شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۶
۰ نفر

ناصر نصیری * نمایشگاه آثار برگزیده‌ هشتمین جشنواره‌ بین‌المللی بسم‌الله، در رویکردی متفاوت‌تر با 7دوره‌ قبل، در فرهنگسرای نیاوران میزبان علاقه‌مندان شده است

besmellah

فراخوان هشتمین جشنواره در 6 بخش از بهمن‌ماه سال گذشته به 60 کشور جهان اسلام ارسال شد و در نهایت 5500 اثر داخلی و خارجی به دبیرخانه رسید که کشورهای شرکت‌کننده در این دوره شامل کشورهای آمریکا، کانادا، پاکستان، افغانستان، چین، اردن و بنگلادش بودند.

این آثار در 2مرحله با حضور قباد شیوا، کامران افشارمهاجر و محمدخزایی داوری شد و در نهایت از میان 5500 اثر ارسالی 129اثر به نمایشگاه راه یافت که از این میان 11اثر حائز دریافت جایزه در بخش‌های مختلف جشنواره شدند. قرار است مراسم رونمایی از کتاب نفیس آثار این جشنواره و مراسم اهدای جوایز به برگزیدگان نیز، با حضور شهردار تهران 3شهریورماه در تالار ایوان شمس برگزار شود. همچنین بعد از پایان ماه مبارک رمضان، ‌آثار این جشنواره بین‌المللی در شهر ونکوور کانادا و در یکی از گالری‌های ایرانی به مدت 10روز به نمایش درخواهد آمد.

امسال از ترکیب هیأت داوران گرفته تا نوع آثار و نگاه به کیفیت کارهای راه یافته به نمایشگاه و اهداف آتی جشنواره، دستخوش تغییراتی شد که در آن تلاش کردیم تا اهمیت هنر گرافیک بیشتر دیده‌شود و وجه رسانه‌ای‌بودن و ارتباطی‌بودن آن بیش از پیش مورد توجه برگزار‌کنندگان و داوران قرار گیرد. از آنجا که گرافیک یک هنر ارتباط بصری‌ است، باید آثار گرافیکی هم حتما دارای ویژگی‌های زبان بصری برای انتقال پیام، ایده‌ بصری قابل دریافت برای مخاطب و... باشد.

بر همین اساس تصمیم بر این است که در دوره‌های بعد کیفیت نگاه به این جشنواره و شیوه‌ دریافت، داوری، انتشار و برگزاری نمایشگاه به‌طور کلی تغییر کند و به نحوی باشد که آثار پس از تولید و انتخاب بتواند به لایه‌های مختلف زندگی مردم وارد شده و در جهت ارتقای سلیقه‌ بصری مخاطب‌های عام و تولیدکنندگان محصول‌های فرهنگی مفید باشد؛ تا هزینه‌های اجرای چنین جشنواره‌ای انگیزه‌ای جدی باشد برای کسانی که استعداد و توانایی دارند تا در خدمت مردم و جامعه باشند. در واقع جشنواره‌ها هیچ عملکرد مثبتی برای هنرمندان و مردم یک جامعه، نخواهند داشت مگر آنکه هدفی عمیق و قابل اتکا را پیگیری کنند.

به بیان دیگر اهداف و برنامه‌هایشان طوری برنامه‌ریزی شود، تا اگر قرار است دردی درمان شود آن هم از راه برگزاری جشنواره و نمایشگاه و چاپ مجموعه‌ آثار بتوان به سلامت اجرا و اداره‌ آن مطمئن بود. به همین دلیل دبیرخانه‌ جشنواره‌‌ بین‌المللی بسم‌الله بنا دارد در دوره‌های آینده فراخوان جشنواره را براساس برنامه‌هایی مدون با اهداف بلندمدت و تکیه بر موضوع‌های فراگیر، کاربردی و قابل استفاده در تولیدهای فرهنگی منتشر کند.

مثلا دیگر قرار نیست با عنوان بسیار کلی پوستر بسم‌الله اقدام به جمع‌آوری آثار مجرد و محض بسم‌الله در قالب‌های پوستر و لوگوتایپ شود و بعد هم به نمایش درآیند و تنها مخاطب آنها هم، صرفا شرکت‌کنندگان در مسابقه و برگزارکنندگان باشند؛ یا در نگاهی خوش‌بینانه‌تر عده‌ای دانشجوی گرافیک و علاقه‌مندان و فعالان این عرصه حضور پیدا کنند.

بلکه قرار است موضوع‌هایی طراحی و مطرح ‌شوند که بتواند خلاقیت بصری هنرمندان را به‌طور جدی به حرکت وادارد و کاربردی عام‌تر داشته تا در عین حفظ معیارهای هنری و ارتباطی و رعایت اصالت‌های فرهنگی و ملی، تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد. خوشبختانه در این دوره ارزیابی کیفی آثار رسیده با حضور داوران و با معیارهای مطرح شده انجام شد و امیدواریم در سال‌های آینده آثار هنرمندان پربارتر، اصیل‌تر و کاربردی‌تر به جشنواره برسد، تا شاهد آثار غنی‌تری از دیدگاه تصویری در این جشنواره باشیم.

* دبیر هشتمین جشنواره‌ بین‌المللی بسم‌الله

کد خبر 142987
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز