گروه اجتماعی - مینا شهنی: شورای‌عالی بیمه‌سلامت براساس قانون برنامه پنجم توسعه می‌بایست امسال تشکیل می‌شد.

حسینعلی شهریاری

شورای جدید به جای شورای‌عالی بیمه درمان کشور فعالیت خواهد کرد و گستره فعالیتش علاوه بر بیمه و درمان سلامت را هم در بر می‌گیرد. حالا با گذشت نیمی از سال دولت این شورا را تشکیل نداده و از همین‌رو برخی از نمایندگان این تاخیر دولت را ایجاد اختلال در بخش درمان و سلامت کشور می‌دانند. همایش یکروزه بیمه سلامت چالش‌ها و چشم‌اندازها، امروز در تهران برگزار می‌شود و ما برای بررسی بیشتر وضعیت شورای‌عالی بیمه سلامت با حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم:

  • تشکیل شورای‌عالی بیمه سلامت چقدر مفید است و اساسا این شورا قرار است چه کارهایی انجام بدهد؟

ما قبلا شورای‌عالی بیمه را داشتیم با یک تصویب خاصی که تعرفه‌گذاری در بخش درمان توسط این شورا انجام می‌شده است و داروها، آزمایش‌ها و تعرفه‌هایی که باید شامل بیمه بشود در این شورا تعیین می‌شده است. این شورا بیشتر شورای‌عالی بیمه درمان بوده است، درحالی‌که ما سلامت را بالاتر از درمان دیده‌ایم و در قانون برنامه پنجم توسعه دیده شد که باید شورایی موسوم به شواری عالی بیمه سلامت باشد که نه فقط درمان را پیش‌بینی کند بلکه بهداشت و پیشگیری از بیماری‌ها را هم این شورا تعیین کند.

  • اعضای این شورا را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟‌

دولت موظف است که اعضای شورای‌عالی بیمه سلامت را اول در دولت تصویب کند و بعد به‌صورت لایحه به مجلس ارائه بدهد که مجلس درباره دبیر و اعضای این شورا بررسی‌های لازم را به عمل بیاورد و رای بدهند یا اگر قرار است تغییر و تحولی در انتخاب این اعضا داشته باشیم با همکاری دولت و مجلس این کار را انجام بدهیم، متأسفانه این اتفاق نیفتاد.

  • انتخاب اعضا مشخصا می‌بایست از سوی دولت انجام می‌شد یا اینکه وزارت بهداشت موظف به انجام این کار بوده‌است؟

در واقع دولت باید این کار را انجام بدهد یعنی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی؛ وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و نیز معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری باید پیشنهادهایشان را هماهنگ کرده و به هیات دولت ارائه می‌دادند که بعد از تصویب در هیات دولت به‌صورت یک لایحه به مجلس شورای اسلامی بیاید.

  • پیش‌بینی شما این بود که لایحه تشکیل شورای‌عالی سلامت چه زمانی به مجلس ارائه شود؟

خیلی زود باید ارائه می‌شد، به هر حال در برنامه پنجم توسعه تکلیف شده بود، الان تعرفه‌های درمانی اعلام شده اصلا مورد قبول ما نیست و قانونی نیست.به‌دلیل اینکه تعرفه‌ها ‌باید از سوی شورای‌عالی بیمه سلامت تعیین می‌شد درحالی‌که هنوز این شورا تشکیل هم نشده است؛ چرا که در قانون پیش‌بینی شده که تعرفه‌های 90 باید از سوی شورای جدید تعیین می‌شد.

  • پس این تعرفه‌ها را همان شورای‌عالی بیمه سابق داده؟‌

بله شورا عالی بیمه داده و یک کارگروه هم در دولت تعیین شده است، بعد بردند به هرحال تصویبش کردند و این با روح قانون منافات دارد.

  • فکر می‌کنید که چرا شورای‌عالی بیمه سلامت تشکیل نشده؟

شایددولت احساس کرده که مشغله‌اش زیاد است و گفته که این کار را به تاخیر بیندازیم. احساس کرده که مشغله‌های زیادی دارد که مهم‌تر از تشکیل شورای‌عالی بیمه سلامت است. درحالی‌که هر چه سریع‌تر باید این شورا تشکیل می‌شد، چرا که با سلامت مردم ارتباط دارد و این امر بسیار مهم است.

  • الان مجلس می‌تواند کاری انجام بدهد که دولت را نسبت به تخلفی که مرتکب شده متوجه کند؟

براساس مواد 230 و 33 آیین‌نامه داخلی مجلس این بحث را می‌توانیم به صحن علنی ببریم و پیگیری کنیم و از دولت توضیح بخواهیم. البته نمایندگان مجلس موارد دیگری هم از این دست دارند که همه این موارد را مطرح می‌کنند.

  • یعنی شورای‌عالی بیمه سلامت هم یکی از مواردی است که نمایندگان پیگیر آن هستند یا اینکه مسئله شورا به‌عنوان یک مسئله جدید از سوی نمایندگان پیگیری می‌شود؟

این هم یکی از چند موردی است که نمایندگان مجلس درحال پیگیری آن هستند. یادمان باشد که 3 هزار میلیارد را هم دولت هنوز به مجلس گزارش مورد قبول نداده است به هر حال همه این‌ موارد را نمایندگان با جدیت پیگیری می‌کنند.

کد خبر 147749
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز