گروه سیاسی: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با هربرت هونزوویتس سفیر جدید آلمان در جمهوری اسلامی ایران از روند مذاکرات و فشار آمریکا و غربی ها از جمله آلمان به ایران به شدت انتقاد کرد.

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در این دیدار با توجه به روابط دیرینه و رو به پیشرفت با آلمان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی از مواضع کشور آلمان ابراز تعجب کرد و تندروی های در پیش گرفته شده را توجیه ناپذیر دانست.

به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، وی همچنین محدودیت های ایجاد شده توسط آلمان را در زمینه‌های بانکی، بیمه ای، سرمایه گذاری، فنی و فرهنگی که ربطی هم به قطعنامه شورای امنیت ندارند، تعجب برانگیز خواند. هاشمی رفسنجانی، پیش شرط مذاکره را نه تنها سازنده ندانست بلکه آن را اشتباهی خواند که علاوه بر منافات آن با غرور ملی ایرانیان باعث تخریب فضای مثبت موجود در مذاکرات نیز شده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست و این واقعیتی است که غربی‌ها بویژه آمریکا باید آن را درک کنند.

هاشمی رفسنجانی با ابراز تاسف نسبت به اینکه آمریکاییها هنوز هم به دنبال محاسبات غلط خود هستند، تجدید مذاکرات بدون پیش شرط را راه حل مناسبی برای حل مشکلات موجود دانست و گفت: ایجاد تنش به نفع هیچ یک از طرفین نیست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ایجاد آرامش در منطقه نه تنها به نفع ایران بلکه تمام کشورهای منطقه و جهان است و همکاری های جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسائل منطقه ای ازجمله افغانستان و عراق با کشورهای منطقه و غربی بیانگر تلاش ایران در زمینه ایجاد این آرامش است.

وی در ادامه تاکید کرد: ایران آمادگی دارد تا به هر نحو ممکن این اعتماد را به جهانیان بدهد که آماده برطرف کردن هرگونه سوءظن مطرح شده است.

هربرت هونز‌وویتس سفیر جدید آلمان در ابتدای این دیدار با اشاره به روابط خوب دو کشور آلمان و جمهوری اسلامی ایران گفت: برای اولین بار در اوایل پیروزی انقلاب به ایران آمده بودیم و در دیدار امروز نشان دادید که هنوز هم جمهوری اسلامی ایران مواضع اصولی دارد و می توان با مذاکرات و مسائل و مشکلات پیش رو را حل کرد.

وی با بیان اینکه احساس نارضایتی ایرانیان را از صدور قطعنامه درک کنیم گفت: از ابتدا نیز حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را قبول داشته و از نظر محتوایی نیز در این خصوص به ایرانیان نزدیک هستیم.

سفیر آلمان، ایران را کشوری استراتژیک و بسیار مهم در منطقه خواند و افزود: برای آلمانی ها راه حل مسئله گشوده شدن مجدد باب مذاکره بوده و جلب اعتماد طرفین را در این امر ضروری می دانیم.

کد خبر 14670

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز