سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۵
۰ نفر

گروه اقتصادی: دست‌کم یک میلیون و 400هزار کودک یکساله متولد سال 1389 در انتظارند تا دولت طلب آنها را به حسابشان در بانک‌ها واریز کند؛ هرچند برخی خبرها از انصراف بانک ملی ایران از گشایش حساب برای نوزادان و جایگزینی بانک توسعه تعاون حکایت دارد. تازه اینکه هنوز مشخص نیست چه میزان نوزاد از ابتدای امسال متولد و به فهرست طلبکاران دولت اضافه شده است؟

national bank

پیش‌تر محمودرضا خاوری مدیرعامل بانک ملی به‌عنوان بانک عامل طرح ملی تأمین آتیه مهر با اظهار امیدواری نسبت به اینکه هرچه زودتر عملیات اجرایی طرح تامین آتیه مهر به بانک ملی ابلاغ شود، گفت: بانک ملی آمادگی دارد که هر زمان اجرای آن ابلاغ شود اوراق سپرده‌ را در اختیار مردم قرار دهد.وی ادامه داد: در سال گذشته یک میلیون و 400 هزار نوزاد متولد شد که برای هر یک از آنها یک میلیون تومان درنظر گرفته شده که 500 میلیارد تومان آن از محل فروش سهام و 900 میلیارد تومان آن نیز توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری باید تامین شود.

به گزارش همشهری، 25 اسفند ماه سال گذشته معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری با اشاره به اعتبار 500میلیارد تومانی اجرای طرح تأمین آتیه مهر در سال 89، گفته بود: به تمام نوزادان متولد سال 89 منابع طرح تأمین آتیه مهر تعلق می‌گیرد. رحیم ممبینی اضافه کرده بود: برای تامین بقیه اعتبار اجرای طرح هم به‌دنبال یکسری سازو کارهای قانونی هستیم اما هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم.

پول نوزادان پس گرفته می‌شود

برخی خبرها حکایت از آن دارد که مبلغ یک‌میلیونی نوزادان که قرار بود آتیه فرزندان را تامین کند از حساب بانکی برداشت شده است.گفته می‌شودمسئولان بانک ملی عدم‌تامین اعتبار توسط دولت را علت این اقدام می‌دانند.

از آبان 88 تا تیر 90

براساس این گزارش طرح تامین آتیه آبان 88 در جلسه استانی هیات دولت در مشهد به تصویب رسید تا همزمان با تولد، مبلغ یک میلیون تومان از طرف دولت به‌عنوان موجودی اولیه به حساب هر نوزاد واریز شود و ادامه سپرده‌گذاری با مشارکت والدین تا سن 20سالگی ادامه یابد. کارگروهی با مسئولیت وزارت رفاه و تامین اجتماعی و با عضویت وزرای اقتصاد، کار، مسکن و رئیس بانک مرکزی و معاونت برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور، مسئولیت تهیه و تدوین دستور‌العمل‌های مورد نیاز برای اجرای طرح تامین آتیه مهر امام رضا (ع)را بر عهده دارند.

4 بهمن 1388 هم رئیس‌جمهور پس از ارائه لایحه بودجه 89 کل کشور در جمع خبرنگاران از پیش‌بینی تاسیس صندوق آتیه در بودجه سال 89 خبر داد و گفت: براساس این طرح، دولت برای هر فردی که متولد می‌شود حساب بانکی خاصی ایجاد کرده و مبلغ یک میلیون تومان به آن حساب واریز خواهد کرد و مقرر خواهد شد خانواده وی نیز سالانه مبلغی را به این حساب واریز کنند تا زمانی که سن آن نوزاد به بالای 20سال رسید بتواند برای تامین نیازهای ضروری خود سرمایه اولیه‌ای در اختیار داشته باشد. سوم مرداد 1389 هم محمود احمدی‌نژاد از آغاز طرح تامین آتیه مهر امام‌رضا(ع) همزمان با نیمه‌شعبان خبر داد تا این طرح مسئله ساز 2 روز بعد رسما افتتاح شود و رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح طرح تامین آتیه مهر امام‌رضا(ع)، اجرای این طرح را از عنایات و توجه ویژه امام‌عصر(عج) به ملت ایران اعلام و تاکید کرد: شعار «2 تا بچه کافی است»، طرح استعماری محسوب می‌شود.

سوم مهرماه سال گذشته همزمان با آشکار شدن عدم‌واریز مبلغ وعده داده شده به حساب نوزادان تازه‌به‌دنیا آمده معاون اول رئیس‌جمهور گفت: درخصوص طرح تامین آتیه نوزادان متولد سال‌89 هیچ مشکلی وجود ندارد و هدیه یک میلیون تومانی نوزادان براساس آنچه پیش از این وعده داده شده است، پرداخت می‌شود.محمد رضا رحیمی اظهار داشت: این موضوع صحت ندارد و طرح تامین آتیه مهر براساس آنچه دولت مصوب کرده است، اجرا خواهد شد.

وعده 5هزار میلیارد تومانی وزیر تعاون

2روز پیش وزیر تعاون از اختصاص مبلغی به میزان 5 هزار میلیارد تومان برای این کودکان چشم انتظار خبر داد و گفت: امسال وزارت تعاون طبق مصوبه هیات دولت مسئول اجرای طرح آتیه مهر شده است.به گفته محمد عباسی بودجه مصوب طرح یاد شده در اختیار بانک توسعه تعاون به‌عنوان مجری این طرح قرار داده می‌شود تا با همکاری سایر بانک‌ها، طرح آتیه مهر را در سال‌جاری نیز اجرایی کنند. عباسی اظهار داشت: نوزادانی که از سال گذشته به دنیا آمده‌اند، از مزیت این طرح بهره‌مند خواهند شد.

کد خبر 138292

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز