همشهری آنلاین: رئیس دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به دفع غیربهداشتی پسماندهای شیمیایی و خطرناک در کشور، گفت: در این زمینه طی امضای تفاهم نامه‌ای با شهرداری تهران، مرکزی برای دفع و بازیافت زباله‌های شیمیایی و خطرناک راه‌اندازی می‌شود.

بازیافت مواد شیمیایی

 به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر علی پورچوادی- رئیس دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف- در مراسم امضای تفاهم‌نامه اولین مرکز دفع ایمن پسماندهای شیمیایی خطرناک با اشاره به بحران‌های زیست‌محیطی ناشی از دفع بهداشتی پسماندها، افزود: پسماندهای تولید شده به سه دسته بهداشتی، میکروبی و بیولوژیکی و زباله‌های ویژه و پرتوزا تقسیم می‌شوند.

رئیس دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف با بیان این‌که در تهران روزانه 800 تن زباله بهداشتی تولید می‌شود و اقداماتی برای دفع بهداشتی و بازیافت آن به مواد سودمند آغاز شده است، اضافه کرد: در بخش پسماندهای میکروبی نیز سازمانهایی در این زمینه ایجاد شده و به ساماندهی این نوع زباله ها اقدام کرده‌اند.

وی به تولید و روش‌های دفع پسماندهای شیمیایی و خطرناک اشاره کرد و اظهار داشت: دانشکده شیمی دانشگاه شریف یکی از دانشکده‌هایی است که اقدام به پذیرش و آموزش دانشجویان در این زمینه کرده است و در راستای پژوهش و آموزش خود سالانه 9 تن پسماند شیمیایی خطرناک تولید می‌کند که به صورت‌های غیر بهداشتی روانه فاضلاب‌های شهری می‌شود.

پورجوادی با بیان این‌که این میزان پسماند شیمیایی با توجه به تعداد دانشکده‌های شیمی در کشور بسیار قابل توجه است، ادامه داد: در این راستا دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف از سال‌ها قبل در این زمینه تحقیقاتی را آغاز و در نهایت روشی را برای دفع بهداشتی پسماندهای شیمیایی خطرناک ارائه دادیم.

رئیس دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر این‌که در این روش موفق به بازیافت 20 درصد از پسماندهای شیمیایی شدیم، ادامه داد: پسماندهای شیمیایی و خطرناک حاوی مواد هالوژن‌دار، فلزات سنگین و سمی مانند کبالت و نیکل، انواع حلال‌ها و استون‌ها است که با این روش توانستیم 20 درصد از این مواد را با روش‌های تقطیر بازیافت کنیم.

پورجوادی به امضاء تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری تهران برای دفع زباله‌های شیمیایی خبر داد و خاطر نشان کرد: با مذاکراتی که با شهرداری تهران شد، طی امضاء این تفاهم‌نامه، مرکزی برای دفع بهداشتی زباله و پسماندهای شیمیایی و خطرناک راه‌اندازی می‌شود.

کد خبر 146010
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز