چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۴
۰ نفر

امیر بهادری نژاد: 3 سال و نیم پیش هنگامی که 197 باشگاه فوتبال در اروپا با یوفا تفاهمنامه همکاری مشترک امضا کردند، کمتر کسی تصور می‌کرد که در میانه راه کار دو طرف امضا‌کننده این تفاهمنامه ( اتحادیه باشگاه‌های اروپایی به‌عنوان نماینده این 197 باشگاه و یوفا) به تهدید و جدایی بکشد.

فوتبال - اروپا

طبق این تفاهمنامه که تا سال2014 اعتبار خواهد داشت، باشگاه‌های اروپایی موظف هستند در لیگ قهرمانان اروپا شرکت کرده و بازیکنان ملی‌پوش خود را برای بازی‌های دوستانه بین‌المللی و تورنمنت‌های رسمی یوفا و فیفا آزاد کنند.البته در ازای این همکاری قرار بود یوفا تلاش کند که تقویم فیفا بیش از این متراکم نشود تا اینکه باشگاه‌های اروپایی مجبور به آزاد‌کردن بازیکنان ملی‌پوش خود - بیش از روند حال حاضر- نباشند؛ همچنین برای بازیکنان ملی‌پوش باشگاه‌های اروپایی نوعی پوشش بیمه‌ای در نظر بگیرد. به طوری که اگر بازیکنی از باشگاه‌های اروپایی در اردو یا بازی‌های رسمی تیم‌ملی آسیب دید، این بیمه به نیابت از یوفا به باشگاه‌ها، غرامت بپردازد و همچنین به ازای هر بار حضور بازیکنان ملی‌پوش باشگاه‌های اروپایی در تیم ملی کشورشان، باشگاه تأمین‌کننده بازیکن، مبلغ قابل‌توجهی پول از این بیمه دریافت کند.

اما از شواهد اینگونه استنباط می‌شود که یوفا با وجود تعهد قبلی مبنی بر اجرایی‌کردن پوشش بیمه‌ای بازیکنان ملی‌پوش در فروردین ماه سال‌جاری، عزم جدی برای انجام این تعهد ندارد. از سوی دیگر فیفا نیز قصد دارد تقویم سالانه خود را شلوغ‌تر کند و بازی‌های دوستانه بیشتری برای تیم‌های ملی فوتبال جهان در نظر بگیرد. مجموعه این عوامل باعث شده تا باشگاه‌های اروپایی تهدید به تمدید‌نکردن تفاهنمامه خود در پایان سال2014 کنند. آنها به صراحت اعلام کرده‌اند درصورتی‌که یوفا به تعهدات خود عمل نکند، از سال 2014 به بعد نه تنها بازیکنان ملی‌پوش خود را برای بازی‌های بین‌المللی آزاد نخواهند کرد بلکه قید حضور در رقابت‌های‌ لیگ قهرمانان اروپا را خواهند زد و خود اقدام به تشکیل سوپرلیگ اروپا خواهند کرد.

در واقع این سوپرلیگ جایگزین لیگ پرسود و پردرآمد قهرمانان خواهد شد و اداره آن را به‌طور کامل اتحادیه باشگاه‌های فوتبال اروپا برعهده خواهد گرفت.در واقع علت مطرح کردن ایده راه‌اندازی سوپر لیگ اروپا صرفا مسائل مالی است. باشگاه‌های اروپایی معتقدند که هم‌اکنون بیشتر سود فوتبال به جیب یوفا و فیفا می‌رود و باشگاه‌ها می‌توانند با جدایی از این دو نهاد و خودمختار شدن، کل درآمد حاصل از بازار فوتبال را به‌خود اختصاص بدهند. البته آنها الگوی موفقی پیش روی خود دارند؛ لیگ برتر انگلیس.20 سال قبل تیم‌های برتر و ثروتمند فوتبال انگلیس خود را از سازمان لیگ فوتبال این کشور جدا کردند و لیگ برتر را - البته زیر نظر فدراسیون فوتبال- تشکیل دادند و این جدایی‌طلبی باعث شد تا درآمد باشگاه‌های حاضر در این لیگ چندین برابر شود. حالا باشگاه‌های اروپایی با الگوبرداری از این لیگ می‌خواهند مشابه آن را در سطحی گسترده‌تر راه‌اندازی کنند. فوتبال باشگاهی در اروپا طی 3 سال آینده آبستن حوادث بسیاری خواهد بود.

کد خبر 142723

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز