گروه اقتصادی: هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی‌و رئیس جمهور شنبه 30 دی نشست مشترکی برای تعیین تکلیف لایحه بودجه 86 و زمان ارائه لایحه به مجلس خواهندداشت.

حسین سبحانی‌نیا عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی‌با بیان این مطلب گفت: بر اساس وعده قبلی، قرار است دولت لایحه بودجه سال 86 کل کشور را  ارائه کند، اما این تاریخ هنوز قطعی نیست.
وی افزود:‌ از همین رو، شنبه هیأت رئیسه مجلس با رئیس‌جمهوری جلسه‌ای خواهند داشت که در این جلسه هیأت رئیسه مجلس بر تسریع در ارائه لایحه بودجه سال 86 و عدم بازپس‌گیری لایحه مدیریت خدمات کشوری از سوی دولت تأکید خواهد کرد.
وی اضافه کرد: اگر دولت لایحه بودجه سال 86 را فردا به مجلس تقدیم کند، در همان روز در دستور کار قرار خواهد گرفت و مجلس با کمبود زمانی برای بررسی آن مواجه نخواهد بود، اما مطمئنا فشار کاری بر مجلس افزایش خواهد یافت.
لایحه بودجه 86 که با تاخیری زیاد برای ارائه به مجلس روبروست قرار بود هفته پیش به مجلس ارائه شود که به دلیل سفر رئیس‌جمهور به چند کشور آمریکای لاتین به روز یکشنبه اول بهمن موکول شد که ظاهرا این زمان نیز قطعی نیست.
سبحانی‌نیا درباره لایحه مدیریت خدمات کشوری نیز گفت: در صورتی که در جلسه مشترک هیات رئیسه مجلس با رئیس‌جمهوری، 2 طرف به تفاهم نرسند و دولت از بازپس‌گیری آن خودداری نکند، روز یکشنبه این لایحه در دستور کار مجلس خواهد بود و ابتدا نسبت به استرداد آن رای‌گیری خواهد شد که اگر رای نیاورد، کلیات لایحه برای تعیین مدت زمان آزمایشی آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
حسین نجابت دیگر عضو هیأت رئیسه مجلس نیز با بیان اینکه دولت نسبت به ارائه لایحه بودجه سال 86 در روز یکشنبه تاکید کرده است، گفت: بر اساس قانون، هر زمان که لایحه بودجه به مجلس تقدیم شود، در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد و اگر همه روندها به طور دقیق رعایت شود مجلس برای بررسی بودجه با کمبود زمانی مواجه نخواهد بود.
نجابت تعیین قیمت پایه نفت در بودجه سال 86 را منوط به تعیین منابع و مصارف نهایی بودجه و نرخ ارز دانست و افزود:‌ بر اساس سناریوهای مختلف، دولت قیمت پایه نفت را بین 40 تا 45 دلار تعیین کرده که مجلس احتمالا با قیمت بالاتر از 40 دلار در هر بشکه برای قیمت پایه نفت موافقت نخواهد کرد.
لایحه متمم بودجه سه‌شنبه در صحن علنی مجلس
با تصویب کلیات لایحه متمم بودجه در جلسه روز چهارشنبه کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، جزئیات این لایحه در جلسه روز یکشنبه کمیسیون بررسی و تصویب خواهد شد، تا روز سه‌شنبه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گیرد.
محمد مهدی مفتح مخبر کمیسیون برنامه و بودجه با بیان مطلب فوق، افزود: درباره لایحه فوق چندین سناریو در کمیسیون مطرح شده است اما اینکه با چه مقدار از تقاضای 3 هزار میلیارد تومانی دولت و همچنین برداشت 2500 میلیارد تومانی از حساب ذخیره ارزی موافقت شود، به جلسه روز یکشنبه کمیسیون برنامه و بودجه بستگی دارد.
عادل آذر عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز در این‌باره گفت: برای تصویب لایحه متمم چندین سناریو در نظر گرفته‌ایم که یکی آن است که فقط با بودجه جاری دولت و البته به شکل جابجایی ردیف‌های بودجه موافقت کنیم.
 وی دیگر سناریو برای متمم بودجه را موافقت با بودجه جاری و تامین آن با برداشت از حساب ذخیره ارزی عنوان کرد.یک فوریت لایحه متمم بودجه 3 هزار میلیارد تومانی دولت که نیمی‌از آن هزینه‌های عمرانی و نیمی‌هزینه‌های جاری است، سه‌شنبه 12 دی‌ماه در مجلس شورای اسلامی‌تصویب شد.
کد خبر 13716

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز