شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۰
۰ نفر

عبدالله آل‌بوغبیش: بسیاری از تحلیل‌گران ریشه اصلی شورش اخیر در شهرهای انگلیس را بحران اقتصادی و کاهش هزینه‌ها در این کشور می‌دانند.

عطاء‌الله سعید، عضو عرب‌تبار حزب کارگر انگلیس

دولت انگلیس سال گذشته به‌عنوان بخشی از طرح ریاضت اقتصادی، بودجه آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها و همچنین بودجه پلیس را کاهش داد. در این باره با عطاء‌الله سعید، عضو عرب‌تبار حزب کارگر انگلیس و نماینده سابق پارلمان این کشور که اکنون عضو شورای شهر یکی از مناطق لندن است گفت‌وگو کرده‌ایم. او عضو انجمن عرب‌تباران انگلیس هم هست.

  • در دهه1980 هم چنین ناآرامی‌ها و اعتراض‌هایی در انگلیس علیه سیاست تبعیض‌نژادی پلیس روی داد. در آن زمان دولت محافظه‌کار روی کار بود و اکنون هم محافظه‌کاران قدرت دارند. این همزمانی شورش‌ها با در قدرت بودن محافظه‌کاران اتفاقی نیست؟

خیر؛ این اتفاقی نیست و طبعا نوعی واکنش است. همواره سیاست‌های دولت‌های محافظه‌کار سیاست‌های صرفه‌جویی بوده است و همواره طبقه‌های فرودست و سطح پایین جامعه از سیاست‌های صرفه‌جویی آسیب می‌بینند؛ از این‌رو واکنش‌هایی را شاهد هستیم. آنچه در دهه80 روی داد خواسته‌های اجتماعی و سیاسی شفاف و واضحی بود اما آنچه امروز روی داد متفاوت است. آنهایی که در ناآرامی‌های روزهای اخیر انگلیس شرکت کردند خواسته‌ای ندارند.

  • اگر خواسته‌هایی مطرح نیست، پس دلیل این شورش سراسری در چند شهر به‌طور همزمان چیست؟

کشته‌شدن دوگان (جوان سیاهپوست) در تاتنهام باعث شد تا شماری از افراد خانواده و نزدیکان و دوستانش اقدام به اعتراضی مسالمت‌آمیز کنند اما در این بین، شماری از باندهای سرقت از این مسئله سوءاستفاده کرده و اقدام به ادامه این کار در دیگر شهرها کردند. مثلا در جریان اعتراضات دانشجویی در 4‌ماه گذشته نوعی زمینه‌چینی‌ها و آماده‌سازی‌‌هایی وجود داشت، علت و انگیزه آن هم افزایش شهریه‌های دانشجویی در تحصیلات تکمیلی بود که در پی آن حزب کارگر تظاهراتی را برگزار کرد، اما در حال حاضر شماری از جوانان و نوجوانان به خیابان‌ها ریخته و دست به غارت بخشی از اموال زدند.

  • برخی از منتقدان دولت، از جمله حزب کارگر که شما نیز از اعضای آن هستید، معتقدند که یکی از علل این تحولات برنامه‌ریزی دولت برای تعدیل نیروی پلیس به‌علت سیاست صرفه‌جویی اقتصادی بود. ارزیابی شما چیست؟

درست است. یکی از برنامه‌های دولت علاوه بر تعدیل نیروی پلیس، تعطیل کردن شماری از بیمارستان‌ها و عدم‌گشایش مدارس جدید است. ما پیش از این درباره چنین اقداماتی هشدار داده بودیم و تأکید کرده بودیم که چنین برنامه‌ریزی‌هایی به‌صورت منفی بر جامعه انگلیس تأثیر جدی خواهد گذاشت. نیروی پلیس اقدامات مناسبی انجام داد اما تعداد آنان کافی نبود و
در نتیجه، فرماندهی پلیس مجبور به فراخواندن نیروهایی از شهرهای دیگر برای برقراری امنیت در شهر لندن شد؛ از این‌رو، دولت کامرون باید این نکته را در نظر داشته باشد تا در آینده اقدام به تعدیل نیرو در پلیس نکند و به‌نظرم با توجه به آنچه روی داد اگر بخواهد این اقدام را صورت دهد باید هزاران‌بار بیندیشد و بررسی کند تا به این اقدام دست بزند، همچنین باید در موضوع سیاست صرفه‌جویی و نیز تعدیل نیرو در وزارت بهداشت و وزارت آموزش‌وپرورش بازنگری کند چرا که این امر چه بسا آشوب‌هایی را در آینده در انگلیس رقم بزند.

  • چطور امکان دارد که دست به بازنگری در سیاست‌های اقتصادی و صرفه جویی بزند در حالی که بحران اقتصادی فراگیر شده و دامن بسیاری از کشورهای اروپایی را هم گرفته است؟

ما به‌عنوان حزب مخالف هشدار داده بودیم و اعلام کرده بودیم که در بحران جاری به‌جای آنکه سطح بدهی‌ها را صرفا طی 2‌سال کاهش دهند، باید این مدت زمان به4 تا 6‌سال افزایش یابد تا بر طبقات سطح پایین جامعه انگلیس تأثیر نگذارد و دولت انگلیس باید این را در نظر داشته باشد.

  • حال حزب کارگر به‌عنوان اپوزیسیون چه سازوکارها و راهکارهایی در دوره کنونی ارائه می‌دهد؟

حزب کارگر در حال حاضر نقش بیان اشتباهات دولت محافظه‌کار را که بر سر قدرت است، به‌عهده دارد. ما اکنون در اپوزیسیون هستیم و پیشنهادهایی ارائه می‌دهیم به این امید که دولت از سیاست‌های خود عقب‌نشینی کند. ما پیشنهادها و برنامه جامعی ارائه دادیم؛ از جمله قسط‌بندی بدهی‌های دولت به‌مدت 4 تا 6‌سال به جای 2‌سال. این مسئله‌ای است که دولت محافظه کار اصرار دارد طی 2‌سال این سطح بدهی‌ها را کاهش دهد که با نوعی ناخرسندی و نارضایتی در میان طبقات مختلف جامعه انگلیس همراه بوده است. اما در هر حال این دولت است که در حال حاضر حکمرانی را در اختیار دارد.

کد خبر 143629

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز