دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۵:۱۵
۰ نفر

آذین محبی نژاد: احتمالا تا الان تصمیمات بزرگ و کوچک زیادی درباره سالم زندگی کردن گرفته‌اید. همه ما همین‌طوریم.

بارها قول و قرارهای زیادی با خودمان گذاشته ایم که البته همه بعد از یک مدت فراموش شده‌اند! مثلا هر سال بعد از تعطیلات عید، از خوردن آن همه شیرینی و آجیل، پشیمان شده‌ایم و تصمیم به ترک گرفته‌ایم! یا مثلا با خودمان قرار گذاشته ایم که از فردا رژیم بگیریم، آن هم خیلی محکم و جدی، یا ورزش کنیم و وزن‌مان را کم کنیم، اما ... بقیه‌اش را همه می‌دانیم. نه! این راهش نیست! این طوری به هیچ جا نمی‌رسیم!
شاعر می‌گوید: «رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود.» دانشمندان هم با شاعر محترم هم‌صدا شده‌اند.

هفته پیش یونایتد پرس، از قول یک کارشناس با تجربه تغذیه در آمریکا به نام «واین گیلمن» گزارش کرد که بعد از 30 سال تحقیق و بررسی به این نتیجه رسیده که با تنظیم قوانین سخت و عجیب نمی‌توان به زندگی سالم دست پیدا کرد، بلکه برای این کار باید چند نکته کوچک، ولی کاربردی و ساده را رعایت کنید. محقق محترم گفته که این نکات، واقع بینانه تنظیم شده‌اند، بنابراین، رعایت‌شان ساده است و مهم‌تر از آن این که، هر روز در زندگی قابل تکرار هستند. خب، وسوسه نشدید که ببینید حاصل این 30 سال مطالعه که در شش جمله خلاصه شده، چیست؟

توصیه اول: دست کم روزی هفت بار میوه و سبزی بخورید
با وجودی که فایده میوه‌ها و سبزی‌ها برای سلامتی مسلم است، دانشمندان هم‌چنان مشغول انجام تحقیقات جدیدتر هستند و هر روز پژوهش‌های تازه‌ای انجام می‌دهند که دلایل علمی ما را برای میوه خوردن بیشتر می‌کنند.

مثلا دانشمندان می‌گویند، بچه‌هایی که به خوردن میوه و سبزی به طور مرتب عادت دارند، در آینده به فشار خون بالا مبتلا نمی‌شوند. یا چند تحقیق جدید نشان داده که خوردن میوه‌ها و سبزی‌ از سرطان پوست و حتی سرطان خون هم جلوگیری می‌کند. خبر دیگر درباره میوه‌ها و سبزی‌ها این‌که، خوردن آن‌ها باعث می‌شود تا قدرت بینایی انسان در دوران سالمندی حفظ شود.

بر اساس این تحقیق، برای رسیدن به این هدف، باید روزی سه بار یا بیشتر میوه و سبزی‌ مصرف کنید. یا مثلا پژوهش دیگری نشان داده که خوردن میوه‌ها و سبزی‌ها در کنار لبنیات، مانع از ‌زمین‌گیر شدن آدم در دوران پیری می‌شود.

 این پژوهش آخر را دیگر هیچ طوری نمی‌شود نادیده گرفت، چون نتیجه آن، از بررسی 22 هزار مرد به‌دست آمده و معلوم شده که مصرف مداوم و منظم میوه‌ها و سبزی‌ها خطر سکته مغزی را تا 40 درصد کم می‌کند. اما اگر می‌خواهید بهترین را انتخاب کنید، یک پژوهش‌گر از دانشگاه سنت لوییس آمریکا می‌گوید، از میان میوه‌ها، آن‌هایی که رنگ زرد و نارنجی دارند، مثل هویج، طالبی و نیز مرکبات و از میان سبزی‌ها آن‌هایی که برگ‌های گوشتی و سبز پررنگ دارند، مانند کاهو، اسفناج و کلم بروکلی مفیدترند.

توصیه دوم: به جای آسانسور، از پله استفاده کنید
بالا رفتن از پله راه خوبی برای وارد کردن چند دقیقه ورزش به برنامه روزانه شماست. این کار برای سلامت قلب مفید است، کالری بیشتری را در بدن می‌سوزاند و وزن را کم می‌کند. ده دقیقه بالا رفتن از پله‌ها، حدود 150 کالری را در بدن می‌سوزاند؛ درحالی‌که برای از دست دادن این مقدار کالری از راه‌های دیگر، باید مدت بیشتری تلاش کنید.

دانشمندان دانشگاه آریزونا دریافته‌اند، انجام ورزش‌هایی که در آن‌ها پاها وزن بدن را تحمل می‌کنند، مثل استفاده از پله به جای آسانسور از بروز پوکی استخوان در خانم‌های یائسه هم پیش‌گیری می‌کند.

ااین موضوع به حدی مورد توجه است که بعضی ادارات در بعضی از کشورها، مردم را به استفاده از پله‌ها تشویق می‌کنند و یک بیمارستان در واشنگتن هم «از پله استفاده کنید» را شعار خود قرار داده. البته بهتر است حواس‌تان به یک نکته هم باشد و آن این‌که اگر مشکل زانو، قلب، ریه یا آرتروز دارید، این توصیه را نشنیده بگیرید.

توصیه سوم: گل‌های معطر را بو کنید
مگر بوی خوب هم به سلامت کمک می‌کند؟! دانشی به نام «رایحه درمانی» می‌گوید، بوی خوش می‌تواند موجب بهبود وضعیت روحی افراد و حتی ضربان قلب شود. امروزه، استفاده از گیاهان خوشبو برای رایحه درمانی، یکی از درمان‌های طب مکمل به شمار می‌رود. در حقیقت، وقتی شما بوی خوشی را استشمام می‌کنید، پیام این بو به ناحیه‌ای از مغز به نام «لیمبیک» می‌رود.

لیمبیک، مسوول احساسات و خلق و خوی شماست. استشمام بوی خوش، موجب آزاد شدن موادی از این ناحیه می‌شود که حس خوبی را در انسان ایجاد می‌کند؛ درست همان طور که شما با استشمام بوی هندوانه، روزهای خوش تابستان را تداعی می‌کنید. رایحه درمانی، به کاهش فشار روحی، برخی مشکلات گوارشی و پوستی نیز کمک می‌کند. 

توصیه چهارم: دست کم هفت ساعت در شبانه روز بخوابید
داشتن خواب کافی هم یکی دیگر از نکات ریزی است که اغلب ما به آن توجه نمی‌کنیم و به بهانه‌های مختلف از خواب شبانه مان کم می‌کنیم. نداشتن خواب کافی شبانه، باعث تحریک پذیری و خستگی ما از لحاظ عصبی می‌شود. به تازگی دانشمندان دریافته اند که مقدار خواب کافی حتی مانع بروز افسردگی در انسان می‌شود و از سوی دیگر، از چاقی هم جلوگیری می‌کند.

همه این‌ها به دلیل تغییرات هورمونی است که در طول خواب در بدن ما اتفاق می‌افتد.یک نکته جالب دیگر در مورد خواب کافی این‌که، دانشمندان به تازگی دریافته اند که خواب کافی حتی می‌تواند در برابر سرطان هم از شما محافظت کند.

توصیه پنجم: آب بیشتری بنوشید
البته این را هم اضافه کنیم که منظور از آب، فقط آب است نه مایعات دیگر! محققان می‌گویند، یک فرد روزانه باید 8/1 لیتر مایعات بنوشد که بهتر است اصلی‌ترین آن‌ها آب باشد. پژوهش‌های دانشمندان نشان داده که نوشیدن کم آب باعث چاقی می‌شود و نوشیدن بیشتر آب می‌تواند به لاغری کمک کند.  هم‌چنین، نوشیدن آب به بهبود یبوست نیز کمک می‌کند.

از کجا بفهمیم کی باید آب بنوشیم؟ حتما می‌گویید جواب این سوال آسان است: وقتی تشنه باشیم. اشتباه نکنید. تشنگی نشانه آن است که بدن شما تا همین لحظه مقداری آب از دست داده و شما باید قبل از فرارسیدن این خبر آب نوشیده باشید. بنابر این بدون آن که منتظر تشنگی شوید، آب بنوشید. روزی هشت لیوان.

توصیه ششم: پروبیوتیک مصرف کنید
این توصیه آخر، ظاهرا یک کم قلمبه سلمبه است، اما صبر کنید و تا آخرش بخوانید: پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفیدی هستند که در بدن ما وجود دارند و باعث حفظ سلامت دستگاه گوارش و مانع از رشد باکتری‌های بیماری‌زا در بدن می‌شوند. این باکتری‌های مفید، در ماست یا برخی مکمل‌های غذایی یافت می‌شوند.

 یک مطالعه در این مورد نشان داده که استفاده از پروبیوتیک‌ها، احتمال بیمار شدن افراد را کاهش می‌دهد و مهم‌تر از آن این‌که، یک پژوهش‌گر از دانشگاه مک مستر کانادا، با بررسی موش‌ها نشان داده که خوردن پروبیوتیک‌ها می‌تواند علایم بیماری‌های التهابی روده به ویژه بیماری‌هایی را که به دنبال استرس درازمدت پدیدار می‌شوند، بهبود ببخشد.

تازه‌ترین بررسی انجام شده روی فواید پروبیوتیک نیز حاکی از آن است که با دادن آن به شیرخواران می‌توان کولیک شیرخواران را بهبود و به گریه چندین ساعتی آنان پایان داد. خب، حالا سوال این است که این فراورده‌های پروبیوتیک کجا هستند؟ سوال خوبی است. جواب این سوال را همین 4 صفحه قبل‌تر، در صفحه«سفره» می‌توانید پیدا کنید.

کد خبر 14469

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز