احمد افشار : چندی پیش دومین نمایشگاه جوانان پیشرو ، درگالری پردیس ملت برگزار شد.

نقاشی

نقاشان حاضر در این نمایشگاه ‌در سال‌های اخیر موفقیت‌های داخلی و خارجی متعددی داشته‌اند. این نمایشگاه علاوه بر ارائه آثار شاخص در سبک‌های فیگوراتیو- آبستره، به لحاظ قیمت‌گذاری روی آثار نیز بسیار خوب عمل کرده‌است که به یقین یکی از دلایل فروش بالای آن را باید در همین مهم جست‌وجو کرد. فروش 33 اثر از 17هنرمند در مجموع با قیمت 80 میلیون تومان نوید‌بخش شکوفایی هنرمندان جوان شرکت‌کننده در این نمایشگاه است، که هر کدام به نوعی در حوزه تجسمی برای خود افراد صاحب‌سبکی به شمار می‌روند. برگزاری این نمایشگاه بهانه صحبت با 6 هنرمند جوان شرکت کننده در این رویداد هنری درباره وضعیت نقاشی جوانان ایران بود. آنها ضمن بیان فرصت‌های فراوان این حوزه، برخی تهدید‌های پیشرفت و توسعه را نیز برشمردند.

پر رنگ بودن امیدواری‌ها به آینده‌ای روشن، احساس مسئولیت در برابر اجتماع، انتظار حمایت جدی از هنرمندان جوان و آرزوی گذران زندگی از راه نقاشی، مهم‌ترین سر‌فصل‌هایی هستند که نقاشان حاضر دردومین نمایشگاه جوانان پیشرو در این گفت‌وگو به‌عنوان دغدغه‌های خود بیان کرده‌اند.

طاهره صمدی‌طاری، هنرمندی که تاکنون در 5نمایشگاه انفرادی و 17نمایشگاه گروهی شرکت کرده و در چند دوره حراج‌های بین‌المللی چون ساتبی لندن و کریستی دوبی شرکت داشته و آثارش با قیمت‌های قابل توجه به فروش رسیده، در این نمایشگاه 2اثر از مجموعه « هیچ‌کس در شهر نیست» ارائه داده که یکی از آنها توسط هنرمند جوان صاحب سبک، افشین پیرهاشمی، خریداری شد. تابلوهای صمدی‌طاری مرز میان فیگوراتیو و انتزاع هستند که نماهای محوی از مکانی عمومی را به تصویر می‌کشند. این هنرمند جوان با اشاره به تأثیرات نقد در پیشبرد سطح کیفی هنر، می‌گوید: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی بسیار خوب است زیرا آثار جوانان در کنار هم جمع شده و تک تک نقد می‌شوند. کنار هم قرار دادن آثار، پتانسیل نقد و مقایسه را در آنها بیدار می‌کند. برپایی چنین نمایشگاه‌هایی برای پیشبرد هنر ما لازم است. این نمایشگاه نشان می‌دهد، که هنرمندان چه روندی را طی کرده‌اند و برای هنر دوران معاصر، چه اتفاقی رخ داده‌است.

صمدی‌طاری اضافه می‌کند: ما جوانان موفقی داریم که در عرصه‌های بین‌المللی فعالند و مخاطبین خاص خود را دارند که وجود این هنرمندان برای ایران بسیار قابل توجه است. همین که آثار هنرمندی از یک نقطه جغرافیایی وارد منطقه‌ای دیگر می‌شود برای هنرمند فرصت بسیار خوبی به‌وجود می‌آورد تا بسنجد که مخاطبانش با فرهنگ‌ها و دیدگاه‌های متفاوت چقدر می‌توانند با آثارش ارتباط برقرار کنند. به هر روی اگر حمایت‌های بیشتری از هنر و اقتصاد هنر شود، همه هنرمندان جوان می‌توانند آینده بهتری را پیش‌روی خود داشته‌باشند. صمدی‌طاری با تأکید بر موج نقاشی فیگوراتیو در دنیا ادامه می‌دهد: آثاری که در آنها به فیگورهای انسانی توجه شده‌است، این مسئله را بیان می‌کند که انسان و دغدغه‌های انسانی، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که ذهن نقاشان را متوجه خود ساخته است.

وحید چمانی، دیگر جوان هنرمند

صاحب سبکی است که در روزهای اولیه نمایشگاه 2اثر رنگ روغن و مرکب روی بوم خود را به فروش رسانده‌است. موضوع نقاشی‌های او به اصل و ریشه هر چیزی که توسط خالق خودش با یک سری تغییرات تبدیل به ‌ موجودی منحصر
به فرد می‌شود اشاره دارد. این هنرمند با بیان اینکه سبک و سیاق بعضی از آثار نمایشگاه شبیه به کارهای حراجی‌های خارجی است می‌گوید: این رویداد بسیار خوبی است و باعث بالا رفتن سطح کیفی و کمی آثار جوانان می‌شود زیرا آثار در یک محیط رقابتی در کنار هم قرار می‌گیرند و انتخاب عنوان جوانان پیشرو توقع‌ها را بالا می‌برد. سبک و سیاق بعضی از آثار نمایشگاه شبیه‌ کارهایی است که به حراجی‌های خارجی راه‌پیدا می‌کند. اگر عنوان جوانان پیشرو را برای نمایشگاه انتخاب نمی‌کردند این آثار به‌عنوان نقاشی‌های جوانان مورد قبول بودند اما براساس عنوان، توقع از آثار بالا می‌رود.

چمانی می‌افزاید: هر هنرمندی که صادقانه کار کند و به کارش اعتقاد داشته باشد و به‌دنبال مسائل حاشیه‌ای نرود، به‌طور قطع موفق خواهد شد. کسی که در داخل کشور موفق باشد در خارج هم می‌تواند همین موفقیت را کسب کند.
سارا آریان‌پور، هنرمند دیگری است که با 3 اثر در این نمایشگاه حضور یافته‌است. وی در بوم‌هایش تصویری از فیگورهای سرگردان میان بودن و نبودن و زندگی و مرگ را به‌تصویر کشیده و در مرزی میان توهم و واقعیت مجسم، از دنیایی میان جسم و روح به خلق اثرپرداخته است. هر سه اثر این هنرمند توسط بانک پاسارگاد در این نمایشگاه خریداری شده‌است. آریان‌پور در مورد برپایی دومین نمایشگاه جوانان پیشرو گفت: نمایشگاه جوانان پیشرو نمایشگاه خوبی است اما کامل نیست و نقصان‌هایی هم دارد.

به اعتقاد من می‌تواند خیلی بهتر از این باشد؛ همان‌طور که این نمایشگاه به نسبت نمایشگاه مشابه‌‌اش در سال‌گذشته قوی‌تر، جذاب‌تر و از دقت و نظم بیشتری برخوردار است. این هنرمند که تا‌کنون 2نمایشگاه انفرادی در ایران و ایتالیا برگزار کرده و در بیش از ٢٠نمایشگاه گروهی در داخل و خارج کشور شرکت داشته، می‌گوید: هنر ایران برای مارکت‌های بین‌المللی بسیار جذاب است، من خود از نزدیک شاهد این ماجرا بوده‌ام. مسلما این توجه موجب ارتقا‌ی سطح کیفی وکمی آثار جوانان می‌شود‌ اما به شرط آنکه هنرمندان شخصیت نگاه خود را به مسائل زمانشان حفظ کنند و درگیر برخی از الگوهای رایج در مارکت‌ها نشوند.

نگار جهانبخش، سوژه آثارش از پروراندن مفاهیم مربوط به زندگی شخصی و تجربه‌هایش سرچشمه می‌گیرد، دو تابلو را به نمایشگاه جوانان پیشرو عرضه کرده که هر دو اثر توسط «افشین پیرهاشمی» هنرمند موفق جوان خریداری شده‌است. جهانبخش در مورد حمایت هنرمندان موفق جوان از آثار هنرمندان جوان‌تر در این نمایشگاه می‌گوید: حمایتی که هنرمندان جوان ازجمله آقای افشین پیرهاشمی انجام داد قابل تقدیر است. گذشته از جنبه مالی، اینکه هنرمند موفقی از نسل قبل به حمایت از نسل‌های بعدی اقدام می‌کند ارزشمند و باعث امیدواری است، چرا که فضا و شرایط برای دیده شدن هنرمندان جوان باز می‌شود. حمایت هنرمندان از یکدیگر می‌تواند در پیشرفت هنرمندان جوان مؤثر واقع شود.

این هنرمند در مورد مارکت‌های بین‌المللی در عرصه هنر نقاشی نیز می‌گوید: پول‌هایی که از این طریق به بدنه هنر ایران تزریق می‌شود لازمه حیات هنر است و باعث بالا رفتن سطح کیفی آثار می‌شود اما از جهاتی شناختن سلیقه بازارهای جهانی باعث می‌شود که برخی از هنرمندان به سمت کارهای منطبق با سلیقه بازار سوق پیدا کنند که تا حدی به ضرر هنر و هنرمند تمام می‌شود.

بیتا وکیلی، هنرمند نام‌آشنایی که در حوزه نقاشی در سه دوره حراج کریستی شرکت داشته و آثارش به قیمت‌های خوبی به فروش رسیده و آثار او علاوه بر اقبال بین‌المللی از موفقیت داخلی نیز برخوردار است، در این نمایشگاه اثری آبستره را مانند آثار پیشین اش به تماشا گذاشت که درهم‌تنیدگی رنگ‌ها، نمایی از سیاره‌ها، کهکشان و فرم‌های جنینی را نمایش می‌دهد. اثر وی ازجمله آثاری است که در روز افتتاحیه در این نمایشگاه به فروش رسیده است.

وکیلی در مورد سطح کیفی آثار نمایشگاه جوانان پیشرو می‌گوید: در بعضی از آثار این نمایشگاه، جسارت و خلاقیت موج می‌زند اما تعدادی از آثار پیشرو نیستند و همانند آن را در نسل‌های گذشته دیده‌ایم. این هنرمند که تا‌کنون در 5نمایشگاه انفرادی و بیش از 60نمایشگاه گروهی در کشورهای مختلف شرکت داشته است، موقعیت نقاشی را در بازار داخلی مثبت دانست و گفت: من موقعیت را برای جوانان خطرناک می‌بینم. در آثار جوانان شتاب‌زدگی، اعتمادبه‌نفس کاذب و ساده گرفتن زیادی دیده می‌شود. متأسفانه عده‌ای فکر می‌کنند به جایگاهی رسیده‌اند که تحت هرشرایطی آثارشان فروش می‌رود، هنرمند باید حداکثر انرژی را روی کار متمرکز کند تا کاری ارزشمند و درخور ‌ ارائه دهد.

افشین چیذری، از دیگر جوانان پیشرو حاضر در این نمایشگاه است. وی اثری را به‌صورت حکاکی روی فلز که روی کاغذ چاپ گرفته شده در این نمایشگاه شرکت داده‌است. اثر چیذری متعلق به مجموعه‌ای است که امسال درنمایشگاهی در گالری طراحان آزاد به نمایش گذاشته شده است و موضوع آن در مورد جای خالی کسی، چیزی یا حسی است. اثر وی هم در کنار 32 تابلوی هنرمندان جوان دیگر در این نمایشگاه به فروش رسیده است.

چیذری می‌گوید: آثار هنرمندان باید در کنار هم دیده شود تا تأثیراتش نمایان شود. از لحاظ تکنیکی آثار این نمایشگاه متفاوت بودند. بعضی استانداردها را رعایت کرده و بخشی از لحاظ تکنیکی ضعیف عمل کرده‌بودند که این در نهایت به سلیقه بیننده برمی‌گردد. مخاطب در این نمایشگاه حق انتخاب دارد و مطابق هرنوع سلیقه‌ای اثر هنری به روی دیوار آویخته شده است. این هنرمند در مورد موقعیت جوانان در عرصه هنر معتقد است: امروزه جوانان موقعیت جاافتاده‌ای دارند و وضعیت‌شان معلوم و مشخص است. هنرمندان جوان مارکت و فروش قابل توجهی دارند و این روند باید ادامه داشته باشد و از هنرمندان و بالاخص هنرمندان جوان حمایت‌هایی صورت گیرد.

کد خبر 144444

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز