گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: وزارت علوم در واکنش به گزارش همشهری در باره دانشگاهی که وجود ندارد به مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی امام علی تا پایان این هفته مهلت دارد تا نسبت به تشکیل کلاس‌ها طبق ضوابط قانونی اقدام کند.

وزارت علوم

مدیر‌کل دفتر گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم در این باره به همشهری گفت: مهلت تعیین شده رسما به نماینده هیات مؤسس مؤسسه آموزش عالی غیر‌انتفاعی- غیردولتی امام علی اعلام شده و اگر موارد خواسته شده رعایت نشود مجوز این مؤسسه لغو خواهد شد. ابوالفضل حسنی در پاسخ به اینکه این مؤسسه درخواست کرده تا به‌صورت نیمه متمرکز دانشجو پذیرش کند، گفت: مؤسسات نمی‌توانند برای ما تعیین‌تکلیف کنند و اینکه چگونه دانشجو بپذیرند. نحوه پذیرش دانشجو کاملا مشخص است و براساس ضوابط پذیرش دانشجو در مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی انجام می‌شود و چانه‌زنی هم نداریم.

وی در پاسخ به اینکه چرا برای مؤسسه‌ای که مکان مشخصی ندارد مجوز پذیرش دانشجو صادر شده اظهار کرد: هنگام دادن مجوز همه مراحل اداری از جمله محل مؤسسه بررسی شده و مکانی مناسب به‌عنوان محل مؤسسه معرفی شده که تایید شده و پس از اخذ مجوز تاسیس مؤسسه امام علی مانند سایر مؤسسات آموزش عالی طبق ضوابط و مقررات مربوطه تأسیس شده است اما مؤسسه مذکور در چندین مرحله جابه‌جایی داشته و مطمئن باشید با تخلف مؤسسه آموزش عالی امام علی طبق ضوابط قانونی برخورد می‌شود. مدیر‌کل دفتر گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم درباره نظارت بر مؤسسات آموزش عالی غیردولتی گفت: مؤسسات طی نیمسال اول هر سال تحصیلی بررسی می‌شوند و ادامه پذیرش دانشجو در این مؤسسات براساس نتیجه بررسی کارشناسان وزارت علوم است.

حسنی تصریح کرد: به هر روی به مؤسسه آموزش عالی امام علی اولتیماتوم داده شده تا 12 آبان ماه جاری مکان مناسبی را در شان دانشجویان تاسیس کند و به وزارت علوم نیز گزارش دهد و درصورتی که این مؤسسه در مهلت مقرر به تعهد خود عمل نکند و مکان مناسبی را تهیه نکند، دانشجویان آن به مؤسسات همجوار منتقل شده و مجوز مؤسسه مربوطه لغو خواهد شد.

دفتری که هرگز ایجاد نشد

مدیر‌کل دفتر آموزش‌های آزاد، غیرانتفاعی و غیردولتی وزارت علوم نیز در پاسخ به پرسش همشهری مبنی بر چگونگی صدور مجوز برای مؤسسه‌ای که وجود ندارد گفت: هیات مؤسس چند مکان را به‌عنوان دفتر مؤسسه آموزش عالی امام‌علی معرفی کردند که یکی از آنها به متراژ بیش از 1600 متر برای دفتر موقت این مؤسسه تایید شد و این مؤسسه در این باره تخلف کرده و به سرعت در دست بررسی و رسیدگی است.

غلامعلی نادری در پاسخ به اظهارات برخی اعضای هیات مؤسس این مؤسسه مبنی بر پذیرش دانشجو از نیمسال دوم سال تحصیلی 91-90 اظهار کرد: این سخنان کاملا اشتباه است و موضوع پذیرش دانشجو از ترم مهر به این مؤسسه اعلام شده و هیات مؤسس باید همانند سایر مؤسسات آموزش عالی به دفترچه کنکور مراجعه می‌کردند و براساس آن اقدام به پذیرش دانشجو از مهر‌ماه امسال می‌کردند. وی تصریح کرد: وزارت علوم هیچ‌گاه با پذیرش دانشجو در بهمن ‌ماه در این مؤسسه موافقت نکرده و هیچ نامه‌ای در این باره وجود ندارد. نادری نیز بر اولتیماتوم داده شده تاکید کرد و افزود:‌ مؤسسه آموزش عالی امام‌علی از ضوابط وزارت علوم تخلف کرده و باید تا پایان این هفته نسبت به تعهدات خود در ایجاد مکان مناسب و پذیرش دانشجو اقدام کند.

وزارت علوم دلایل را اعلام کند

در همین حال دبیر اتحادیه مؤسسه و دانشگاه‌های غیرانتفاعی با بیان اینکه موضوع مؤسسه امام علی پنجشنبه این هفته در شورای مرکزی اتحادیه بررسی می‌شود، گفت: درصورت نبود مکان مناسب برای تحصیل، دانشجویان آن به دانشگاه همجوار این مؤسسه منتقل می‌شوند.آهون‌منش افزود: هنگام اخذ مجوز، بازرس یا نماینده‌ای از سوی وزارت علوم همه موارد مانند اجاره‌نامه پنج ساله مؤسسات آموزش عالی را بررسی می‌کند و با وجود این مشخص نیست چرا اتفاق افتاده است.وی از وزارت علوم خواست تا با بررسی موضوع، دلایل این اتفاق را اعلام کند.

دانشگاهی روی کاغذ

مؤسسه غیرانتفاعی- غیردولتی امام‌علی تهران امسال با آنکه با مجوز شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم نسبت به پذیرش دانشجو در 2 رشته حسابداری و مدیریت صنعتی از طریق کنکور اقدام کرد اما این مؤسسه اکنون وجود ندارد و نشانی و مکان مشخصی ندارد و دانشجویانی که مبلغ شهریه را واریز کرده‌اند نمی‌دانند باید به کجا مراجعه و ثبت‌نام کنند و نیز ادامه تحصیل بدهند.

قادر به پذیرش دانشجو نیستیم

یکی از اعضای هیات مؤسس مؤسسه آموزش عالی امام‌علی در پاسخ به پرسش همشهری در باره وضعیت راه‌اندازی این مؤسسه گفت: مؤسسه آموزش عالی امام‌علی هنوز راه‌اندازی نشده و سازمان سنجش در اعلام ظرفیت پذیرش برای این مؤسسه اشتباه کرده و ما قادر به پذیرش دانشجو نیستیم و دنبال تهیه فضای مناسب برای مؤسسه هستیم.هاشمی افزود: سازمان سنجش با پذیرش دانشجو به‌صورت نیمه‌متمرکز موافقت کرد و برای پذیرش دانشجو هم گفتند از بهمن‌ماه دانشجو بگیرید. به هر روی نحوه برخورد وزارت علوم با تخلف این مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی- غیردولتی می‌تواند نشانه اراده مسئولان این دستگاه با تخلفات احتمالی این نوع مؤسسات باشد و اینکه وزارت علوم تا چه حد توان برخورد با این مؤسسات را دارد باید منتظر ماند.

کد خبر 150001

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز