جمعه ۲۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: یک روز پس از سفر دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس و نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه به طرابلس در میان تدابیر شدید امنیتی، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه هم روز گذشته وارد این شهر شد تا پایتخت لیبی برای نخستین بار پس از سقوط قذافی شاهد صف حضور مقام‌های ارشد دیپلماتیک باشد.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، نخست‌وزیر ترکیه روز گذشته در آخرین مرحله از تور شمال آفریقای خود، به پایتخت لیبی رفت و روز گذشته در نماز‌جمعه طرابلس شرکت کرد تا بار دیگر حمایت خود را از انقلابیون این کشور نشان دهد. ترکیه روابط نزدیکی با رژیم قذافی داشت و قراردادهای پیمانکاری این کشور با این رژیم بالغ بر ۱۵میلیارد دلار برآورد می‌شود.

مقام‌های ترکیه هرچند در به‌رسمیت شناختن شورای انتقالی مخالفان با تأخیر عمل کردند اما پس از آن وعده دادند که برای مخالفان کمک‌هایی با‌ارزش بیش از ۳۰۰میلیون دلار فراهم می‌کنند. دیوید کامرون و نیکلا سارکوزی در سفر خود به لیبی در نشستی خبری اعلام کردند که ناتو کار خود را تا شکست نیروهای طرفدار قذافی ادامه می‌دهد. همزمان جنگ میان انقلابیون و هواداران قذافی در آخرین پایگاه‌های آنها در سرت به‌شدت ادامه دارد.

توصیه اردوغان به تونسی‌ها

درحالی‌که سخنان اردوغان برای دعوت مصری‌ها به تشکیل نظامی لائیک در قاهره با انتقادهای گسترده مصری‌ها مواجه شد، وی در سفر به تونس هم بار دیگر سخنانش را تکرار کرد. اردوغان پس از دیدارش با الباجی السبسی، همتای تونسی خود، با اعلام اینکه تعارضی میان اسلام و دمکراسی وجود ندارد، گفت:

۹۹درصد ملت ترکیه مسلمان هستند اما ترکیه دارای دولتی دمکرات و لائیک است، تونس هم بهتر است همین شیوه را در پیش بگیرد. پیش، از این، اظهارات نخست‌وزیر ترکیه درباره تشکیل دولتی لائیک در مصر با انتقادهای گسترده در این کشور به‌ویژه از سوی جنبش اخوان المسلمین مواجه شده بود. این جنبش سخنان اردوغان درباره تأسیس دولتی لائیک در مصر را دخالت وی در امور داخلی این کشور خواند.

کد خبر 145716
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز