مردم وقتی حق بیمه ماهانه پرداخت می‌کنند انتظار دارند هنگام بیماری از سوی صندوق‌های بیمه‌گر حمایت شوند و ‌این حمایت می‌تواند شامل پرداخت هزینه‌های درمانی از سوی سازمان بیمه‌‌گر و ارائه خدمات جانبی باشد.

طرح - بیمه

 خدمات جانبی را می‌توان مجموعه‌ای از خدمات دانست که برای طی مسیر بهبودی لازم‌‌اند؛ هزینه‌حمل‌ونقل یا احیانا پرستاری و وسایل کمک پزشکی.

میزان رضایت‌مندی بیمه‌شدگان از خدمات صندوق‌های بیمه‌گر در پژوهشی از سوی مرکز آموزش و پژوهش روزنامه همشهری سنجیده شده است که بخشی از گزارش آن را می‌خوانید.

به‌طورکلی‌ تعهدات‌ بیمه‌گر شامل‌ هزینه‌های‌ ویزیت‌ پزشک‌، جراحی‌، پانسمان‌، انواع‌ آزمایش‌های‌ پزشکی‌، مخارج ‌بیهوشی‌، هزینه‌های‌ اتاق‌ عمل‌ و جابه‌جایی‌ به‌ بیمارستان‌، هزینه‌های‌ دارو، دندانپزشکی‌، دندان‌ مصنوعی‌، زایمان‌ و هرچیز دیگری‌ است‌ که‌ بیمه‌گر براساس‌ شرایط قرارداد، خود را ملزم‌ به‌ پرداخت‌ آن‌ کرده ‌است‌. در کشور ما شرکت‌های بیمه طرح‌هایی برای بیمه‌های درمانی ارائه کرده‌اند و خدمات گوناگونی را اعم از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، آزمایشگاه‌ها، داروخانه‌ها و پزشکان متخصص به بیمه‌شدگان خود اختصاص می‌دهند اما تنها ارائه خدمات نیست که اهمیت دارد، بلکه آشنایی با دیدگاه‌ها و نظرات بیمه‌شدگان و بررسی میزان رضایت یا نارضایتی آنها در زمینه‌های استفاده از انواع خدمات بیمه‌های درمانی مانند بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها، پزشکان، آزمایشگاه‌ها و داروخانه‌های طرف قرارداد بیمه‌ها نیز مهم است.

یافته‌های پژوهش

یافته‌های این پژوهش حاکی از آن است که اکثریت مطلق پاسخگویان (80/8درصد) تحت پوشش بیمه درمانی بوده‌اند و 19/2درصد پاسخگویان بیمه نبوده‌اند. پاسخگویانی که بیمه درمانی داشته‌اند میزان رضایتشان از مواردی همچون: میزان فرانشیز پرداختی، خدمات ارائه شده توسط بیمه نسبت به کسر حقوق، بیمارستان‌های طرف قرارداد، تعداد پزشکان متخصص طرف قرارداد بیمه، دسترسی به درمانگاه‌های طرف قرارداد، مدت نوبت‌دهی برای اعمال جراحی تخصصی، پوشش اقلام دارویی توسط بیمه مربوطه و تعداد داروخانه‌های طرف قرارداد بیمه سؤال شد.

میزان رضایت از فرانشیز در بیمه‌های مختلف

در این پژوهش میزان رضایت پاسخگویان از فرانشیز پرداختی در بیمه‌های مختلف سؤال شد. پاسخگویان به‌ترتیب از مبلغ فرانشیز بیمه درمانی بانک‌ها (میانگین 4/85 از 5)، سایر بیمه‌ها مثل شهرداری، شرکت نفت، صدا و سیما، بنیاد شهید و سازمان هواپیمایی (میانگین 3/57 از 5) و ارتش و نیروهای مسلح (میانگین 3/26 از 5) رضایت بیشتری دارند. پاسخگویان از فرانشیز سازمان تأمین اجتماعی (میانگین 2/3 از 5) و خدمات درمانی (میانگین 2/15 از 5) رضایت کمتری دارند. در همین زمینه زنان بیشتر از مردان از میزان فرانشیز رضایت داشته‌اند. همچنین با بالارفتن تحصیلات میزان نارضایتی پاسخگویان افزایش یافته است.

مبلغ کسر شده از حقوق نسبت به خدمات بیمه‌ای

هر ماه مبلغی از حقوق و عایدی افراد برای بهره‌مندی از خدمات بیمه درمانی کسر می‌شود. از پاسخگویان درباره رضایت‌شان نسبت به نحوه خدمات ارائه‌شده از سوی بیمه و میزان مبلغ کسر شده از حقوق‌شان سؤال شد. پاسخگویان در مقایسه با این هزینه، به‌ترتیب از خدمات بیمه‌ای ارائه شده توسط بانک‌ها (میانگین 4/57 از 5)، سایر موارد مثل شهرداری و... (میانگین 4 از 5) و ارتش و نیروهای مسلح (میانگین3/44 از 5) رضایت بیشتری دارند. در مقابل از ارائه خدمات بیمه‌ای خدمات درمانی (میانگین 2/36 از 5) و سازمان تأمین اجتماعی (میانگین 2/16 از 5) رضایت کمتری دارند.

بیمارستان‌ها و پزشکان متخصص طرف قرارداد بیمه‌ها

معمولاً بیمارستان‌ها با چند بیمه قرارداد همکاری امضا می‌کنند اما بیمارستان‌هایی هم هستند که تنها با یک یا دو شرکت بیمه قرارداد درمانی دارند که این بستگی به میزان رضایت بیمارستان از نحوه همکاری شرکت بیمه‌ای دارد. در همین زمینه از پاسخگویان درباره میزان رضایت‌شان از بیمارستان‌های طرف قرارداد بیمه‌شان سؤال شد. پاسخگویانی که تحت پوشش بیمه بانک‌ها بوده‌اند بیشترین میزان رضایت (میانگین 4/28 از 5) را از بیمارستان‌های طرف قرارداد این بیمه ابراز کرده‌اند. پاسخگویان تحت پوشش بیمه سایر شرکت‌ها مثل شهرداری، شرکت نفت و... (میانگین 4/14 از 5) و ارتش و نیروهای مسلح (میانگین 38/3 از 5) نیز از بیمارستان‌های طرف قرارداد این مراکز ابراز رضایت داشته‌اند. پاسخگویان از بیمارستان‌های طرف قرارداد بیمه خدمات درمانی (میانگین 2/50 از 5) و سازمان تأمین اجتماعی (میانگین 2/18 از 5) رضایت کمتری داشته‌اند. تعداد پزشکان متخصص طرف‌قرارداد بیمه‌ها نیز با توجه به نوع بیمه متفاوت است. از میزان رضایت پاسخگویان در این مورد و با توجه به بیمه طرف قرارداد‌شان سؤال شد. پاسخگویان بیشترین میزان رضایت‌ را از تعداد پزشکان متخصص طرف قرارداد بیمه بانک‌ها (میانگین 4/28 از 5)، سایر موارد مثل شهرداری، شرکت نفت و... (میانگین 3/57از 5)، ارتش و نیروهای مسلح (میانگین 3/40 از 5) ابراز کرده‌اند. رضایت پاسخگویان از تعداد پزشکان متخصص که با بیمه‌های خدمات درمانی (میانگین 2/36 از5) و سازمان تأمین اجتماعی (میانگین 2/34 از 5) همکاری می‌کنند، کمتر از سایر بیمه‌هاست.

آ‌زمایشگاه‌ها و داروخانه‌های طرف قرارداد بیمه‌ها

هنگام بروز بیماری‌های سبک‌تر، معمولاً این درمانگاه‌ها هستند که پذیرای بیماران بیمه‌ای هستند. درباره چگونگی دسترسی به درمانگاه‌های طرف قرارداد از پاسخگویان سؤال شد. آنها از دسترسی به درمانگاه‌های طرف قرارداد بیمه بانک‌ها (میانگین 4/14 از 5)، ارتش و نیروهای مسلح (میانگین 3/80 از 5) و سایر موارد مانند شهرداری، شرکت نفت و... (میانگین 3/57 از 5) رضایت بیشتری داشته‌اند. در مقابل، پاسخگویان از دسترسی به درمانگاه‌های تحت پوشش بیمه سازمان تأمین اجتماعی (میانگین
2/47 از 5) و خدمات درمانی (میانگین 2/45 از 5) رضایت کمتری ابراز کرده‌اند.

پاسخگویان میزان رضایت‌شان را از آزمایشگاه‌های طرف قرارداد بیمه‌شان اینگونه بیان کرده‌اند: از بیمه بانک‌ها (میانگین 4/71 از 5) و ارتش و نیروهای مسلح (میانگین 3/55 از 5) و سایر موارد مانند شهرداری، شرکت نفت و... (میانگین 2/83 از 5)، بیشترین رضایت و از آزمایشگاه‌های طرف قرارداد بیمه خدمات درمانی (میانگین 2/51 از 5) و سازمان تأمین اجتماعی (میانگین 2/38 از 5) کمترین رضایت را داشته‌اند.همچنین پاسخگویان از تعداد داروخانه‌های طرف قرارداد بانک‌ها (میانگین 4/57 از 5)، سایر موارد مانند شهرداری، شرکت نفت و... (میانگین 3/85 از 5) و ارتش و نیروهای مسلح (میانگین 3/66 از 5) رضایت بیشتری را بیان کرده‌اند. پاسخگویان از تعداد داروخانه‌های طرف قرارداد بیمه خدمات درمانی (میانگین 3/90 از 5) و سازمان تأمین اجتماعی (میانگین 3/01 از 5) رضایت کمتری داشته‌اند.

داروهایی که بیمه‌اند

پذیرش همه داروها برای شرکت‌های بیمه‌ای یکسان نیست و هر بیمه مقررات و ضوابط خاصی را در این موارد رعایت می‌کند. در ادامه از پاسخگویان درباره پوشش اقلام دارویی هر بیمه سؤال شد. پاسخگویان از پوشش اقلام دارویی در بیمه شرکت‌هایی همچون: شهرداری، شرکت نفت و... (میانگین 3/42 از 5)، بانک‌ها (میانگین 3/28 از 5) و ارتش و نیروهای مسلح (میانگین 3 از 5) رضایت بیشتری را بیان کرده‌اند. پاسخگویان از پوشش اقلام دارویی بیمه خدمات درمانی (میانگین 2/2 از 5) و سازمان تأمین اجتماعی (میانگین 2/10 از 5) کمترین رضایت را بیان کرده‌اند.

بیمه‌های تکمیلی

حدود یک سوم پاسخگویان (29/7درصد) در کنار بیمه اصلی، بیمه تکمیلی هم داشته‌اند. برخی از شرکت‌های بیمه‌ای با اختصاص هزینه‌ای نه‌چندان زیاد سطح پوشش بیمه‌ای را گسترش داده و خدمات بیشتر و بهتری را برای افراد بیمه شده مهیا می‌سازند. بدیهی است رقابت بین شرکت‌ها در نحوه ارائه این خدمات خلاصه می‌شود. در همین زمینه از پاسخگویانی که گفته‌اند بیمه تکمیلی هم دارند، نام آن بیمه سؤال شد. حدود یک سوم پاسخگویان (31/2درصد) تحت پوشش بیمه تکمیلی دانا، 20درصدتحت پوشش بیمه ایران، 12/8درصد تحت پوشش بیمه سینا و 12درصد تحت پوشش بیمه طلایی (فرهنگیان) بوده‌اند. 24درصد پاسخگویان تحت پوشش سایر بیمه‌ها بوده‌اند.

کد خبر 138686

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز