گروه اقتصادی: مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی ضمن رد توقف انتقال اینترنتی وجوه از کارت به کارت، گفت:

بانکداری الکترونیک

تنها تغییری که ایجاد می‌شود این است که فرایند مذکور از ابتدای آبان ماه در وب‌سایت بانکداری اینترنتی بانک‌ها متمرکز خواهد شد تا از این طریق امنیت مراودات پولی در فضای اینترنت ارتقا یابد.
ناصر حکیمی در گفت‌وگو با همشهری خاطرنشان کرد: هم‌اکنون برخی از بانک‌ها صفحات اینترنتی خاصی را ایجاد کرده‌اند که از طریق آن می‌توان انتقال کارت به کارت را انجام داد. وی با بیان اینکه این عمل رویه‌های نامناسبی را به‌وجود آورده است، گفت: نخستین مشکل این است که با چنین اقدامی انسجام خدمات بانک به هم خورده است؛ به این معنی که هم‌اکنون علاوه بر یک سایت مشخص برای بانک‌ها و سایت بانکداری اینترنتی آنها، یک وب سایت هم برای انتقال وجوه از کارت به کارت ایجاد شده و پراکندگی به قدری زیاد است که فردی که وارد سایت می‌شود نمی‌داند که این صفحه واقعا همان صفحه اینترنت بانک مربوط به یک بانک مشخص است یا خیر.

به‌گفته حکیمی هدف اصلی بانک مرکزی از ابلاغ این بخشنامه به بانک‌ها این بود که کل خدمات اینترنتی هر بانک در یک آدرس اینترنتی واحد که برای همان بانک است متمرکز شده و در همان آدرس ارائه شود.
مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی خاطرنشان کرد: رویه سابق علاوه بر ایجاد سردرگمی برای مردم، عملیات بانکی را ناامن کرده و مشکلات زیادی در پی داشت؛ چرا که این امکان وجود داشت که صفحات اینترنتی با آدرس و ظاهر مشابه اقدام به کلاهبرداری از مردم کنند.

وی در توضیح این مطلب گفت: درصورتی که روال قبلی انتقال وجه از کارت به کارت ادامه پیدا می‌کرد در آینده شاهد پیدایش سایت‌هایی بودیم که به نام بانکداری اینترنتی، شماره کارت و رمز دوم و کدامنیتی کارت افراد را می‌گرفتند اما هیچ خدماتی به آنها ارائه نمی‌دادند. در ادامه گردانندگان همین سایت‌ها می‌توانستند با وارد کردن مشخصات کارت افراد در سایت‌های اصلی بانکداری اینترنتی، اقدام به برداشت از حساب آنها کنند.

حکیمی با بیان اینکه در حال حاضر براساس بخشنامه بانک مرکزی تمام سرویس‌های مالی که مربوط به بانکداری اینترنتی می‌شود باید در سایت اینترنت بانک‌های کشور متمرکز شود، گفت: آدرس بانک‌های مجاز در سایت بانک مرکزی قابل دسترسی خواهد بود و مردم برای اطمینان بیشتر می‌توانند این آدرس‌ها را از پایگاه اینترنتی بانک مرکزی دریافت کنند. مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: از ابتدای آبان انتقال وجه از کارت به کارت از طریق سایت‌های غیرمجاز ممنوع خواهد شد تا از این طریق امنیت مراودات پولی از طریق اینترنت ارتقا یابد.

کد خبر 148742
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز