هفتاد و نهمین دوره مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان، انتخابی المپیک لندن در حالی امروز با آغاز رقابت‌های دسته 69 کیلوگرم در پاریس ادامه می‌یابد که سجاد بهروزی به‌عنوان نخستین وزنه‌بردار کشورمان روی تخته می‌رود

وزنه برداری

وزنه‌ برداری که نخستین‌بار با 15سال سن از سوی ایوانف در ترکیب تیم ملی در مسابقات جهانی 2005 ظاهر شد و در دسته 56 کیلوگرم با کسب مقام نهم، نوید تولد پدیده جدیدی را برای وزنه‌برداری ایران داد اما 2 سال محرومیت تیم وزنه‌برداری ایران پس از رسوایی دوپینگ 9وزنه‌بردار اردونشین- که در حضور سرزده نمایندگان وادا و در آستانه مسابقات جهانی دومینیکن گریبان این ورزش را گرفت و منجر به اخراج ایوانف بلغاری شد - فرصت ادامه درخشش را از بهروزی و بسیاری از قهرمانان جوان آن دوره گرفت.

حالا او در شرایطی که سومین حضورش را در مسابقات جهانی تجربه می‌کند، می‌خواهد با خاطره‌ای شیرین، ‌خاطرات تلخ گذشته را به فراموشی بسپارد.

برای مدال به میدان می‌روم

بهروزی جدا از 2 سال محرومیت، یک سال را هم به خاطر سربازی از دست داده است اما 6 ماه پیش در جریان مسابقات قهرمانی کشور از سوی کوروش باقری دوباره به اردوی تیم ملی دعوت و از او خواسته شد تا در دسته 69کیلوگرم وزنه بزند. وی با اشاره به اینکه شاید 6 ماه تمرین برای حضور در مسابقات جهانی کافی نباشد، از کسب مدال ناامید نیست و در این باره می‌گوید: تمرین‌های سنگینی انجام داده‌ایم. واقعا تمرین‌ها سخت بوده است. همین تمرین‌های سخت، حسابی ما را ساخته. درست است که در سخت‌ترین مسابقه عمرم شرکت کرده‌ام اما هدف من هم مدال است. من در تمرین‌ها در یک‌ضرب 150 کیلوگرم زده‌ام و در دوضرب به رکوردهای 180 تا 185 کیلوگرم هم رسیده‌ام. اگر همین رکوردها را بتوانم تکرار کنم، فکر می‌کنم درمجموع روی سکو باشم.

گروه دوم دیروز رفتند

دیروز گروه دوم وزنه‌برداران ایران متشکل از 7 وزنه‌بردار که در میان آنان نام جورج زالا مربی مجاری و بهداد سلیمی قهرمان جهان در سال 2010 دیده می‌شود نیز راهی پاریس شدند، تا به‌تدریج در روزهای آینده رقابت‌های خود را با حریفان آغاز کنند. 2 روز اول این پیکارها به کام چینی‌ها بود و مدال طلای هر دو دسته 56 و 62 کیلوگرم به قهرمانان چینی تعلق گرفت. مسابقات جهانی قبل از المپیک همواره‌ برای تیم‌های مدعی قهرمانی اهمیت زیادی دارد تا جایی که تیم‌ها به جز اندیشه قهرمانی، به گرفتن سهمیه کامل المپیک فکر می‌کنند. همین نکته مهم و در عین حال سرنوشت‌ساز بوده که باعث شده تا کوروش باقری و دستیارانش چندین ماه را با وسواس و دقت صرف انتخاب 6 وزنه‌بردار اصلی کنند. اگرچه در ترکیب 8نفره تیم ملی نام اصغر ابراهیمی و نواب نصیرشلال هم دیده می‌شود ولی امتیازات احتمالی این دو وزنه‌بردار فقط در کسب عنوان تیمی مسابقات جهانی به‌کار تیم ایران خواهد آمد و تاثیری در گرفتن سهمیه المپیک نخواهند داشت.

امیدواری زیاد به موفقیت تیمی

ایران با وجود اینکه همواره جزو قدرت‌های قدیمی و شناخته‌شده وزنه‌برداری جهان محسوب می‌شود، با وجود داشتن قهرمانان بزرگی در اکثر دوره‌ها هیچ‌گاه در رده تیمی به‌عنوان درخور توجهی دست پیدا نکرده است و مهم‌ترین عنوان تیمی به‌دست آمده از سوی وزنه‌برداری ایران مقام پنجمی مسابقات جهانی ونکوور کانادا درست ‌یک دهه پیش است. اما امروز نسل جدیدی از وزنه‌برداران جوان ایرانی برای نخستین بار هم داعیه حضور در جمع 3 تیم برتر را دارند و هم نیم نگاهی به قهرمانی جهان . البته خیلی‌ها رسیدن به این اهداف را چندان دور از دسترس شاگردان مستعد کوروش باقری نمی‌دانند‌.

محرومیت 7 تیم و مشخص شدن میزبانان دوره‌ها ی آیند

هدر شروع مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان 7 کشور بلغارستان، عربستان، سیرالئون ، قطر، قبرس، عمان و سریلانکا به دلیل عدم اعلام محل تمرینات ورزشکاران خود برای در امان ماندن از آزمایش گرفتن ماموران وادا از مسابقات کنار گذاشته شدند. همچنین در این دوره از رقابت‌ها میزبانان مسابقات دوره‌های آینده هم معرفی شدند. براساس تصمیم فدراسیون جهانی وزنه‌برداری مسابقات سال 2013 در لیمای پرو، 2014 در سن‌پترزبورگ روسیه و 2015 در ورشوی لهستان برگزار خواهد شد.

کد خبر 150547
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز