گروه دانش و سلامت-آرش نهاوندی: آخرین اخبار انتشار یافته حکایت از آن دارد که محققان توانسته‌اند واکسنی تولید‌ کنند که سیستم مصونیت بدن را تحریک می‌کند تا به شایع‌ترین نوع سرطان ریه حمله کند.

بیماری

آنها این واکسن را روی تعدادی از افراد آزمایش کرده‌اند. به گفته محققان، نتیجه این آزمایش نویدبخش بوده و انتظار می‌رود درصورت آزمایش گسترده‌تر این واکسن و تأیید نهایی آن در آینده بتوان با استفاده از این واکسن روند بیماری سرطان را کند یا حتی از ابتلای افراد به سرطان ریه پیشگیری کرد. این آزمایش‌ در انگلیس روی ۱۴۸ بیمار انجام شده که نتایج آن در نشریه لنست آنکولوژی چاپ شد و نشان داد که تجویز این واکسن در کنار انجام معالجات شیمی‌درمانی می‌تواند باعث کندشدن پیشرفت سرطان ریه شود. برای کسب آگاهی بیشتر در این‌باره با دکتر بهزاد رحمانی، فوق‌تخصص جراحی ریه و عضو انجمن علمی جراحان، گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • در خبرهای پزشکی به این نکته اشاره شده بود که متخصصان انگلیسی توانسته‌اند واکسن سرطان ریه را با موفقیت آزمایش کنند، آیا این واکسن در درمان سرطان مؤثر خواهد بود و آیا تحقیقات و آزمایش‌های بیشتری نیز در این ارتباط در ایران و سایر مناطق در حال انجام است؟

در ایران متأسفانه تا‌کنون آزمایش‌های مشابهی نشده است اما 2تحقیق یکی در انگلیس و دیگری در بیمارستان جنرال ماساچوست آمریکا در حال انجام است.

  • این تحقیق مربوط به انگلیس است و در خبری که در رابطه با آزمایش این واکسن انتشار یافته به این نکته اشاره شده است که تأثیر واکسن سرطان ریه بر میزان بقای بیمار محدود بوده و اکنون به آزمایش‌های بیشتری نیاز است.

در این تحقیق 2 تیم در حال کار روی ساختن واکسن سرطان ریه بودند. اشکال این قضیه در سیستم ایمنی انسان است. برای اینکه شما بهتر متوجه این قضیه شوید یک انسان سالم در طول عمر خود هزاربار مبتلا به سرطان می‌شود. پس چرا همه سرطان نمی‌گیرند؟ و چرا تنها برخی از افراد به سرطان مبتلا می‌شوند؟ به‌دلیل وجود سیستم ایمنی بدن است که با سرطان‌ها مقابله می‌کند و آنها را از بین می‌برد یا به‌اصطلاح سرکوب می‌کند. دانشمندان در زمان درمان بیماران کلیوی و انجام پیوند کلیه این مسئله را متوجه شدند، زمان پیوند کلیه، سیستم ایمنی بدن بیمار مهار می‌شود تا کلیه جدید را پس نزند. پس از مهار سیستم ایمنی بدن بیماران کلیوی، پزشکان متوجه شده‌اند که هزار بار درصد شیوع سرطان در این بیماران افزایش یافته است، بنابراین متوجه شده‌اند که اگر سیستم ایمنی نباشد یک انسان در طول عمر خود هزار بار سرطان می‌گیرد.

  • دانشمندان چگونه این واکسن را تولید کرده‌اند؟

دانشمندان انگلیسی واکسن را براساس تحریک سیستم ایمنی بدن ساخته‌اند. با تحریک سیستم ایمنی بدن، روند تبدیل سلول سالم به ژن سرطانی توسعه نمی‌یابد، در واقع دانشمندان در نظر دارند مسیر ژنتیک تبدیل یک سلول سالم به سلول سرطانی که می‌تواند منجر به سرطان ریه شود را مسدود کنند.

  • اما این آزمایش تا چه حد از نظر علمی معتبر است؟

این آزمایش معتبر است اما اشکالی که در این میان وجود دارد این است که گروهی که محققان انگلیسی بررسی‌های خود را طی 4 تا 5 سال روی آن انجام داده‌اند، گروه کوچکی است و به همین علت محققان انگلیسی نتوانسته‌اند، نتیجه این آزمایش را تعمیم دهند و در حال حاضر گروه بزرگ‌تری را انتخاب کرده‌اند تا نتیجه تحقیقات خود را به‌طور دقیق‌تری اعلام کنند.

کد خبر 149452
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز