گروه اجتماعی - مینا شهنی: پی‌گیری‌رسانه‌ها سرانجام درباره سرگردانی بیماران دارای بیمه تکمیلی در بیمارستان‌های خصوصی را به روزهای پایانی رساند.

بیمارستان

مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت 2 شب پیش بالاخره در باره این مشکل اظهارنظر کرده ودرحاشیه مراسم افتتاح دانشکده پرستاری قوچان گفت:در این راستا و با توجه به جلسه‌ای که صنف بیمه‌های تجاری با صنف بیمارستان‌های خصوصی برگزار کردند در نهایت توافق‌های لازم برای حل مشکل در این جلسه گرفته شد و بر این اساس اختلاف بیمارستان‌های خصوصی با بیمه‌های تکمیلی نیز برطرف شد.اشاره وزیر به جلسه‌ای بود که چهارشنبه هفته پیش در محل وزارت بهداشت با حضور وزیر و معاونان و نماینده شرکت‌های بیمه‌گر و نمایندگانی از انجمن صنفی کارفرمایی بیمارستان‌های خصوصی تشکیل شده بود. گفته شد که این جلسه به خواست وزیر بهداشت و با هدف بررسی و حل مشکل برگزار شده که در نخستین جلسه خود وزیر حضور داشته و به دستور او جلسات بعدی در هفته جاری با حضور نمایندگان دو طرف و معاونان وزیر در وزارت بهداشت برگزار خواهد شد تا این مشکل به طریقی منطقی حل شود.

انتقاد از بیمه‌های خصوصی

مشکل بین بیمارستان‌های خصوصی و شرکت‌های بیمه‌ ناشی از کوتاهی شرکت‌های بیمه خصوصی است. یک نماینده مجلس با اعلام این خبر گفت: بیمارستان‌های خصوصی عملا نمی‌توانند با مبلغی کمتر از تعرفه اعلام شده از سوی دولت به کارشان ادامه‌دهند، به همین دلیل چانه زنی بیمه‌های خصوصی برای پایین‌ آوردن تعرفه‌ها منطقی نیست. حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان، با اشاره به اینکه برای اجرای قانون می‌بایست به نرخ‌های تعیین شده از سوی دولت پایبند بود افزود: در شرایط کنونی با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش 18 درصدی تورم، بیمارستان‌های خصوصی هم مشکلات خاص خود را دارند، بنابراین اینکه برخی انتظار دارند از بیمارستان‌ها تخفیف گرفته و قرارداد ببندند چندان منطقی نیست.

به گفته شهریاری بیمارستان‌های خصوصی با گذشت 4 ماه از امسال همچنان براساس قراردادهای پارسال به بیمه‌شدگان شرکت‌های خصوصی بیمه‌تکمیلی خدمات ارائه داده‌اند که می‌توان این عمل را به‌عنوان حسن نیت از سوی مدیران این مراکز قلمداد کرد چرا که به هر حال نرخ خدمات رسانی در سال‌جاری قطعا افزایش چشمگیری داشته است.

بالاخره بیمه مرکزی

درحالی‌که شرکت‌های بیمه خصوصی با نظارت سازمان بیمه مرکزی کشور فعالیت می‌کنند و در واقع مرجع صدور مجوز این شرکت‌ها را بیمه مرکزی برعهده دارد و انتظار می‌رفت در بروز این مشکل رئیس سازمان بیمه مرکزی با ورود به موقع به ماجرا در پی حل این مشکل باشد اما با گذشت 3 هفته معاون نظارت این سازمان اظهارنظر کرده است.رحیم مصدق، ‌معاون نظارت سازمان بیمه مرکزی با اشاره به اینکه براساس قانون برنامه پنجم توسعه کشور تعرفه درمانی امسال به تصویب هیات وزیران رسیده گفت:هیچ‌یک از سازمان‌ها و شرکت‌های بیمه مجاز نیستند که با تعرفه‌ای بالاتر از تعرفه تصویب شده قرارداد ببندند. او توضیح داده که تعرفه هیات وزیران ممکن است برای هزینه بیمارستان‌های خصوصی درجه یک تهران کافی نباشد و این بیمارستان‌ها از شرکت‌های بیمه خواسته‌اند تا در قراردادهای خود با آنها تجدید نظر کنند اما در این زمینه محدودیت قانونی وجود دارد.

سکوت بیمه‌ها

شرکت‌های بیمه در این چند روز با تمام وحدت و قدرت سکوت‌شان را حفظ کرده‌اند، آنها به تماس‌های خبرنگار روزنامه همشهری پاسخ نداده‌‌اند و با وجود تماس‌های مکرر همچنان به سکوت ادامه می‌دهند.کارشناسان شرکت‌های بیمه خصوصی در پاسخ به بیمه شدگان‌شان در توضیح این مشکل گفته بودند بیمارستان‌‌ها نرخ‌های بسیار بالاتر از تعرفه‌های رسمی کشور پیشنهاد داده‌‌اند بنابراین ما با آنها قرارداد نمی‌بندیم. در گام بعدی نیز توصیه این کارشناسان پزشکتان را عوض کنید ‌بود که هیچ‌یک از این دو توضیح مشکل بیمه شدگان را حل نکرده است.

رنج مردم

برای مردمی که ماهانه حق بیمه پرداخت می‌‌کنند و علاوه بر سهم بیمه تامین اجتماعی با پرداخت حق‌بیمه تکمیلی درمان، تلاش می‌کنند تا آسایش خاطر بیشتری در زندگی شان فراهم کنند، چه تفاوتی دارد که مقصر اصلی در بروز این مشکل بیمارستان‌ها هستند یا شرکت‌های بیمه! برای مردم مسئله مهم این است که مسئولان با دخالت بموقع برای حل مشکل اقدام کنند. پرداخت حق بیمه تکمیلی درمان از یک سو و کاهش خدمات درمان شرکت‌های بیمه از سوی دیگر سبب تشویش افکار برخی اقشار جامعه شده است.

کد خبر 145352
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز