یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۳:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: هنر گرافیک هنری است که از نظر تأثیر خود، بیشتر بر طراحی تأکید دارد تا بر رنگ؛ از این نظر تمامی انواع طراحی و شکل‌های متفاوت حکاکی، هنر گرافیک را تشکیل می‌دهند.

با این حال هنر گرافیک اساساً به روش های ماشینی یا نیمه ماشینی برای چاپ تصاویر و حروف اطلاق می‌شود که فعالیت‌های متعددی را که بیشترین اهمیت هنری و اجتماعی را دارا هستند در بر می‌گیرد. از میان این فعالیت‌ها می توان به کتاب چاپی اشاره کرد.

تنظیم حرف چاپی و صفحه آرایی کتاب از نظر زیبایی شناسی از کارهای گرافیکی محسوب می‌شود.

ویژگی بارز هنر گرافیک ناشی از کیفیاتی است که هم به تکنیک های تهیه و هم به آثاری که به وجود می‌آید، مربوط می‌شود.

اما از همه اینها اساسی تر، قصد چاپ رونوشت های دقیق با استفاده از تکنیک‌های ماشینی‌ است. در هنرهای گرافیک، این تصویر چاپی است که به محصول، ارزش هنری می بخشد.

هنر گرافیک به عنوان رسانه جمعی بسیار گسترش یافته و روش های تهیه آن متنوع شده است واز همه مهم تر نو آوری هایی است که در پاسخ به نیازهای هنر زمان ایجاد شده اند.

از سوی دیگر، واژه گرافیک از مصدر یونانی (نوشتن) می آید.

ریشه آن در اصل به معنای (خراشیدن) و (حک کردن) است. از لحاظ رده بندی هنرها عنصر گرافیک را شاخه ای از هنرهای تجسمی به شمار می آورند.

در گذشته هنر گرافیک به آن قسمت از طراحی و نقاشی سیاه و سفید گفته می‌شد که به وسیله فن چاپ دستی یا ماشینی تکثیر می شدند.

هنر گرافیک و هنرهای تجسمی در کشور ما از یک سابقه تاریخی برخوردارند.

می توان گفت از زمان نقوش اولیه روی سفال ها - حجاری ها- گچ بری ها- خطوط کوفی و ثلث و نستعلیق و سایر خطوط- نگارش و مصور کردن کتاب ها و مینیاتور و تذهیب و آرایش صفحات و نیز نقوش پارچه ها و قالی و حکاکی روی وسایل مختلف زندگی و امثال اینها تا زمان ظهور چاپ هنر گرافیک یا هنرهای تجسمی در کشور ما وجود داشته اند.

امروزه هنر گرافیک وسیله ای برای آگاه کردن مصرف کننده از کیفیت موضوع مصرف است.

درصد کمی از موضوعات مصرفی شامل کالاهای تجارتی می شوند و قسم اعظم آن کیفیتی فرهنگی - آموزشی و روشن کننده دارند مانند شناساندن انواع فعالیت های فکری انسان به وسیله تصویر.

هنر گرافیک هنری گسترده است که دقیقا نمی توان حدود آن را مشخص و معین کرد. این هنر به آسانی هنرهای دیگر را به کمک می گیرد و به آنها شکل گرافیکی می دهد.

گرافیک در عصر ما علاوه بر کتاب آرایی و مصارف گذشته به عرصه تبلیغات تجاری - اعلانات دیواری (پوستر) و مطبوعاتی- نشانه ها و غیره راه یافته است.

حتی از این حد هم تجاوز کرده و با ورود به عالم سینما و تلویزیون در عنوان بندی (تیراژ) فیلم ها و برنامه های تلویزیونی- نقاشی متحرک (انیمیشن) و تبلیغات تجارتی در این گونه رسانه ها کاربرد یافته است.

اگرچه ترکیب طبیعی تصویر و نوشته نشان می دهد که طرح گرافیکی از دو سیستم ارتباطی کاملا متفاوت با یکدیگر برخوردار است، اما نوشته یا کلام به عنوان جایگاه یا محل واژه ها و تصویر به عنوان یک اثر خطی صریح و چند رنگ و یا گاهی نیز تفسیر سه بعدی اشیاء و مفاهیم انتزاعی و مطرح هستند.

از این رو طرح گرافیکی نقش عمده خود را در تاریخ پدیده خط و نگارش نشان می دهد.

این دو مقوله هماهنگ با نقش های مختلف خود و در مدت زمانی به درازای صدها و یا هزاران سال به شکل کنونی خود رشد و نمو کرده است، اما هر دو آنها از نیاز بشر برای انتقال مفاهیم مورد نظر خود به دیگران، برقراری ارتباط و همچنین از نیاز و تمایل بشر برای بقاء ارتباط خود در قالب تصویر یا کلام نشأت می‌گیرد.

اگر به گذشته بنگریم خواهیم دید که اولین اثر گرافیکی که انسان‌ها از خود به جای گذاشته‌اند، در هر دو قالب تصویر و کلام بوده است.

کد خبر 145184
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز