دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۰
۰ نفر

سروش خسروی: قرار است فردا برای چهارمین بار یک محموله نفت خام در بورس کالا عرضه شود اما سه‌گانه شکست‌ها، در فروش نخستین محموله نفت خام در تالار بین‌المللی بورس کالا پایانی بر خوش بینی مفرط به آینده بورس نفت ایران بود.

اختلاف نظرهای کشدار، نشست‌های ویژه پشت درهای بسته برای حل ماجرا و در نهایت پاسخگو نبودن مسئولان بورس کالا و مجموعه وزارت نفت تاکنون هیچ گرهی از کار فروبسته رینگ نفت در بورس کالا نگشوده است.هنوز هم هیچ کس و هیچ ناظر بیرونی نمی‌داند واقعا چرا محموله‌های نفتی پشت سر هم و در هرچهار شنبه، با سروصدای زیاد و مانورهای خبری جالب توجه روی رینگ عرضه می‌رود اما به فروش نمی‌رسد. جای سؤال است: معاون اول رئیس‌جمهوری که خود شخصا در مراسم گشایش رینگ نفت حضور داشت چرا تاکنون از مدیران نفت و بورس کالا نپرسیده در پس پرده روبان افتتاحی که قیچی شد و آن همه سخنرانی‌های پرطمطراق و رنگارنگ چه روی داده است؟

البته چندین بارمنابع آگاه و مقام‌های مسئول بدون نام از طرف شرکت نفت و بورس کالا و از طریق سایت‌های خبری مباحثی را مطرح کرده و هر بار به همین طریق نامانوس پاسخ طرف مقابل را نیز دریافت کرده‌اند اما همچنان همه چیز مبهم است. بررسی اخبار مربوط به 3‌عرضه شکست خورده قبلی هم گویای این واقعیت است که در هر 3 بار عرضه، متهم اصلی شکست، نبود توافق بر سر قیمت و شرایط عرضه، بوده است. گذشته از قیمت‌گذاری بالا، ظاهرا خریداران روی 2 مشکل مهم در مبادلات نفتی انگشت نهاده‌اند.

نخست، شرایط پرداخت و دوم، واریز پول به حساب‌های خارج از کشور. گفته می‌شود براساس شرایطی که شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده، فروش نفت خام باید به‌صورت نقدی و در بانک‌های خارج از ایران باشد. اما به‌دلیل آنکه بسیاری از شعب بانک‌ها در خارج از کشور مشمول تحریم‌های یکجانبه هستند، وقتی شرکت خریدار یک بار اقدام به پرداخت وجه قرار داد در آن بانک کند به‌دلیل مسائل تحریم‌، در خرید‌های بعدی دچار مشکل می‌شود. به‌نظر می‌رسد با توجه به شرایط خاص به‌وجود آمده ناشی از تحریم‌های یکجانبه، اعمال یکسری تعدیل‌ها در مقررات بورس کالا و همزمان، ایجاد تسهیلات بیشتر از طرف شرکت ملی نفت به‌عنوان عرضه‌کننده محصول می‌تواند برای حل مشکل مفید باشد.

کد خبر 143216
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز