یکشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۱
۰ نفر

رویای روز‌های صعودی بورس تهران در نیمه نخست سال خیلی زود به دست فراموشی سپرده شد و اکنون حجم معاملات بازار سهام روز به روز کاهش پیدا می‌کند.

 بر این اساس شاخص بورس تهران در طول 2 روز گذشته نزدیک به 500 واحد کاهش یافته و ارزش روزانه معاملات هم به کمتر از 40 میلیارد تومان رسیده است. بر همین اساس روزنامه همشهری گفت‌وگویی با محمد رضا کفاش، مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک مسکن انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

  • به‌نظر شما چرا با وجود اینکه شاخص بورس در روز‌های نخست‌سال روند صعودی داشت، اکنون روزبه‌روز کاهش می‌یابد؟

شیب صعودی بازار سهام در نیمه نخست سال بسیار زیاد بود، در واقع حمایت‌های همه‌جانبه از بازار سهام تاثیر بسزایی در رشد بازار داشت و چشم‌انداز بازار در ابتدای سال بسیار مثبت بود اما انتشار برخی اخبار منجر به نزول شاخص شد، ضمن اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاران در این مدت سود کرده بودند و در انتظار فروش سهام خود بودند.

  • دلیل افت شاخص پس از نیمه نخست سال چه بود؟

برخی رویداد‌های منفی، زمینه نزول شاخص را فراهم کرد؛ ضمن اینکه یکی از اتفاقات بدی که رخ‌داد این بود که نزول بازار پس از این دوره به‌صورت پلکانی بود و کسانی که اقدام به خرید سهام می‌کردند به‌دلیل این افت پلکانی زیان‌های زیادتری را متحمل می‌شدند؛ چراکه ثبات در بازار وجود نداشت و این موضوع باعث کاهش اعتماد به بازار سرمایه شد؛ هرچند در ماه رمضان اندکی ثبات به بازار بازگشت اما این روند ادامه پیدا نکرد.

  • دلایل نزول شاخص در طول 2 روز گذشته چه بود؟

انتشار برخی اخبار سیاسی و اتهام‌هایی که آمریکا علیه ایران منتشر کرده است، تاثیر منفی بر بازار داشته است، در واقع رسانه‌های غربی تبلیغات بسیار منفی را علیه ایران آغاز کرده‌اند که تاثیر منفی زیادی بر بازار داشته است. این موضوع باعث واکنش منفی سرمایه‌گذاران شده است؛ به‌طوری‌که چشم‌انداز سرمایه‌گذاران نسبت به آینده بازار منفی شد و حتی انتشار گزارش تعدیل مثبت سود سهام شرکت همراه اول نتوانست روی قیمت سهام این شرکت اثر مثبتی داشته باشد.

کد خبر 148628
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز