شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر: گرچه برخلاف وعده‌ها هنوز خبری از انتشار فراخوان سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر نیست و هرچند هنرمندان تئاتری از عدم‌تسویه حقوق و دستمزد خود برخلاف وعده‌های مسئولان گلایه‌مند هستند اما به‌نظر می‌رسد که با وجود این مشکلات باز هنرمندان تئاتری خود را برای رخدادهای تئاتری و جشنواره‌های تئاتر آماده می‌کنند.

تئاتر

تا شروع پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی تنها 5 روز مانده است. این جشنواره در بخش‌های «صحنه‌ای»، «مجالس و شبیه‌خوانی»، «آیین‌ها و بازی‌های نمایشی»، «بین‌الملل» و «سمینارها» به دبیری محمود عزیزی در تهران از 23‌تیرماه تا اول مردادماه برگزار می‌شود. مسئولان و برگزار‌کنندگان جشنواره به‌منظور آشنایی کودکان و نوجوان با گنجینه هنرهای نمایشی ایرانی همزمان با جشنواره آیینی سنتی دومین پاتوق سنتی کودکان مجموعه تئاتر شهر را برگزار می‌کنند. در این پاتوق برنامه‌هایی همچون «نقالی و شاهنامه‌خوانی»، «خیمه‌شب‌بازی»، «مجالس‌شبیه‌خوانی» و برپایی غرفه‌های متنوع شهرفرنگ، غرفه سفال، غرفه نقاشی، غرفه صورتگری، غرفه بازی‌های محلی، غرفه معرفی عروسک‌های آیینی و محلی، غرفه طراحی و ساخت تن‌پوش و نیز غرفه طراحی لباس برپا می‌شود. این برنامه همه روزه در ایام جشنواره از ساعت 18 لغایت 20:30 با اجرای برنامه‌های مختلف در محوطه تئاتر شهر بر‌پا خواهد بود.

اما جشنواره دیگر که هنرمندان خود را برای شرکت در آن آماده می‌کنند، هشتمین جشنواره سراسری تئاتر ماه است که در آبان ماه امسال با حضور هنرمندان تهرانی و شهرستانی در 3 بخش صحنه‌ای، نمایش‌های خیابانی و کودک ونوجوان توسط مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برگزار می‌شود.آبان سال 1382 نخستین جشنواره سراسری تئاتر ماه با شعار معنویت، اندیشه و هنر برپا شد. مهرداد رایانی مخصوص دبیری این جشنواره را برعهده داشت، جشنواره‌ای که در طول عمر 8 ساله خود فرازها و فرودهای متعددی را دیده است.

اگر در تمام جشنواره‌ها این نوید داده می‌شود که آثار برتر این جشنواره در سالن‌های تئاتری امکان اجرا پیدا می‌کنند، این‌بار این وعده تحقق یافته و 2 نمایش برتر این جشنواره در مجموعه تئاترشهر اجرای عمومی دارند. نمایش «ماه‌زدگان» که در دوره ششم این جشنواره جایزه اول کارگردانی، جایزه اول بازیگری و جایزه طراحی صحنه را کسب کرده بود در حال حاضر در تالار سایه اجرا دارد. این اثر نمایشی نوشته علی دنیوی ساروی و به کارگردانی بهرام تشکر است. نمایش کمدی «روز سرباز» به نویسندگی و کارگردانی حسن باستانی از آثار برگزیده ششمین جشنواره سراسری تئاتر ماه در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه است. اجرای صحنه‌ای یکی از اهداف هنرمندان است و مجموعه ایرانشهر یکی از مراکز حرفه‌ای اجرای تئاتر است. به همین دلیل است که از سوی مدیرعامل خانه هنرمندان و رئیس تماشاخانه ایرانشهر، معاون اجرایی و اعضای شورای سیاستگذاری آن معرفی شدند تا تماشاخانه به سمت خودکفایی و ارائه خدمات هرچه بیشتر سوق پیدا کند.

مدت کوتاهی است که مجید سرسنگی سکاندار خانه هنرمندان و تماشاخانه ایرانشهر شده‌است. او این روزها وعده می‌دهد که به تمام تصمیمات مدیر قبلی متعهد است. با این حال او علاوه بر اینکه جواد افشین‌نژاد را معاون اجرایی تماشاخانه ‌ایرانشهر کرده‌است، اسامی اعضای شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر را اعلام کرده‌است. «ایرج راد» رئیس خانه تئاتر، «حسین مسافرآستانه» رئیس مرکز هنرهای نمایشی، «مصطفی سلیمی» شهردار منطقه 6 تهران، «عبادالله رمضانی» مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران و «مجید سرسنگی» رئیس تماشاخانه ایرانشهر اعضای این شورا هستند.

سرسنگی وظیفه این شورا را اینگونه شرح داد: وظیفه این شورا سیاستگذاری‌های کلان، بررسی امکان توسعه تماشاخانه، نظارت بر امور مالی، مسائل استخدامی و سایر مواردی است که می‌تواند این تماشاخانه را به سمت خودکفایی و ارائه خدمات هرچه بیشتر راهنمایی کند. البته باید منتظر بود که با تشکیل این شورا ترکیب شورای انتخاب تماشاخانه نیز سریعاً اعلام شود. آنطور که سرسنگی وعده داده‌است از بهترین و برجسته‌ترین هنرمندان تئاتر برای حضور در شورای انتخاب آثار تماشاخانه ایرانشهر استفاده خواهد شد.

کد خبر 139885
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز