همشهری آنلاین: سفر 12 روزه هو جین تائو،رئیس جمهور چین به 8 کشور آفریقایی روز سه شنبه با دیدار از کامرون آغازشد.

به گزارش خبرگزاری ها رئیس جمهور چین در این در این سفر قرار است درباره‌ موضوعات نسل کشی، نفت، کمک رسانی و تقویت تجارت با مقامات این کشورهای آفریقایی گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این سومین بار است که هو جین تائو، رییس جمهور چین از سال ‌٢٠٠٣ به آفریقا سفر می‌کند که این سفر بخشی از تصمیم چین برای افزایش روابط اقتصادی و سیاسی با این قاره می‌باشد.

دولت چین روز دوشنبه درچارچوب تعهد خود نسبت به قاره‌ آفریقا، اعلام کرد که بدهی‌های ‌٣٣ کشور آفریقایی را به عنوان بخشی از قول چین برای کمک چند میلیارد دلاری در سال گذشته در امور توسعه‌ این قاره خواهد بخشید.

رییس جمهور چین سفر خود به قاره‌ آفریقا را با دیدار از کامرون آغاز می‌کند، سپس به لیبی و به سودان خواهد رفت.

وی در ادامه‌ سفرش به زامبیا، نامبیا، آفریقای جنوبی، موزامبیک و سیشل خواهد رفت.

در حالی که خیلی‌ها در کشورهای غربی نگران افزایش و تقویت روابط چین با کشورهای آفریقایی هستند، پکن اعلام کرده است که سیاست چین در قبال کشورهای آفریقایی برای ایجاد توسعه در این قاره می‌باشد.

بر اساس برآوردهای مقامات چینی، تجارت میان دو طرف در سال گذشته به رقم ‌٥/٥٥ میلیارد دلار رسیده است که در مقایسه با ‌٧٩/١٠ میلیارد دلار در سال ‌٢٠٠١، پنج برابر شده است.

این در حالی است که ون جیابائو، نخست وزیر چین نیز اعلام کرده است که امیدوار است ارزش تجارت میان پکن و کشورهای قاره آفریقا تا سال ‌٢٠١٠ به ‌١٠٠ میلیارد دلار برسد.

در حالی که علاقه‌ چین به منابع طبیعی قاره‌ی آفریقا توجه همگان را بر انگیخته است، شرکت‌های چینی در تاسیسات زیربنایی و دیگر بخش‌های اقتصادی در آفریقا سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

طی نشستی در ماه نوامبر سال گذشته با حضور ‌٤٨ رهبر از کشورهای آفریقایی در پکن، رییس جمهور چین قول داد که کمک‌های چین به قاره‌ی آفریقا را دو برابر کند.

هو جین تائو پیشتر اعلام کرده بود: چین برای همیشه یک دوست شریک و برادر خوب برای آفریقا خواهد بود.

کد خبر 14531

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز