همشهری آنلاین: از ابتدای سال ۲۰۱۲ بر سر در رستوران‌ها، مغازه‌های نانوایی و فروشگاه‌های مواد غذایی آلمان چراغ راهنمایی بهداشتی نصب می شود.

 نصب چراغ راهنمایی بهداشتی بر سر در رستوران‌های آلمان

به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، از ابتدای سال ۲۰۱۲ بر سر در رستوران‌ها، مغازه‌های نانوایی و فروشگاه‌های مواد غذایی آلمان بر‌چسبی با سه رنگ "چراغ راهنمایی رانندگی" چسبانده می‌شود. این رنگ‌ها، نشان دهنده‌ی میزان رعایت موازین بهداشتی در این محل‌ها ست.

آلمان برای مجازات رستوران‌هایی که نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، برنامه‌ی جدیدی طرح ریزی کرده است.

در این طرح از سه رنگ ‌سبز و زرد و قرمز، مثل چراغ‌های راهنمایی رانندگی استفاده شده است: رنگ قرمز نشانه‌ی آن است که وضعیت رستوران مربوطه از نظر بهداشتی نامطلوب است. رنگ زرد، احتیاط یا اجتناب را توصیه می‌کند و رنگ سبز، گویای آنست که ورود به رستوران، سلامتی مصرف‌کننده را به خطر نمی‌اندازد.

‌بنا به تصمیم وزیران "حمایت از مصرف‌‌کننده" ایالت‌های مختلف آلمان، این طرح قرار است از اول ژانویه‌ سال ۲۰۱۲ به اجرا درآید. از این تاریخ، رستوران‌هایی که از مواد غذایی‌ نامطلوب و تاریخ مصرف گذشته استفاده ‌کنند، دیگر نمی‌توانند در خفا به کار خود ادامه ‌دهند.

این امر شامل حال آشپزها و خدمه رستورانها که در آشپزخانه‌ کثیف کار می‌کنند و موازین بهداشتی را نادیده می‌گیرند، نیز می‌شود.

مغازه‌های نانوایی، قصابی، فروشگاه‌های مواد غذایی، بازارهای هفتگی نیز در چارچوب این برنامه‌‌ی کنترل قرار می‌گیرند. رستوران‌هایی که از راه تلفن سفارش‌‌های خود را دریافت می‌کنند، به صورت درج نام و آدرس و درجه‌ی پاکیزگی آشپزخانه‌های آن‌ها در اینترنت، کنترل می‌شوند.

دولت آلمان اکنون در حال تنظیم آئین‌نامه‌ی این "چراغ راهنمایی بهداشتی" است. جزییات این طرح هنوز تنظیم نشده است، از جمله این که چه مجازاتی در صورت تخطی از این برنامه در انتظار صاحب رستوران یا مغازه است.

کارشناسان مواد غذایی در آلمان اتخاذ این تصمیم را گامی بزرگ در جهت حمایت از مصرف‌کننده ارزیابی می‌کنند.

در همین حال اتحادیه‌های "هتلداران ‌و رستوران ها" و "تولیدکنندگان و پخش مواد غذایی" نگران آن هستند که با پیاده‌کردن این طرح، برخی از رستوران‌ها مورد تبعیض قرار بگیرند. این اتحادیه‌ها دلیل اعمال تبعیض را کمبود دستگاه‌ها و افراد کنترل‌کننده می‌دانند.

با این حال دولت آلمان با وجودی که جزئیات اجرای طرح "چراغ راهنمایی بهداشتی" هنوز معلوم نیست، در صدد است این طرح را به مرحله‌ی اجرا در آورد.

کد خبر 137922
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز