سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با نزدیک‌شدن به زمان بررسی کشور مستقل فلسطین در سازمان ملل، مقام‌های رژیم صهیونیستی در یک تغییر موضع آشکار اعلام کردند که درصورت توقف اقدام‌های طرف فلسطینی در این زمینه، حاضر به مذاکره مجدد بر پایه مرزهای ۱۹۶۷ و بسته پیشنهادی آمریکا هستند.

فلسطین

درحالی‌که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از پیشنهاد باراک اوباما در این رابطه به‌صورت جدی در کاخ سفید اعلام کرد به هیچ عنوان مذاکره درباره مرزها را نمی‌پذیرد، اکنون مقام‌های این رژیم از آمادگی خود برای آغاز دور جدید مذاکرات صلح به شرط کنار گذاشتن تلاش‌ها برای به رسمیت شناخته شدن کشور مستقل فلسطین خبر داده‌اند. مقام‌های رژیم صهیونیستی که سابقه زیادی در به کارگیری ترفند برای رسیدن به اهدافشان دارند، اکنون با جدی شدن تلاش‌های فلسطینیان بازی دیگری را برای خرید زمان شروع کرده‌اند.

یک منبع آگاه این رژیم روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که تل‌آویو در حال همکاری با واشنگتن و اعضای گروه چهارجانبه صلح است تا چارچوب جدیدی برای ازسرگیری مذاکرات صلح تعیین شود.در ماه می ‌باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود درباره خاورمیانه پیشنهاد گفت‌وگو براساس مرزهای ۱۹۶۷ همراه با امکان معاوضه اراضی را مطرح کرد. هرچند در این بسته پیشنهادی بدون درنظرگرفتن حق بازگشت آوارگان فلسطینی به‌خوبی منافع رژیم صهیونیستی درنظر گرفته شده بود اما نتانیاهو در سفر به واشنگتن به‌شدت چنین طرحی را رد کرد. شبکه ۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اکنون گزارش داده است که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اصول بسته پیشنهادی آمریکا را پذیرفته و آماده مذاکره در این رابطه با طرف فلسطینی است.

علاوه بر پیشنهاد از سرگیری مذاکرات، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نشست کمیته خارجی و امنیت این رژیم اعلام کرد در تلاش است تضمین وتوی آمریکا علیه تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل را به دست آورد. مقام‌های کاخ سفید پیش از این بارها تأکید کرده‌اند که جلوی هر اقدام و قطعنامه‌ای علیه رژیم صهیونیستی را در مجامع بین‌المللی خواهند گرفت. درحالی‌که نتانیاهو پیش از این بازگشت به مرزهای ۱۹۶۷ حتی با معاوضه اراضی را رد کرده بود، بسیاری اعتقاد دارند که مقام‌های رژیم صهیونیستی در تلاش هستند با راه انداختن دور جدیدی از مذاکرات ‌بی‌نتیجه، فلسطینی‌ها را از تصمیم خود منصرف کنند.

لغو جلسه در آخرین دقیقه

گزارش‌ها نشان می‌دهد به‌دنبال تحولات اخیر قرار بود محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان در جلسه‌ای با شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی حاضر شود اما این جلسه در آخرین لحظه از سوی پرز لغو شد. نبیل شعث، مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان روز گذشته اعلام کرد که عباس برای دیدار با رئیس رژیم صهیونیستی در اردن راهی امان بود اما در مسیر، این جلسه از سوی طرف صهیونیستی منتفی اعلام شد. نبیل شعث اعلام کرده است که پرز در تماس با محمود عباس با اشاره به اینکه قصد مطرح کردن موضوعی را دارد که مذاکرات را میسر می‌کند، او را به این دیدار دعوت کرده است.

فلسطینی‌ها آماده انقلاب می‌شوند

گروه‌های فلسطینی اعلام کرده‌اند که قصد دارند از ۲۰سپتامبر تظاهرات گسترده‌ای را برای به رسمیت شناخته‌شدن کشور مستقل فلسطین در سازمان ملل، آغاز کنند. این گروه‌ها به همراه مقام‌های تشکیلات خودگردان اعلام کرده‌اند که این تظاهرات یکی از قدم‌های مهم برای مقابله با وتوی آمریکا به حساب می‌آید. فلسطینی‌ها تجمع‌های خود را با امید به تبدیل شدن به ۱۹۴‌امین کشور جهان «تظاهرات ۱۹۴» نامگذاری کرده‌اند. مقام‌های رژیم صهیونیستی به‌شدت نگران تظاهرات میلیونی فلسطینی‌ها هستند و با توجه به انقلاب‌های منطقه، ترس شدیدی از شکسته‌شدن موانع مرزی در سرزمین‌های اشغالی دارند.

کد خبر 142058
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز