رئیس‌کل بیمه مرکزی ایران از رایزنی سندیکای بیمه‌گران ایران با بانک مرکزی برای ایجاد شرایط عرضه و تقاضای نقره به‌منظور جایگزینی آن در محاسبات نرخ دیه به جای شتر خبرداد.

centeral insurance

به گزارش مهر، جواد فرشباف ماهریان در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا نقره می‌تواند در محاسبات نرخ دیه به جای شتر مورد استفاده قرار گیرد؟ گفت: راهکارهای مختلفی را برای ساماندهی به وضعیت نرخ دیه درنظر گرفته‌ایم تا با بررسی‌های کارشناسی بیشتری اگر نرخ دیه قبلی مورد ایراد است یک دیه مشخص جایگزین شود. رئیس‌کل بیمه مرکزی ایران با تاکید بر اینکه به‌زودی راهکارهای جدید تقدیم دولت خواهد شد، افزود: بیمه مرکزی جلسات مکرری با مرکز پژوهش‌های مجلس، کمیسیون‌های مجلس، وزارت دادگستری، اقتصاد و غیره برای رسیدن به یک راه‌حل جامع و تفاهم سه‌جانبه میان قوا برگزار کرده است.

وی تعیین نرخ دیه را حق مسلم قوه قضاییه دانست و افزود: مجلسی‌ها به‌دلیل اینکه ممکن است هزینه بالای دیه مردم را با مشکلاتی مواجه کند، مواردی را مطرح کردند. از طرف دیگر دولت نیز به‌دنبال راهکارهایی است که بتواند ضمن حفظ رعایت شئونات اسلامی و ارزش انسان‌ها، مسیر بیمه را در یک مسیر تکاملی قرار دهد. فرشباف ماهریان با اشاره به موارد شش‌گانه، شتر، گاو، گوسفند، نقره، طلا و حوله یمانی که در گذشته مبنای محاسبه نرخ دیه بود و اینکه 3 مورد آخر آن از سال 83 به بعد از محاسبات خارج شده است، اظهار داشت:

بر این اساس، نقره نیز از مبنای محاسبات خارج شده است، مگر اینکه شرایطی برای ایجاد بازار عرضه و تقاضای نقره در کشور مهیا شود تا امکان جایگزینی آن فراهم گردد. وی اظهارداشت: ارزش انسان بیش از 90 میلیون تومان است اما تاکنون سیستم برآورد قیمت براساس قیمت حداقل شتر در سیستم دادگستری و جهادکشاورزی محاسبه و به قوه قضاییه اعلام می‌شد که رقم آن کمتر است، بنابراین دستور بررسی مجدد را قوه قضاییه صادر کرده است.

کد خبر 138190

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز