یک پژوهشگر رسانه با تأکید بر اینکه محله‌گرایی با منطق واقعیت فضای مجازی بسیار نزدیک است، اظهار کرد: ما حتی اگر جهانی شویم هم باز می‌خواهیم در محله خود زندگی کنیم و آدم‌های محله خود را می‌شناسیم و این افراد هستند که می‌توانند مشکلات ما را حل کنند.

حجت‌الاسلام دکتر سعیدرضا عاملی

در واقع محله‌گرایی چه در محیط فیزیکی و چه در محیط مجازی یک نوع باهم بودگی را می‌تواند تعیین کند.حجت‌الاسلام دکتر سعیدرضا عاملی در حاشیه مراسم رونمایی از 7سامانه آنلاین مدیریت محلات در تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ما در رابطه با فواید اینگونه خدمات شهرداری، محیط وب را یک محیط نظام‌مند توصیف کرد و گفت: زمانی که شما سرویسی را در یک سامانه‌ طراحی می‌کنید که از طریق آن کار مردم تسهیل می‌شود، این تسهیل کار از منظر دینی رفع کرب کردن و ایجاد آسایش برای افرادی است که گرفتار هستند و طبق روایات ثواب این کار از آزاد کردن هزار بنده بیشتر است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ساختار وب با خدماتی که ایجاد کرده هم یک فضای سالم اجتماعی را فراهم می‌کند و هم تمام واسطه‌هایی که می‌توانند عامل دریافت رشوه باشند یا هر مفسده دیگری را از بین می‌برد. از این‌رو محیط وب استبداد خیر تولید می‌کند. می‌تواند خیر را تبدیل به یک قانون، برنامه و سامانه کند.این پژوهشگر عرصه رسانه با بیان اینکه فضای مجازی می‌تواند به لحاظ سیستمی یک محیط سالم‌تر را در خدمت‌رسانی شهری فراهم کند، اظهارکرد: برای اینکه در فضای اجتماعی روابط اجتماعی سالمی شکل بگیرد محیط وب می‌تواند بسته‌های آموزش شهروندی را در زمینه‌های مختلف فراهم کند.

عاملی در پاسخ به این پرسش که این اقدام شهرداری چقدر در هویت بخشی محلات تأثیر دارد، گفت: کسانی که تفکر مجازی‌گرایی دارند امروز از واقعیت مجازی صحبت می‌کنند و می‌گویند ما یک واقعیت فیزیکی و یک واقعیت مجازی داریم که هردو واقعی هستند منتهی محیط آنها متفاوت است.وی ادامه داد: به عقیده این افراد واقعیت فیزیکی از جنس شیء و واقعیت مجازی از جنس داده و عدد است و در محیط ریاضی کار می‌کند. آینده‌اندیشان فضای مجازی نیز می‌گویند که این واقعیت مجازی تبدیل به واقعیت می‌شود به‌گونه‌ای که در حال حاضر بحث انتقال حس وجود دارد. در برخی از محیط‌های وب وقتی وارد می‌شوید می‌توانید خشونت و نرمی محیط را درک کنید.

این استاد دانشگاه تهران با تأکید براینکه محله گرایی با منطق واقعیت فضای مجازی بسیار نزدیک است، اظهار کرد: روند محلی گرایی در کنار جهانی شدن در حال تقویت است و جهانی شدن در کنار محلی شدن و توجه به عناصر محلی مطرح می‌شود. عاملی درباره امکان ناشناخته ماندن در فضای مجازی نیز گفت: به‌نظرمن فضای مجازی با محیط ناشناخته آغاز شد ولی هرچه که جلوتر می‌رویم محیط به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود. افراد در چت روم‌های اولیه با اسم مستعار وارد می‌شدند اما در حال حاضر می‌گویند که دوربین را روشن کن؛ یعنی به سمت واقعی شدن در حرکت هستیم. وی تصریح کرد: محیط مجازی گزیرناپذیر است که مانند محیط واقعی شود.

کد خبر 147131

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز