گروه اقتصادی: «افراد مختلف با انگیزه‌های مختلف فشار می‌آورند اما ما امیدوار هستیم که تحت‌تأثیر این فشارها قرار نگیریم.»

غلامحسین محسنی اژه‌ای ناظر ویژه رئیس قوه قضاییه در پرونده اختلاس بی‌سابقه 3هزار میلیارد تومانی با بیان این مطلب بر فشارهای خارج از دستگاه قضایی جهت اعمال نفوذ یا منحرف‌کردن مسیر پرونده مهر تایید زد.او در یک برنامه تلویزیونی با اعلام احضار 67نفر به‌عنوان متهم و بازداشت 31نفر از آنها ابراز امیدواری کرد تا ظرف یک ماه آینده نخستین کیفرخواست علیه متهمان صادر و پرونده به دادگاه ارسال شود و گفت: درواقع اسناد و مدارک را کشف کرده‌ایم که رمزگشایی‌شده است. وی افزون بر اتهام اخلال در امور اقتصادی، اختلاس و تبانی، بر اتهام‌های دیگری نظیر پولشویی و فرار مالیاتی توسط اختلاس‌گران تاکید کرد و با اشاره به موادی از قانون مجازات اسلامی اظهار داشت: اگر کسی به‌علت اهمال و تفریط موجب تضییع اموال دولت و بیت‌المال شود، برابر قانون مجازات خواهد شد و باید خسارات وارده به بیت‌المال را پرداخت کند.

سخنگوی قوه قضاییه با تایید اعمال فشار به قوه قضاییه گفت: فشار می‌آورند و توقع نداشته باشید که روی پرونده‌ای در این حد و سطح فشار نیاورند اما آنچه تاکید داشته و دارم و دستگاه قضایی روی آن تاکید دارد، ان‌شاءالله تحت‌تأثیر این فشارها قرار نخواهیم گرفت. وی در مورد احضار و بازجویی برخی چهره‌های شاخص در این پرونده گفت: در همین هفته برخی از این افراد در حد مدیریت‌های بالا احضار شده‌اند و در حال حاضر پرونده در ریل خود افتاده است.

قانون، اجازه اعلام اسامی را نمی‌دهد

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه فساد بزرگ بانکی، کاری برنامه‌ریزی شده، مهندسی شده و طراحی شده بوده است، اظهار کرد: بنده تمام تلاشم را می‌کنم که در این پرونده ضعیف‌کشی نشود و افرادی به‌خاطر موقعیت، قدرت و منصبی که دارند، در حاشیه امن قرار نگیرند. او تصریح کرد: اگر از لحاظ قانونی مجاز بودیم اسامی این افراد را می‌گفتیم اما از نام بردن این افراد معذور هستم.

از بازگشت خاوری مأیوس شده‌ایم

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤالی درباره مدیرعامل سابق بانک ملی با تکرار اینکه او بهتر است به کشور بازگردد، تاکید کرد که از بازگشت خاوری مایوس شده‌ایم. او افزود: از وضع وی بی‌اطلاع نیستم، بالاخره نیروهای امنیتی موضوع را تعقیب می‌کنند و اطلاعاتی دارند و در اختیار ما قرار می‌دهند اما باید بگویم که ما از بازگشتن وی به کشور مأیوس شده‌ایم و اگر احساس کنیم که واقعا به کشور باز نمی‌گردد، ناچار هستیم از طریق اینترپل و مقررات قانونی اقدام کنیم.

گزارش مجلس امروز خوانده می‌شود

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از قرائت گزارش کمیسیون اصل90 مجلس درباره ‏اختلاس 3هزار میلیارد تومانی بانکی در جلسه فردای مجلس خبر داد. ‏حسین سبحانی نیا در گفت‌وگو با مهر افزود: گزارش کمیسیون اصل90 درباره اختلاس 3هزار میلیارد تومانی به هیأت رئیسه مجلس تقدیم شده است. پیش‌تر سیدحاجی‌محمد موحد، عضو کمیسیون اصل90 مجلس با اعلام اینکه گزارش کمیسیون اصل90 از پرونده اختلاس جرح و تعدیل شده است، تصریح کرده بود: کمیسیون اصل 90 تلاش کرد تا گزارش خود از پرونده اختلاس را به نحوی تنظیم کند که هم به وظیفه قانونی خود عمل کرده باشد و هم نکاتی که اطلاع‌رسانی عمومی آن ضرورتی ندارد و امکان سوءاستفاده دشمنان از انتشار آن وجود دارد از این گزارش حذف شود.

کد خبر 149471
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز