ارومیه- خبرنگار همشهری: مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان آذربایجان غربی گفت: 291رأس گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه زندگی می‌کنند.

کیومرث کلانتری افزود: گوزن زرد ایرانی یکی از زیباترین و با ارزش‌ترین گونه‌های پستاندار می‌باشد که از حدود 50 سال پیش توجه خاص محافل ایرانی و بین‌المللی را به خود جلب کرده است.

وی با بیان این‌که در دو دهه اخیر سازمان حفاظت محیط‌زیست توجه خاصی نسبت به احیای این‌گونه با ارزش به‌عمل آورده اضافه کرد: خوشبختانه گونه‌ای که بیم نابودی کامل آن می‌رفت هم‌اکنون در جزیره اشک پارک ملی دریاچه ارومیه در جمعیت بسیار خوبی تکثیر شده و آماده انتقال به زیستگاه‌های اصلی خود در کشور می‌باشد.

وی اعلام کرد: به دلیل محدودیت‌های مکانی و غذایی، در آینده نزدیک اولین گروه از گوزن‌های زرد احیاء شده به زیستگاه اصلی خود در حاشیه رودخانه‌های دز و کرخه انتقال و پس از طی دوران قرنطینه، در فضاهای فنس‌کشی شده و تحت حفاظت رهاسازی خواهد شد.

کلانتری ادامه داد: تعداد دیگری از استان‌های کشور آمادگی خود جهت تحویل و رهاسازی گونه مذکور در زیستگاه‌های با استعداد را اعلام کرده‌اند و هم‌اکنون سرگرم مطالعه و فراهم کردن مقدمات انتقال هستند.

وی تصریح کرد: گوزن زرد ایرانی از گونه‌های حمایت شده است و ضرورت دارد که تحت حفاظت باشد و مورد توجه خاصی قرار گیرد.

کد خبر 13976

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز