گروه سیاسی: کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد در بیانیه‌ای با واکنش به گزارش اخیر دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر حق ایران در دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای تاکید کرده و آوردند:

جنبش عدم تعهد

گفت‌وگو تنها راه برای حل بلندمدت موضوع هسته‌ای ایران است. در بیانیه جنبش عدم‌تعهد خطاب به یوکیا آمانو دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است: جنبش عدم‌تعهد تاکید دارد که آژانس می‌بایست به کار خود برای حل موضوع هسته‌ای ایران در چارچوب اختیار و اساسنامه آژانس ادامه دهد. آمانو در گزارشی که 12 شهریور ماه خبرگزاری‌ها آن را منتشر کردند ادعا کرده بود آژانس به‌ویژه درباره وجود احتمالی فعالیت‌های هسته‌ای آشکار نشده در گذشته و یا حال در ایران که سازمان‌های مربوطه نظامی در آن دخیل هستند نگرانی فزاینده‌ای دارد.

جنبش عدم‌تعهد در واکنش به گزارش دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت هسته‌ای ایران تاکید کرده است: این جنبش خواستار ادامه پرهیز از درج گسترده جزئیات فنی اطلاعات حساس در گزارش دبیرکل است. در بخش دیگری از این بیانیه، کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد بر همکاری ایران با نمایندگان آژانس برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای ایران تاکید کرده و آورده اند: جنبش عدم‌تعهد از اینکه ایران با دعوت از معاون مدیرکل در امور پادمان‌ها برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای و مورد بحث قراردادن سؤالات مربوط به ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران طی این بازدید پاسخ نامه مدیرکل را داده است تشکر و قدردانی می‌کند.

در پایان این بیانیه اعضای جنبش عدم‌تعهد بر موضع اصولی خود مبنی بر اینکه دیپلماسی و گفت‌وگو تنها راه برای حل بلندمدت موضوع هسته‌ای ایران است، تاکید کرده‌اند. در این بیانیه همچنین به دعوت ایران از رئیس عدم‌تعهد برای بازدید از سایت‌های هسته‌ای اراک و نطنز در15 و 16 ژانویه (25 و 26 دی ماه) برای دریافت اطلاعات روزآمد از مقامات جمهوری اسلامی ایران درخصوص برنامه هسته‌ای ایران اشاره شده است.

آمریکا و اروپا به ما نگویند چه کار کنیم

به گزارش ایسنا گلین دیویس، رئیس هیات آمریکایی حاضر در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از نشست مجمع عمومی آژانس به خبرنگاران گفت که پیشنهاد اخیر جمهوری اسلامی هیچ‌گونه نشانه جدیدی از تعهد ایران به پاسخگویی به نگرانی‌های بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای این کشور را نشان نمی‌دهد. علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس در واکنش به سخنان رئیس هیات آمریکایی حاضر در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است: اتحادیه اروپا و آمریکا نمی‌توانند به ما بگویند که چه کاری انجام بدهیم. وی افزود: هیچ کس مدرکی دال بر اینکه از مواد هسته‌ای ایران برای اهداف نظامی خاص استفاده شده باشد در اختیار ندارد.

کد خبر 145751
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز