گروه اجتماعی: مدیرعامل ستاد دیه کشور خبر داد که بیشتر زندانیان محکوم به پرداخت دیه و ناتوان از پرداخت آن، جوانان 20 تا30 ساله هستند.

زندان

اسدالله جولایی درباره علت حبس زندانیان جوان زندان‌های کشور به برنا گفت: آنها به‌دلیل نداشتن گواهینامه، به‌دلیل عدم‌توان پرداخت دیه یا عدم‌پرداخت مهریه در زندان به سر می‌برند.مدیرعامل ستاد دیه درباره آمار تعداد محکومان جرائم غیرعمد در زندان‌ها تاکید کرد: طبق آخرین آمار 9 هزار و 974 نفر زندانیان جرائم غیرعمد در زندان‌های کشور هستند که از این تعداد یک هزار و 950 نفر محکومان دیه و 8هزار و 130 نفر بدهکاران محکومیت‌های مالی هستند که از این تعداد 780 نفر محکومان نفقه، 3هزار نفر محکومان مهریه و 4هزار و 350 نفر محکومان غیرعمد مالی هستند.

به گزارش همشهری، این در حالی است که میزان دیه این تعداد افراد که در جوانی از پرداخت دیه جرم غیرعمد خود ناتوانند، براساس دیه 45میلیون تومانی به ازای دیه کامل انسان محاسبه شده و هنوز دیه 90میلیون تومانی به شعبه‌های قضایی صدور حکم ابلاغ نشده است.قابل پیش‌بینی است که با دوبرابر شدن نرخ دیه براساس تصمیم دستگاه قضایی کشور، تعداد زندانیان 20 تا 30 ساله کشور بر اثر حوادث غیرعمد، رشد چشمگیری داشته باشد.

گلریزان می‌کنیم

جولایی، مدیرعامل ستاد دیه کشور در ادامه گفت‌وگوی خود اما درباره جشن‌گلریزان سخن راند.او با اشاره به تدوین برگزاری 180جشن گلریزان در کشور، اظهار داشت: تاکنون 166جشن گلریزان در سراسر کشور برگزار شده و همچنین قرار است ادامه جشن گلریزان در ماه شوال به‌ویژه در ایام ولادت امام رضا(ع) برگزار شود.

جولایی با بیان اینکه با عنایت رهبر فرزانه انقلاب، از سوی برخی نمایندگان و مسئولان دولتی و نیکوکاران سراسر کشور در مجموع بیش از 15میلیارد تومان به‌صورت تعهد، چک و نقد برای آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد کمک شده است، ادامه داد: با وصول تعهدات و چک‌ها به نتایج خوبی برای آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد می‌رسیم.

او همچنین از برگزاری بیست و یکمین جشن گلریزان در تهران خبر داد و گفت: جشن‌های گلریزان در استان‌ها پرشکوه‌تر از سال‌های گذشته برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد مورد حمایت ستاد دیه برگزار شد.در واقع هدف از برگزاری این جشن‌ها علاوه بر آزادی زندانیان جرائم غیرعمد، آگاه‌سازی‌ مردم و پیشگیری و کاهش ورود افراد به زندان‌هاست.

ستاد دیه، تفاهمنامه‌ای امضا نکرده است

مدیرعامل ستاد دیه درباره اقدام برخی مؤسسات خیریه و باشگاه‌های ورزشی برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد تاکید کرد: هر دستگاه باید به مسئولیت خود بپردازد. ستاد دیه با هیچ مؤسسه خیریه و باشگاه ورزشی برای جمع‌آوری و کمک به زندانیان جرائم غیرعمد تفاهمنامه‌ای امضا نکرده است. این ستاد فعالیت‌های آنها را در این زمینه تأیید نمی‌کند.

نیکوکاران و مردم خیر کمک‌های خود را به‌طور مستقیم به ستاد دیه استان خود تحویل دهند؛ چراکه ستاد دیه تنها ستاد جوابگو است و در واقع تنها متولی آزاد‌سازی‌ زندانیان جرائم غیرعمد 32 ستاد دیه فعال در سراسر کشور است.

کد خبر 145743
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز