گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: شاید وقتی سریال «او یک فرشته بود» پای شیطان و موجودات ماورایی را به تلویزیون باز کرد، کسی پیش‌بینی نمی‌کرد که محبوبیت این‌گونه نامتعارف چنان گسترده شود که باعث شود موجودات ماورایی در 3 سریال ساخته شده برای رمضان سال 1390 حضور داشته باشند و تنها یک سریال امسال خالی از موجودات ماورایی باشد.

سریال

برای همین سازندگان سریال‌های امسال نیز از این تشابه موضوعی ساخته‌هایشان و پخش همزمان آنها چندان دل‌خوشی ندارند.شیطان در مجموعه سقوط یک فرشته به کارگرانی بهرام بهرامیان حضور دارد تا خانواده‌ای را به گمراهی بکشاند، فرشته‌ای در سی امین روز به کارگردانی جواد افشار می‌خواهد مرد خلافکاری را به راه راست هدایت کند و مرد جوانی در پنج کیلومتر به بهشت به کارگردانی علیرضا افخمی از دنیای مردگان تلاش دارد به دنیای زندگان برگردد.

داوود هاشمی، تهیه‌کننده سریال پنج کیلومتر تا بهشت معتقد است که بهتر است سیاستگذاران در مورد هجوم داستان‌های ماورایی به تلویزیون پاسخ بدهند با این حال او هم معتقد است این روند منطقی نیست و مخاطب از دیدن این همه آثار یک نوع، خسته و دلزده می‌شود.

بابک کائیدان، یکی از نویسندگان سریال سقوط یک فرشته معتقد است که اگر حضور این موجودات همراه با تنوع و نگاه‌های مختلف و جدید باشد، برای مخاطب جذاب خواهد بود. او در ادامه می‌گوید: طبیعی است که تکرار، بی‌حوصلگی مخاطب را در پی داشته باشد، اما اگر داستان و سریالی نگاه جدیدی به ماوراء داشته باشد مخاطب را جذب می‌کند.

در سریال سی امین روز هم فرشته‌ای حضور دارد، با این حال رضا جودی تهیه‌کننده این سریال معتقد است که این سریال ماورایی محسوب نمی‌شود بلکه سریالی اجتماعی است. به همین دلیل این تهیه‌کننده که سابقه تهیه 7سریال ماه رمضانی را دارد، معتقد است که پخش 2سریال ماورایی از تلویزیون زیاد نیست. او که تهیه کنندگی سریال اغما را هم برعهده داشته - همان سریالی که پای الیاس یا همان شیطان مذکر معروف را به تلویزیون باز کرد- در ادامه می‌گوید: اگر تولید سریال‌های ماورایی موفق باشد و مخاطب هم راضی باشد، ساخت آنها ادامه می‌یابد، در غیراین صورت تولید این سریال‌ها کم خواهد شد. این نیازی است که باید به آن جواب یا شکل آن را تغییر دهیم.

ترس پای سفره افطار

امسال علاوه بر حضور موجودات ماورایی، سریال‌ها جنبه ترسناک هم پیدا کرده اند، و مخاطبان حتما آن قسمت ترسناک سریال سقوط یک فرشته را به یاد دارند. برای همین این نگرانی وجود دارد که سال دیگر ژانر وحشت در تلویزیون فراگیر شود. با این حساب سال آینده باید مخاطبان با ترس و لرز افطار کنند یا میزبان زامبی‌ها سر سفره شان باشند!

کائیدان یکی از نویسندگان سریال سقوط یک فرشته با قبول اینکه آن قسمت ترسناک بود، اعلام کرد: بخشی از این فضا به گرایش و سلیقه گروه برمی گردد که می‌تواند براساس سلیقه و نگاه فیلمساز باشد اما بخش دیگر آن در خدمت داستان و اثر است. او البته مدعی شد که اگر قصد بر ترساندن مخاطب بود، نویسندگان از این قابلیت بیشتر استفاده می‌کردند. به گفته این نویسنده بازتاب‌های مردمی نشان می‌دهد که این مقدار ترس زیاد نبوده، هرچند که برخی ناراضی بودند اما نظر عده‌ای دیگر، خلاف آن را نشان می‌دهد.

کائیدان معتقد است که در داستان‌های ماورایی هنوز نویسندگان نتوانسته‌اند به‌طور کامل ماورایی شوند چراکه بیشتر اینگونه داستان‌ها، از ادبیات غربی وام می‌گیرند و فضای شان غربی است وکمتر نشانی از فلسفه اسلامی در این بین دیده می‌شود. هاشمی که این روزها با انتقادهای بسیاری در مورد نگاه سریالش (پنج کیلومتر به بهشت) به موجودات ماورایی روبه شده معتقد است که این سریال براساس تحقیقات میدانی و کتابخانه‌ای ساخته شده است و در ادامه تصریح می‌کند: در هیچ کاری نمی‌شود بدون تحقیقات به سراغ عالم برزخ و ماوراء رفت و این موضوعات نیاز به تحقیق دارد و داستان‌ها باید منطبق بر منابع علمی و دینی باشند.

کد خبر 143783
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز