همشهری آنلاین: سند ثبت جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از سوی نماینده یونسکو در جمهوری اسلامی ایران تقدیم رییس جمهور شد.

دکتر محمود احمدی نژاد صبح دوشنبه در مراسم جشن ثبت بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی در فهرست آثار جهانی، سند ثبت جهانی یونسکو را از نماینده این سازمان در جمهوری اسلامی ایران دریافت کرد.

در این مراسم همچنین معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مسوول ثبت جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی و مدیر کل میراث فرهنگی استان اردبیل به رسم یادبود، لوح تقدیر را از دستان رییس جمهور دریافت کردند.

جشن ثبت جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

دکتر محمود احمدی نژاد در جریان سفر به استان اردبیل در مراسم جشن ثبت بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی در فهرست آثار جهانی، که به طور رسمی در یونسکو به ثبت رسیده است، حضور یافت.

به گزارش ایسنا، مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی در مرکز شهر اردبیل واقع شده و تاکنون برای مرمت، ساماندهی و ایجاد موزه و نگارخانه آن 140 میلیارد ریال هزینه شده است .

بناهای آرامگاه بقعه شیخ صفی الدین اسحاق اردبیلی، یکی از مجموعه های مجلل عصر صفویان در شهر اردبیل به شمار می رود و به عنوان آرامگاه شهریاران و شاهزادگان صفوی و برخی از علمای آن عصر در هنر مذهبی ایران از اعتبار ویژه ای برخوردار است.

بنای این مجموعه از زیباترین آثار تاریخی - اسلامی ایران در عصر صفوی و به عبارتی گالری هنر صفویان در شهر اردبیل می باشد.

آرامگاه های عصر صفوی مشتمل بر بناهای جانبی و حیاط های مجاور و در امتداد هم بوده است، اما آنچه امروز از این مجموعه باقی مانده شامل بخش های مربوط به مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی معروف به گنبد الله الله، آرامگاه شاه اسماعیل اول ، آرامگاه معیدالدین محمد، معروف به حرم خانه ، عمارت چینی خانه ، مسجد جنت سرا ، تالار دارالحفاظ ، دارالحدیث یا طاق متولی ، صحن اصلی، محوطه شهیدگاه،خانگاه یا چله خانه ، حیات پیش خوان و حیات باغ می باشد .

بهره برداری از فاز دوم نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان اردبیل توسط رییس جمهور

دکتر محمود احمدی نژاد در جریان سفر به استان اردبیل، از طریق ویدئو کنفرانس، فاز دوم نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان اردبیل را افتتاح کرد.

با افتتاح فاز دوم نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان که با سرمایه گذاری و اعتباری بالغ بر یک هزار و 840 میلیارد ریال راه اندازی شده است، ظرفیت تولید برق در این نیروگاه از 630 مگاوات به 954 مگاوات افزایش خواهد یافت.

بهره برداری از طرح توسعه نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان در استان اردبیل علاوه بر تامین برق استان، موجب پایداری ولتاژ شبکه شمال غرب کشور، توسعه اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و اشتغال زایی در منطقه و همچنین ایجاد زمینه مبادله انرژی با کشورهای همسایه شده است.

90 درصد تجهیزات نیروگاه سیکل ترکیبی اردبیل در داخل کشور ساخته شد و طراحی، ساخت، اجرا و نصب و راه اندازی این نیروگاه نیز به طور کامل به دست متخصصان و کارشناسان ایرانی انجام گرفته است.

این نیروگاه که در سال 87 در جشنواره شهید رجایی به عنوان طرح برگزیده کشوری انتخاب شده، از پیشرفته ترین سامانه‌های کنترلی برخوردار بوده و تمام استانداردهای محیط زیست ایران و اروپا در آن رعایت شده است.

سوخت اول نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان اردبیل گاز طبیعی است که ایستگاه آن با تجهیزات پیشرفته و با ظرفیت 300 هزار متر مکعب در ساعت ساخته شده است.

برای تامین سوخت دوم نیروگاه (گازوئیل) نیز 6 دستگاه مخزن جمعا به ظرفیت 120 میلیون لیتر ساخته شده است.

کد خبر 140590
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز