دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۱:۳۲
۰ نفر

سعید مروتی: در شرایطی که بیشتر فیلم های روی پرده خوب می فروشند، به زودی شاهد تغییراتی در جدول اکران خواهیم بود.

سقف اکران در فصل تابستان کوتاه تر از دیگر فصول سال است، به همین خاطر هیچ فیلمی نمی تواند در این فصل بیش از 7 هفته در سینماهای گروهش به نمایش درآید. به گفته سخنگوی شورای صنفی، نمایش فیلم پرفروش آتش بس حتی در صورت ادامه فروش بالایش به زودی جای خود را به فیلم کافه ستاره خواهد داد.

چنانکه به نام پدر به جای سوغات فرنگ و سرود تولد پس از شام عروسی به نمایش در خواهند آمد. تقاطع و عصر جمعه هم دیگر فیلم های اکران تابستان هستند هر چند دومی هنوز پروانه نمایش دریافت نکرده است.

وقتی مصطفی شایسته در روزهای اول اکران آتش بس با قاطعیت از این فیلم به عنوان پرفروش ترین فیلم سینمای ایران در سال 85 نام برد، عده ای آن را یک پیش بینی خوش بینانه از سوی پخش کننده آتش بس خواندند.

حتی فروش خوب آتش بس در هفته های اول نمایش هم کسی را به فکر رکوردشکنی در گیشه نینداخت. یعنی کمتر کسی تصور می کرد که این فیلم نه تنها از مرز 700 میلیون تومان گذر کند که به رقم رویایی یک میلیارد تومان نزدیک شود. این ساخته میلانی توانست چیزی به نام تداوم فروش را حفظ کند.

چون بسیاری از فیلم های ایرانی با اتکاء به ستارگانشان در دو هفته اول اکران خوب می فروشند و بعد دچار افت می شوند ولی برای آتش بس تا همین چند روز پیش که برخی از سینماهایش را از دست داد، این اتفاق رخ نداد. گران شدن قیمت بلیت سینماها هم تا اندازه ای به کمک فیلم آمد تا احتمالاً اولین کاری باشد که به فروش ریالی یازده رقمی دست می یابد. آتش بس که توسط هدایت فیلم پخش می شود با به پایان آمدن موعد اکرانش جای خود را به فیلمی از همین پخش کننده می دهد. کافه ستاره ساخته سامان مقدم با حضور پرتعداد بازیگران شناخته شده، از امیدهای سینمای ایران در تابستان است.

فیلمی که در آن هانیه توسلی، افسانه بایگان، رویا تیموریان، پژمان بازغی، حامد بهداد، ایرج نوذری، نگار فروزنده و مسعود رایگان نقش آفرینی کرده اند.

کافه ستاره مضمونی اجتماعی دارد و قصه زندگی سه زن را به طور متقاطع به نمایش می گذارد. فرم روایتی اثر تجربه ای تازه در سینمای ایران به شمار می آید، هر چند که فیلم چه در نوع روایت و چه در ساختار داستانی شبیه فیلمی نه چندان شناخته شده از سینمای مکزیک است. نکته ای که گویا سازندگان فیلم در آستانه نمایشش در جشنواره متوجه اش شدند و همین باعث شد تا نام پیمان معادی به عنوان فیلمنامه نویس از تیتراژ حذف شود.

جدای از این ها، کافه ستاره به واسطه پیشینه سازنده و تهیه کننده اش در ساخت فیلم های پرمخاطب از شانس های گیشه امسال است. تمام فیلم های قبلی سامان مقدم که اتفاقاً همه آنها هم توسط تهیه کننده ای واحد تولید شده اند، آثاری پرمخاطب بوده اند. هر چند منتقدان کافه ستاره را روشنفکرانه ترین کار مقدم دانسته اند.

شاید تلخی حال و هوای فیلم و ساختار تودرتو و غیرخطی روایی اش در شرایطی که بیشتر فیلم های پرفروش کمدی هستند، مانع از این شود که کافه ستاره به اندازه کارهای قبلی سازنده اش پرمخاطب شود ولی در این که این فیلم پخته ترین و بهترین کار سامان مقدم است شکی وجود ندارد و درصورت اکران مناسب و تبلیغاتی همسو با حال و هوای فیلم (که نخواهد تماشاگر را با گول زدن وارد سالن کند) می توان امیدوار بود که آخرین ساخته مقدم با مردم ارتباط برقرار کند.

به نام پدر هم دیگر فیلم در نوبت اکران است که باید جای کمدی پرفروش سوغات فرنگ را بگیرد. سوغات فرنگ این روزها آنقدر خوب فروخته شد که تا انتهای سقف اکرانش روی پرده دوام بیاورد. درست مثل آتش بس ، این فیلم کمدی هم جای خود را به اثری جدی خواهد داد.

به نام پدر آخرین ساخته سینمایی ابراهیم حاتمی  کیا پس از واکنش های متفاوتی که در جشنواره فیلم فجر برانگیخت ، از اواخر مرداد ماه اکران خواهد شد. برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین بازیگر نقش مکمل زن، اثری است با مضمون دفاع مقدس که به چالش های میان دو نسل می پردازد؛نسلی که هشت سال برای دفاع از اعتقادات و میهنش جنگید و نسلی که در آن سال ها یا به دنیا نیامده بود و یا دوران کودکی را پشت سر می گذاشت. به نام پدر در جدول فیلم های محبوب تماشاگران جشنواره، رتبه دوم را کسب کرد که در کنار دریافت سیمرغ های اصلی جشنواره توفیقی همه جانبه به نظر می رسد.

منتها منتقدان اغلب به نام پدر را در سطحی پایین تر از فیلم های قبلی حاتمی کیا ارزیابی کردند. فیلم مشکلات جدی در فیلمنامه دارد و قهرمان اصلی اش همان آدم آشنای فیلم های دیگر حاتمی کیاست. با این همه برای به نام پدر به واسطه نام حاتمی کیا و البته پرویز پرستویی (محبوب ترین بازیگر سینمای ایران در سال های اخیر) پیش بینی گیشه ای پررونق می شود.

شام عروسی که پس از شروعی خوب، این روزها با افت محسوس در فروش روزانه اش مواجه شده، دیگر فیلم  روی پرده است که در طول تابستان جای خود را به فیلمی دیگر خواهد داد. سرود تولد ساخته علی قوی تن پس از دو سال وقفه سرانجام قرار است به نمایش درآید. این فیلم که اثری کمدی موزیکال و گویا بیشتر مناسب گروه سنی کودک و نوجوان است به خاطر حضور یکی از بازیگران قدیمی در آن، با مشکلاتی برای گرفتن پروانه نمایش روبه رو شد. در سرود تولد امین حیایی و یکتا ناصر نقش های اصلی را بازی کرده اند و بهمن مفید هم در آن حضور کوتاهی دارد.

جدای از این ها قرار است فیلم های عصر جمعه و تقاطع هم در تابستان امسال روی پرده بیایند. عصر جمعه اولین ساخته بلند سینمایی مونا زندی حقیقت، اثری زن محور است با مضمونی اجتماعی. این فیلم که در جشنواره فجر، سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیأت داوران را دریافت کرد به عنوان ساخته اول یک فیلمساز، اثر قابل قبولی است.

رویا نونهالی و هانیه توسلی بازیگران اصلی عصر جمعه هستند. این فیلم هم مثل کافه ستاره و به نام پدر تصویری کم و بیش واقعگرایانه از جامعه معاصر ارایه می دهد؛ درست مثل تقاطع ، نهمین ساخته بلند ابوالحسن داودی که مورد توجه منتقدان قرار گرفت؛ فیلمی که ماجرای زندگی چند آدم را به صورت موازی روایت می کند. حلقه متصله این آدم ها یک تصادف است؛ تصادفی که از نظر اجرا، سطحی فراتر از سینمای ایران دارد و جذاب ترین سکانس فیلم است.

تقاطع قهرمان محوری ندارد و فیلمساز برشی از زندگی چند کاراکتر را روایت می کند. بهرام رادان در این فیلم برای اولین بار نقش منفی را ایفا کرده است. چنانکه بازی بیژن امکانیان را هم عده ای متفاوت ترین حضور این بازیگر با سابقه در سینما می دانند. فاطمه معتمدآریا، مجید مظفری و خاطره اسدی از دیگر بازیگران تقاطع هستند.

در حال حاضر که بیشتر فیلم های روی پرده کمدی اند، فیلم های در راه جز سرود تولد از مضمونی جدی برخوردارند. در موسمی که خنداندن مخاطب، تضمین کننده گیشه پررونق است، با آمدن چند فیلم  جدی اجتماعی، هم حال و هوای حاکم بر سینما عوض می شود و هم اینکه شاید ثابت شود که مردم فقط فیلم های کمدی را نمی پسندند.

کد خبر 1415

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز