تخریب‌های پی درپی طبیعت در کلاردشت باعث بروز سیل در منطقه شد.

kalardasht

مدیر تشکل زیست‌محیطی بنیاد توسعه پایدار کلاردشت که خود در منطقه حضور دارد جاری شدن سیل در منطقه را نتیجه تخریب‌های طبیعت دانست و گفت:

خسارات زیر‌ساختی و عمرانی این سیل بیش از 500 میلیارد تومان برآورد می‌شود؛ اما آنچه مایه نگرانی است اینکه این سیل بستر سیل‌های بعدی را فراهم کرده است.وی در توضیح این خبر به همشهری گفت: فعالیت‌های معدنی در 4 منطقه لتی کمر، بریر، کل‌بزان و سایه دره در محدوده علم کوه و تخت‌سلیمان که از سال 66 آغاز شده و همچنان ادامه دارد زمینه بروز این سیل را فراهم ساخته است. این در حالی است که طی 15 سال گذشته بارها نسبت به بروز این سیل به شیوه‌های مختلف هشدار داده شده بود اما هیچ‌یک از مسئولان این هشدارها را جدی نگرفتند و در نتیجه همین بی‌توجهی فعالیت‌های معدن کاوی و استخراج سنگ به قوت خود باقی‌است و اکوسیستم‌های منطقه هر روز بیش از پیش دستخوش تخریب می‌شود.

این فعال محیط‌زیست افزود:علاوه بر معدن کاوی، برداشت شن وماسه و بهره‌برداری چوب از جنگل از دیگر عوامل مؤثر در بروز سیل و بلایای طبیعی مشابه است؛ از این رو، انتظار می‌روداستانداری با تشکیل شورای بحران مانع این فعالیت‌ها در منطقه شود واجازه ندهد بیش از این، طبیعت زیبای کلاردشت دستخوش تجاوز و تخریب شود. در غیراین صورت، در آینده شاهد سیل‌های بزرگ‌تری در منطقه خواهیم بود. وی ضمن انتقاد از صدور مجوزهای بی‌ضابطه برای ساخت و ساز در حریم رودخانه حفاظت شده آبسرود گفت:

این رودخانه یکی از5 رودخانه حفاظت‌شده کشور است که طبق معیارهای زیست‌محیطی 200 متر حریم قانونی برای آن درنظر گرفته شده‌است. با وجود این، مردم بومی منطقه با احداث بناهای مسکونی و تجاری در حریم این رودخانه، بستر تخریب‌های بیشتر را فراهم کرده‌اند. شورای شهر هم نسبت به این مسائل بی‌تفاوت است و شهرداری هم در خلأ حساسیت و نظارت، با صدور مجوز ساخت و ساز در حریم این رودخانه، به تخریب‌ها دامن می‌زند. برارپور افزود: آبادی«ونداربن» که در بالادست منطقه رودبارک کلاردشت و در اراضی مرتعی بنا شده اکنون مملو از سنگ‌های غول‌پیکری است که سیل اخیر آنها را به این منطقه آورده است.

کد خبر 138648

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز