سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: شرایط نابسامان تولید‌کنندگان، واردات بی‌رویه کالاهای مصرفی و اجرایی نشدن وعده‌های حمایت از صنعتگران موجب انتقاد نمایندگان و فراخوان وزیر صنعت، معدن و تجارت به مجلس شد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه بازار نیاز به کاهش واردات، افزایش صادرات یا افزایش مصرف دارد اما ما در این سه بخش با مشکل مواجه هستیم، واردات را نمی‌توانیم یا نمی‌خواهیم کنترل کنیم، در صادرات به‌دلیل قیمت تمام شده بالا نمی‌توانیم رقابت کنیم و با مانع مواجه هستیم و افزایش مصرف را هم در کشور توصیه نمی‌کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران هم با بیان اینکه حضور بخش دولتی و شبه دولتی در صنعت به توان تولیدی آسیب می‌رساند، گفت: در شرایطی که نرخ تورم در داخل بیش از نرخ تورم جهانی باشد و سیاست تثبیت نرخ ارز را دنبال کنیم هر سال قدرت رقابت تولیدکننده داخلی نسبت به رقیب خارجی کاهش می‌یابد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با انتقاد از واردات بی‌رویه کالاهای خارجی به‌خصوص کالاهای چینی و ترکیه‌ای این امر را موجب اختلال در روند تولید داخل عنوان کرد و گفت: در سال‌های گذشته شاهد عدم‌توازن واردات و صادرات بودیم. سید حسین هاشمی با اشاره به محقق نشدن تخصیص ‌٣٠ درصدی درآمد هدفمندی یارانه‌ها به بخش تولید تصریح کرد: از 2هزار و 950 میلیارد تومان مصوب تنها 550 میلیارد تومان تا پایان سال 89 به بخش صنعت تخصیص یافته و سیاست‌های وزارتخانه مربوطه را با چالش مواجه کرده است.

کد خبر 143350
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز