همشهری آنلاین: استفاده از کرم‌های ضد‌آفتاب در تمام طول سال و به خصوص در فصل تابستان که میزان اشعه ماوراء بنفش خورشید بیش از هر زمان دیگری است، توصیه می‌شود. اما حالا به نظر می‌رسد که میزان این اشعه در کشور ما بسیار بالا است: روز گذشته شاخص اشعه ماوراء بنفش روی عدد 9 بود که در محدوده خیلی زیاد است.

sunscreen

 

دکتر یوسف رشیدی، مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در مورد این شاخص چنین می‌گوید: شاخص اشعه ماوراء بنفش در یک طیف شدت از یک تا 11 درجه بندی می‌شود. اگر شاخص بین یک و 2 باشد کم، بین 3 تا 7 بالا، بین 7 تا 10 بسیار بالا و شاخص 11 نشانه خطر بسیار شدید این اشعه است.

این شاخص در تهران به طور روزانه اندازه گیری می‌شود و این اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد که شاخص اشعه ماوراءبنفش تهران دیروز (29خرداد) معادل 9 یعنی بسیار بالا بوده است.

اتفاقی که مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در مورد آن می‌گوید: «شاخص 9 در محدوده خیلی زیاد است ولی این یک امر طبیعی است و به تابش خورشید بستگی دارد. میزان تابش خورشید در ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی زیاد است به همین دلیل اشعه ماوراء بنفش که بخشی از تابش خورشیدی است در بسیاری از روزهای فصل تابستان بالاست.»

آلودگی بیش از حد هوای تهران، موردی است که به اعتقاد برخی کارشناسان موجب تشدید آثار منفی اشعه ماوراء‌بنفش خورشید می‌شود. دکتر رشیدی شمن تایید این مطلب، می‌گوید:‌ میزان آلودگی‌ها در هوا تا حدودی در جذب اشعه ماوراء بنفش در سطح زمین مؤثر است، اما در حال حاضر بالا بودن اشعه فرابنفش به خاطر فصل تابستان است و این حالت همه ساله در بسیاری از روزهای فصل تابستان رخ می‌دهد و خاص امروز و فردا نیست.

با توجه به اینکه اشعه ماوراء بنفش یک اشعه مضر برای سلامت پوست و چشم است و می‌تواند عامل بروز سرطان پوست و برخی بیماری‌های پوستی باشد، در چنین شرایطی چه می‌توان کرد؟
خودداری از تردد غیر ضروری در ساعات میانی روزهای گرم تابستان شاید بهترین راه‌حل در چنین شرایطی باشد، اما در صورتی که مجبورید در این ساعات در سطح شهر حضور داشته باشید، استفاده مناسب از کرم‌های ضد آفتاب، عینکهای آفتابی مناسب و کلاه و لباسهای مناسب که به طور کامل پوست را بپوشاند فراموش نکنید.

 

 

کد خبر 138144
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز