همشهری آنلاین: صالحی خواستار ایجاد خط مستقیم میان دستگاه دیپلماسی کشورمان و اتاق ایران شد تا به این طریق تبادل اطلاعات میان دو طرف صورت بگیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه شناسایی نقاط قوت و ضعف در بروز اقتصاد پویا تاثیرگذار خواهد بود به برشمردن نقاط قوت و ضعف ایران در این زمینه پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اکبر صالحی در نشست پایش و پیگیری سیاست‌های کلی اصل ۴۴ با اشاره به اینکه ایران در شرایط ویژه‌ای قرار دارد، گفت: ‌ باید عناصر قوت و ضعف را شناسایی کنیم و ببینیم اقتصاد پویا در چه شرایطی می‌تواند بروز و ظهور پیدا کند.

وی سپس به برشمردن نقاط قوت کشورمان پرداخت و اظهار داشت: نقاط قوت ما موقعیت جغرافیایی ماست. ایران منطقه خاصی است و جایگاه خاصی از لحاظ جغرافیایی دارد و می‌تواند کانون مهم ترانزیت باشد.

صالحی نقطه قوت دوم را جمعیت ۷۵ میلیونی ایران برشمرد که بازار داخلی خوبی را ایجاد کرده است و درباره نقطه قوت بعدی افزود: ایران منبع انرژی است از این رو دیگران به ما نیاز دارند به ویژه اینکه ما در منابع انرژی خود از استقلال برخوردار هستیم.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان نیروی انسانی تقویت شده را عامل بعدی عنوان کرد که به گفته وی ایرن بهترین نیروی انسانی در منطقه را داراست.

علی اکبر صالحی در ادامه سخنان خود به بیان نقاط ضعف کشورمان پرداخت که به باور وی برخی از آن‌ها ذاتی هستند و برخی ناشی از شرایط پیرامونی.

وی درباره نقاط ضعف ذاتی اظهار داشت: عدم انسجام، عدم همراهی و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف وجود دارد. هر دستگاهی جزیره مستقلی برای خودش است در حالی که باید در چارچوب یک نقشه کلی دیده شود.

صالحی عدم وجود کنترل لازم در جاهای حساس را نقطه ضعف دوم برشمرد و گفت: برخی کالاهای صادراتی ما استانداردهای لازم را ندارند.

به گفته وی، رقابت غیر سالم نیز میان بخش‌های خصوصی وجود دارد و این بخش‌ها به جای اینکه یار هم باشند همراهی لازم را با یکدیگر ندارند.

عدم توجه به سلیقه خارجی نکته دیگری بود که صالحی به آن اشاره کرد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان ضعف‌های ناشی از شرایط پیرامونی را نظیر تحریم‌های سیاسی و اقتصادی عنوان کرد و گفت: باید بدانیم عناصر قوت و ضعف را چگونه مدیریت کنیم تا بتوانیم از شرایط موجود در جهت منافع ملی بهره برداری کنیم.

علی اکبر صالحی با اشاره به دیپلماسی سنتی که در آن سیاست را مبدا تعاملات بین المللی می‌داند، اظهار داشت: سیاست باید آمیخته با اقتصاد باشد لذا دیپلماسی اقتصادی را امتزاجی از هر دو می‌دانیم که باید ‌‌نهایت استفاده را از این مفهوم جدید ببریم.

وی تاکید کرد: ما در بخش اقتصادی فقط به دنبال کالا نیستیم. ما باید به دنبال جذب سرمایه خارجی باشیم و همین طور برای انتقال فناوری دانش بنیان تلاش کنیم.

صالحی در ادامه با اشاره به اینکه برخی منافع شخصی خود را مقدم بر منافع ملی می‌دانند خواستار توجه به منافع ملی در برخی زمینه و رجحان آن بر منافع شخصی شد.

وزیر امور خارجه در ادامه تاکید کرد:‌ در عقد برخی قرارداد‌ها ایران با مشکلاتی مواجه است از این رو در بعد حقوقی و حقوق بین الملل در عقد قرارداد باید جدیت به خرج دهیم تا دچار خسارت نشویم.

صالحی همچنین خواستار ایجاد خط مستقیم میان دستگاه دیپلماسی کشورمان و اتاق ایران شد تا به این طریق تبادل اطلاعات میان دو طرف صورت بگیرد.

کد خبر 148687
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز