امیر بهادری‌نژاد: سوال: اگر سابقه قهرمانی در رقابت‌های فوتبال 6 کشور مختلف اروپایی و مربیگری و هدایت تیم‌های بزرگی چون مارسی، آژاکس، اندرلشت، پورتو، آتلتیکو مادرید و هایدوک اسپلیت برای اثبات کارآمد‌بودن یک مربی کافی نباشد، آنگاه با چه متری می‌توان کارایی او را اندازه‌گیری کرد؟

  ایویچ

استدلال: روزنامه گاتزتا دلو اسپورت، در سال2007 به تومیسلاو ایویچ لقب «موفق‌ترین مربی تاریخ فوتبال جهان» را داد. استدلال این روزنامه 8 قهرمانی تیم‌های تحت هدایت این مربی در لیگ‌های 6کشور اروپایی بود. همچنین این مربی بزرگ به «‌‌استراتژیست درخشان» معروف بود. او همچنین به‌دلیل انجام 136بازی برای باشگاه‌‌های معروف شهر اسپلیت، صدها عکس با شورت ورزشی هم داشت تا لااقل از این بابت زیر سؤال کارشناس‌نماها نرود.

بنا به دلایلی که ذکرآن رفت، هنگامی که یک‌سال پیش از آغاز جام‌جهانی 1998 فرانسه، تومیسلاو ایویچ سرمربیگری تیم ملی فوتبال کشورمان را پذیرفت، بسیاری از چشم‌ها در فوتبال ایران گرد شد.

بر خلاف مربیان خارجی‌ای که در یک دهه اخیر به خاطر یک مشت اسکناس ترک وطن کرده و در ایران مشغول به کار شده‌اند، حضور پیرمرد کروات در رأس کادر فنی تیم ملی کشورمان، به‌دلیل انگیزه مالی نبود. او قبل از اینکه به ایران بیاید در فرانسه در یک کشتی مجلل زندگی می‌کرد. گفته می‌شود او پس از اخراج از تیم ملی حتی پشت سر خود را هم نگاه نکرد تا کل مبلغ قرارداد خود را طبق قانون دریافت کند؛ در حالی که پس از ایویچ برخی از مربیان داخلی تیم ملی برای وصول طلب خود از فدراسیون فوتبال متوسل به شکایت و دادگاه نیز شدند (‌هرچند که معتقدیم حق این مربیان بوده که پول قرارداد را به هر طریقی از فدراسیون فوتبال وصول کنند).حال شاید سؤال این باشد که چرا پس از 14‌سال اقدام به نبش قبر در مورد تومیسلاو ایویچ کرده‌ایم. واقعیت این است که درگذشت پیرمرد در سن 77‌سالگی بهانه‌ای برای این نبش‌قبر حزن‌انگیز است. حالا که وی در قید حیات نیست مطمئن هستیم که عده‌ای پس از شنیدن خبر مرگ این مربی بزرگ در بیمارستان دچار وجدان‌درد شد‌ه‌اند. این افراد را می‌توان به شرح ذیل فهرست کرد:

رئیس فدراسیون فوتبال وقت: او که با رایزنی‌های فراوان موفق به جذب این مربی بزرگ شده بود سرانجام تسلیم فشارها و تلقین‌های اطرافیان و مشاوران خود شد و رأی به برکناری ایویچ داد. ظاهرا او بعدها به اشتباه خود در برکناری ایویچ اعتراف کرد.
مشاوران 400‌هزار تومانی: رئیس وقت فدراسیون فوتبال به‌دلیل غریبه‌بودن با فضای فوتبال تلاش کرد یک گروه مشاوره از پیشکسوتان مطبوعات کشور را تشکیل بدهد. این مشاوران به‌دلیل دریافت حقوق 400‌هزار تومانی (‌400‌هزار تومان در آن مقطع زمانی رقم بسیار قابل توجهی بود) به مشاوران 400‌هزار تومانی معروف شدند. نقش آنها در برکناری ایویچ کمتر از رئیس فدراسیون فوتبال نبود.

افراد منتسب به تیم دارایی: گفته می‌شود که در آن زمان در کادر فدراسیون فوتبال افرادی منتسب به تیم قدیمی دارایی حضور داشتند که رئیس فدراسیون را پس از ساعت‌ها گفت‌وگو سرانجام متقاعد کردند که ایویچ را برکنار کند و یکی از افراد مورد اعتماد آنها را به‌عنوان سرمربی تیم ملی در جام جهانی برگزیند.

سرمربی تیم ملی در جام جهانی فرانسه: این مربی با لابی افرادی که در بند قبلی به آنها اشاره شد به‌صورت ناگهانی همراه با تیم ملی به اردوی ایتالیا اعزام شد. در یکی از تمرینات تیم ملی هنگامی که ایویچ او را با گرمکن داخل زمین دید با فریاد از او خواست که زمین چمن را ترک کند.

بازیکنان حاضر در بازی رم: گفته می‌شود بازیکنان تیم ملی در شکست عجیب مقابل تیم رم ایتالیا برای موفقیت از جان مایه نگذاشته‌اند و به‌گونه‌ای بازی کرده‌اند که منجر به اخراج ایویچ شود؛ هرچند که تقریبا همه بازیکنان حاضر در آن میدان این موضوع را تکذیب می‌کنند. امیدواریم که حداقل اینچنین باشد.

خبرنگاران: هنوز فراموش نکرده‌ایم که یکی از مدیران ارشد یک روزنامه ورزشی هنگامی که ایویچ تیمش را برای برگزاری اردو به بروجرد برد و با مدیسن‌بال بازیکنان را تمرین داد، او را هر روز به سخره گرفت و تخریبش کرد. البته خصومت او تنها مختص به ایویچ نبود بلکه او به‌عنوان یکی از سردمداران سنت‌گرایی در حوزه فوتبال دشمنی خود با مربیان خارجی را - حتی درصورت موفق بودن آنها- ادامه داد.

... اما بزرگ‌ترین بازنده در این ماجرا، فوتبال ایران بود که قدر تئوریسین بزرگی چون ایویچ را ندانست.

کد خبر 139600

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز