گروه سیاسی: طرح نظارت مجلس بر امورنمایندگان که بررسی آن از خردادماه سال گذشته و پس از دیدار نمایندگان با رهبر معظم انقلاب کلید خورده بود؛ فردا با آخرین جلسه‌ای که کمیسیون ویژه بررسی این طرح برگزار می‌شود؛ به سرانجام می‌رسد.

مجلس شورای اسلامی

با وجود اینکه برخی نمایندگان در خلال جلسات هفته گذشته مجلس شورای اسلامی اعتراض داشتند که جلسات کمیسیون ویژه بررسی طرح نظارت مجلس بر امورنمایندگان به حد نصاب نمی‌رسد و اعضای این کمیسیون در جلسات غیبت دارند؛ دیروز موسی قربانی سخنگوی کمیسیون ویژه طرح نظارت مجلس بر نمایندگان در گفت‌وگو با همشهری تاکید کرد که آخرین جلسه این کمیسیون روز دوشنبه با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و طرح به جمع بندی نهایی می‌رسد.

رهبر معظم انقلاب در دیدار امسال با نمایندگان با انتقاد از صحبت‌هایی مبنی بر اینکه طرح نظارت مجلس بر امور نمایندگان با آزادی وکلای ملت در تضاد است فرمودند: البته در گوشه و کنار کسانی گفتند که این طرح با آزادی نمایندگان مخالف است اما واقعیت این نیست و فلسفه این طرح نظارت بر کژرفتاری احتمالی برخی نمایندگان است تا این نهاد قانونی و اساسی که امام بر جایگاه رفیع آن تأکید داشتند به‌علت رفتار برخی نمایندگان، بدنام نشود.

دیروز موسی قربانی از برخی تغییرات جزئی در ماده یک این طرح 12 ماده‌ای خبر داد و گفت که کمیسیون ویژه بررسی طرح را دوشنبه به پایان می‌رساند. در جلسه چهارشنبه هفته گذشته حمید رسایی نماینده تهران از عدم‌تصویب پیشنهادهای نمایندگان درباره طرح نظارت بر امور نمایندگان به خاطر تعداد کم اعضا در این کمیسیون انتقاد کرده و گفته بود: طرح نظارت بر امور نمایندگان که خواسته مقام معظم رهبری بود و با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه شد تا به آنجا که تعبیر رهبری این بود که مجلس یک «کارکی» انجام داده است.

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی در آن روز را برعهده داشت در پاسخ به تذکر رسایی، گفت که این موضوع مشکل بسیاری از کمیسیون‌های مجلس است که به‌دلیل تداخل برنامه‌ها پیش می‌آید و تلاش همه این است که کار رسیدگی به طرح نظارت مجلس بر امورنمایندگان زودتر به نتیجه برسد. دیروز اما موسی قربانی بحث‌هایی درباره اینکه جلسات کمیسیون ویژه به حد نصاب نمی‌رسد را تأیید نکرد.

از سوی دیگر، موسی غضنفرآبادی دبیر کمیسیون ویژه و نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با همشهری با انتقاد از صحبت‌های برخی نمایندگان مبنی بر عدم‌رضایت رهبر معظم انقلاب از این طرح گفت: تعبیر رهبر معظم انقلاب این بود که کارکی انجام شده است و اما از محتویات طرح راضی بودند و به‌نظر می‌رسد منظور ایشان این بوده که طرح باید سریع‌تر به سرانجام برسد. در این طرح آمده است که به‌منظور حفظ شان و منزلت نمایندگان برای آنها در ابتدای هر دوره و حداکثر به‌مدت یک ماه پس از انتخاب هیات رئیسه دائمی مجلس هیات نظارت تشکیل می‌شود.

در ماده این طرح آمده است در مواردی که هیات نظارت به این نتیجه برسد که دارایی نماینده به ناحق افزایش یافته، تا قبل از انتخابات دوره بعد، موضوع جهت اطلاع به شورای نگهبان و جهت رسیدگی به دستگاه قضایی ارسال می‌شود. در ماده آخر و 12 این طرح نیز آمده است: سوءاستفاده از اختیارات نمایندگی و اخذ هرنوع امکانات و امتیازات از بخش دولتی، عمومی و خصوصی به هر عنوان و هر شکل، توسط نماینده به نفع خود و اقربای وی به ناحق و اعمال نفوذ و استفاده از سمت نمایندگی برای این منظور و سوءاستفاده از اطلاعات و اسناد در دسترس وی ممنوع است.

کد خبر 141742
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز