گروه بین‌الملل: درحالی‌که مقام‌های غربی بر از سرگیری مذاکرات تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی پافشاری می‌کنند، اقدام این رژیم برای ادامه شهرک‌سازی‌های غیرقانونی خود و ساخت هزارو۱۰۰واحد مسکونی جدید در بیت المقدس شرقی، آمریکا و اتحادیه اروپا را مجبور به واکنش و محکومیت این موضوع کرد.

طرح

مقام‌های رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه با وجود مخالفت‌های جهانی با شهرک‌سازی‌های غیرقانونی این رژیم از صدور مجوز جدید ساخت و ساز در شهرک جیلو در حومه بیت‌المقدس خبر دادند. وزیر امور داخلی این رژیم اعلام کرده است که ساخت هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی جدید می‌تواند پس از گذشت ۶۰ روز آغاز شود. این اقدام فقط چند روز پس از آن صورت گرفت که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان درخواست عضویت کامل کشور فلسطین را در سازمان ملل به بان‌کی مون دبیر کل این سازمان ارائه کرد. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته با انتقاد از این اقدام تل‌آویو اعلام کرد: تصویب ساخت این شهرک‌ها تصمیمی غیرسازنده است و تلاش برای از سرگیری مذاکرات صلح را از بین می‌برد.

وی گفت: ما از مدت‌ها پیش هردوطرف را تشویق کرده‌ایم از هر اقدامی که باعث تضعیف اعتماد می‌شود، به‌ویژه در بیت‌المقدس خودداری کنند. مقام‌های دولت آمریکا با هدف منصرف کردن محمود عباس از ارائه درخواست عضویت در سازمان ملل، به وی پیشنهاد داده بودند که به جای این اقدام مذاکرات با رژیم صهیونیستی را از سر بگیرد. این در حالی است که آخرین دور مذاکرات میان دو طرف با پافشاری رژیم صهیونیستی بر ادامه شهرک‌سازی‌های غیرقانونی خود با شکست مواجه شد. درخواست فلسطینی‌ها در کمیته شورای امنیت در حال بررسی است اما مقام‌های آمریکایی بارها تأکید کرده‌اند که آن را وتو خواهند کرد. کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم روز گذشته در واکنش به این موضوع اعلام کرد که با «تاسف عمیق» از ادامه طرح‌های شهرک‌سازی‌ اسرائیل آگاه شده است.

وی گفت: این تصمیم باید لغو شود. فعالیت شهرک‌سازی‌ امکان دست‌یافتن به یک راه حل دو کشوری را تهدید می‌کند و مغایر تعهد اعلام‌شده از طرف اسرائیل برای از سرگیری مذاکرات است.
ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس نیز در گفت‌وگوی خبری، توسعه شهرک‌ها را محکوم و اعلام کرد: توسعه شهرک‌ها غیرقانونی است و راه حل مبتنی بر اصل زمین در برابر صلح را تهدید می‌کند. وزارت امور خارجه فرانسه هم در بیانیه‌ای این اقدام را در مقابل تلاش‌های بین‌المللی، غیرسازنده خواند. محمد عمرو، وزیر خارجه مصر هم با تحریک آمیز توصیف کردن اقدامات رژیم صهیونیستی در احداث واحدهای مسکونی جدید، گفت:

توسعه شهرک‌ها از سوی اسرائیل به منزله عناد ورزی با جامعه جهانی است؛ زیرا شهرک‌سازی‌ از نظر جامعه بین‌الملل مردود است.صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین هم اقدام اخیر وزارت امور داخلی رژیم صهیونیستی را به‌مثابه سیلی به‌صورت تلاش‌های بین‌المللی برای برقراری صلح دانست.این در حالی است که یئرگبای، یکی از اعضای کمیته وزارت امور داخلی رژیم صهیونیستی در مقابل مخالفت‌های جهانی، ساخت این واحدهای جدید را هدیه خوبی برای سال نوی یهودی خواند! شبکه تلویزیونی الجزیره هم روز گذشته گزارش داد که بر خلاف ادعای رژیم صهیونیستی ساخت و سازهای غیرقانونی در شهرک جیلو در حال حاضر هم صورت می‌گیرد.

کد خبر 146974
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز