و شکوفایی همه استعدادهاست و در حقیقت عدالت برای تعالی روح و سعادت انسان همانند هوا برای جسم انسان است.

رییس‌جمهور عدالت را موجب شکوفایی جامعه و انسان دانست و گفت: عدالت باید روح حاکم بر تمامی تصمیمات باشد، لذا باید بر این اساس الگوهای پیشرفت و تعالی خود را تبیین کنیم.

احمدی‌نژاد در ادامه به موضوع طرح تحول اقتصادی اشاره و اظهار کرد: بررسی‌های به عمل آمده در طول سال‌های گذشته بخصوص 5-4 سال اخیر نشان داد که کشور نیازمند اصلاحات و تغییرات ساختاری در عرصه اقتصادی است؛ البته اجرای طرح تحول اقتصادی در ایران چندین مخالف دارد که یکی از آن‌ها نظام سلطه و غربی‌ها هستند که مخالفت شدیدی با اصلاحات اقتصادی در کشورمان دارند، چرا که آن‌ها ظرفیت‌های ایران را می‌شناسند و می‌دانند که اگر شرایط فراهم شود، ملت ایران با شتاب، قله‌های پیشرفت را فتح کرده و متعاقب آن منطق متعالی خود را جهانی خواهد کرد.

رییس‌جمهور با بیان این‌که «امروز جمهوری اسلامی ایران در جهان به عنوان کشوری در حال رشد که می‌خواهد در مدیریت دنیا تاثیرگذار باشد، مطرح است» گفت: مشخص است که اگر اقتصاد ایران رشد کند، برنامه‌ریزی‌های سلطه‌گران عوض می‌شود، به همین دلیل هر روز با بازی‌های جدید و به بهانه‌های مختلف اعم از موضوع هسته‌یی، حقوق بشر و تروریسم می‌خواهند ایران را تحت فشار قرار دهند.

احمدی‌نژاد با اشاره به این‌که «بیشترین بمب اتم در اختیار کسانی است که ادعا می‌کنند ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌یی است» گفت: دولت آمریکا اخیراً اعلام کرده که چند هزار بمب اتم نسل جدید را ذخیره کرده و در سال جاری میلادی 80 میلیارد دلار علاوه بر بودجه جاری، برای نوسازی کلاهک‌های هسته‌یی اختصاص داده و این در حالی است که کل بودجه سازمان انرژی اتمی ایران 250 میلیون دلار است؛ یعنی آمریکا تنها 320 برابر کل بودجه سازمان انرژی اتمی ایران برای بهسازی سلاح‌های اتمی خود اختصاص داده است.

رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که «ایران هرگز به دنبال دستیابی و تقابل با سلاح هسته‌یی نیست» خاطرنشان کرد:

تاریخ نشان می‌دهد که ملت ایران عاقل است و اگر بخواهد ضربه‌ای به دشمنان خود بزند، این موضوع سخت‌افزاری نبوده بلکه تقابل نرم‌افزاری است؛ یعنی ملت ایران منطقی ارائه می‌دهد که دشمنان هم آن را خواهند پذیرفت

کد خبر 150702
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز