همشهری آنلاین: پس از بروز واکنش در محافل اقتصادی و سیاسی هند نسبت به دخالت‌های آمریکا در روابط تجاری تهران - دهلی نو، یک نشریه هندی از عقب نشینی واشنگتن خبر داد

روابط ایران و هند

 و نوشت که آمریکا در حال مذاکره با دهلی نو برای یافتن راه‌های پرداخت بدهی نفتی به ایران است.

به گزارش ایرنا، روزنامه ‌هندوستان تایمز به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گزارش داد، واشنگتن در حال مذاکره با مقامات دهلی نو درباره چگونگی پرداخت میلیاردها دلار بدهی نفتی هند به ایران است.

 مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خطاب به خبرنگاران گفته است ، آمریکا در تلاش برای همکاری با هند برای یافتن راهی برای حل مشکل پرداخت پول نفت به ایران است.

وی بدون اشاره به فشارهای احزاب در دهلی نو در برابر دخالت های آمریکا در روابط ایران وهند افزود: به گمان ما، گزینه هایی وجود دارد که می تواند به مقامات هندی برای پرداخت پول نفت به ایران بدون اینکه در معرض تحریم ها قرار گیرند، کمک کند.

وی از اظهار نظر درباره پرسشی در رابطه با قصد هند برای پرداخت بدهی های خود به ایران از طریق ترکیه خودداری کرد و گفت: ' من فقط می گویم که ما در حال مذاکره با هند برای حل این مشکل هستیم.'

ایران دومین کشور اصلی تامین کننده نیازهای نفتی هند پس از عربستان است که روزانه حدود 400 هزار بشکه نفت به هند صادر می کند.

این وضعیت در حالی است که گزارش های دریافتی از دهلی نو حاکی از واکنش تند احزاب مختلف به دولت مان موهان سینگ از حزب کنگره است.

احزاب مختلف از جمله احزاب چپگرای و مخالف با اشاره به بحران بوجود آمده در انتقال سوخت از ایران به کشورشان، دولت ائتلافی هند را به سر فرود آوردن در دربرابر خواسته های آمریکا متهم کرده اند.

حزب کمونیست هند(CPI-M) دیروز با انتشار بیانیه ای که نسخه ای از آن برای دفتر ایرنا در دهلی نو ارسال شد، این پرسش را مطرح کرده که چطور چنین موقعیتی در روابط ایران و هند رخ داده است؟

حزب کمونیست هند هشدار داده که دولت کشورش در برابر فشارهای آمریکا برای کاهش تجارت در روابط بازرگانی با ایران تسلیم آمریکا شده است.

تحت فشارهای آمریکا بانک مرکزی هند سال گذشته همه مبادلاتی را که از طریق اتحادیه تسویه حساب آسیا (Asian Clearing Union) با ایران صورت می گرفت، غیرمجاز اعلام کرد.

بعد از آن مقرر شد پرداخت بهای سوخت صادراتی ایران از طریق بانک مرکزی آلمان Bundesbank انجام شود اما پس از چند هفته فشار از سوی آمریکا و اسراییل، دولت آلمان نیزاین روند را متوقف کرد.

پرکاش کارات، دبیرکل حزب کمونیست هند رفتار اخیر دولت کشورش را در مقابل خواسته های آمریکا 'چاپلوسانه' و از موضع 'ضعف' خوانده است .

کشور هند برای حفظ رشد اقتصادی بالای 6 درصد بشدت نیازمند سوخت ایران است.

ناظران سیاسی معتقدند ادامه رفتار اخیر دولت هند و کوتاه آمدن در قبال خواسته های باطل آمریکا ، این کشور تشنه انرژی را با بحران سیاسی - اقتصادی روبه رو خواهد کرد.

گزارشهای دریافتی از دهلی نو حاکیست اگر دولت هند نتواند رفتار خود را در قبال ایران بزودی اصلاح کند، طرفداران احزاب مخالف آماده شده اند در مقابل پارلمان هند دست به تظاهرات علیه آمریکا بزنند.

کد خبر 141808
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز