چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

گروه سیاسی: سخنان روز گذشته دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره تحولات برنامه هسته‌ای ایران نشان از رضایت وی از تحولات چند روز پیش در رابطه با پرونده هسته‌ای کشورمان داشت.

 به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی پس از دیدار با عادل عبدالمهدی، معاون رئیس جمهور عراق در جمع خبرنگاران درباره طرح موسوم به طرح البرادعی که بر اساس اطلاعات مندرج در رسانه‌ها طرحی مبنی بر تعلیق همزمان غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران و تحریم‌های شورای امنیت است، گفت: حقیقت طرح البرادعی آغاز مذاکرات است تا از این طریق مسئله حل شود.
لاریجانی با بیان این‌که هنوز نکات اصلی و جزئی این طرح مشخص نشده، اظهار داشت: ما نیز به چنین طرحی اعتقاد داریم و بر این باوریم که مسئله باید از طریق مذاکرات حل شود و این همان چیزی است که آقای البرادعی در گفت‌وگو با بنده به آن اشاره کرده است.
همچنین به گزارش ایسنا لاریجانی در پاسخ به این سؤال که آیا ایران حاضر است در قالب ایده البرادعی غنی‌سازی را برای مدت محدود تعلیق کند، گفت: من نمی‌دانم چرا شما ایده آقای البرادعی را طرح می‌دانید چون ایشان طرحی را به ما ارائه نکردند.
یشان اصل این طرح را مذاکراتی دانستند که به نحوی طرفین را به یکدیگر نزدیک سازد که ما در این جهت همفکریم، اما این‌که چیزی به عنوان اجزای این طرح به ما ارائه شود وجود ندارد.
وی در پاسخ به این سؤال که موضع ایران نسبت به عدم تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ‌خود تغییر نکرده است، گفت: ما مسیر اشتباهی نرفته بودیم که الآن بخواهیم آن را اصلاح کنیم. لاریجانی همچنین درباره اقدام بعدی شورای امنیت برضد ایران گفت: در این زمینه برای بحث و بررسی و صحبت وقت زیاد داریم.
لاریجانی در رابطه با طرحی که گفته می‌شود ایگور ایوانف همتای روسی وی در جریان سفر اخیر خود به تهران به مقامات کشورمان ارایه کرده، افزود: طرحی به این معنا که بسته جدیدی باشد مطرح نشده است، اما علاقه آقای ایوانف این بود که از طریق یک نوع مذاکرات بتوانیم به نتیجه برسیم تا شرایط فعلی با آرامش توأم شود. همچنین در این مذاکرات سناریوهایی در این زمینه مطرح شد.
معاون رئیس جمهور عراق نیز در این نشست خبری درباره سرنوشت دیپلمات‌های ایرانی ربوده شده در اربیل گفت: به ما قول داده شده است در آینده نزدیک این دیپلمات‌ها آزاد شوند.
عادل عبدالمهدی افزود: اطمینان می‌دهم که از سوی دولت عراق اهتمام و حساسیت فراوانی برای آزادی این دیپلمات‌ها صورت می‌گیرد. وی همچنین از تلاش دولت عراق برای آزادی زائران ایرانی که توسط نیروهای آمریکایی در عراق بازداشت شده‌اند، خبر داد.
عبدالمهدی با اشاره به فعالیت‌های گروهک منافقین در عراق نیز گفت: این وظیفه دولت عراق است که فعالیت این گروه را خنثی کند.
کد خبر 14661

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز