گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: با آنکه معاون وزیر آموزش و پرورش پیش از این مدعی شده بود که تجهیزات مدارس کشور به‌روز است، ولی خبرگزاری ایسنا به نقل از وی نوشت: «دانش‌آموزان با میز و نیمکت‌های فرسوده مدارس کشور خداحافظی می‌کنند».

آموزش

مرتضی رئیسی با اشاره به تخصیص سهم قابل توجهی از اعتبارات عمرانی استان‌ها به آموزش ‌و پرورش گفت: امسال یکی از برنامه‌های سازمان نوسازی مدارس، جایگزینی تجهیزات جدید در مدارس با تجهیزات فرسوده شامل میز، نیمکت‌ها و همچنین وسایل آزمایشگاهی و کمک‌آموزشی است. رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور اظهار کرد: در بودجه سال90 ردیف جداگانه‌ای به مبلغ 10 میلیارد تومان برای تجهیزات هنرستان‌ها در نظر گرفته شده که درصورت تخصیص تمامی این اعتبارات، هنرستان‌های کشور به تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی جدید مجهز خواهند شد.رئیسی وعده داد که در کنار تجهیز کلاس‌ها به میز و نیمکت‌های استاندارد، تجهیزات کمک‌آموزشی ازجمله اتصال مدارس به سایت کامپیوتری و سایر تجهیزات الکترونیک از دیگر اقدامات آموزش و پرورش برای سال تحصیلی جدید است.

وعده‌هایی که عملی نمی‌شود

البته پیش از این نیز معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده بود که مدارس به میز و صندلی‌های استاندارد تجهیز شده و میز و صندلی‌های قدیمی جمع‌آوری شده است. گواه این سخن خبر باشگاه خبرنگاران جوان در سوم اردیبهشت ماه امسال است: معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در تجهیزات مدارس متوسطه صندلی تک‌نفره جایگزین صندلی‌های معمولی شده است، گفت: «براساس استاندارد تعیین‌شده در بخش تجهیزات، دیگر میز و ‌نیمکت‌های قدیمی در مدارس وجود ندارد و در مقطع ابتدایی و راهنمایی از میزهای دو نفره استفاده می‌شود».اردیبهشت امسال همچنین معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش مدعی شد که تجهیز مدارس کشور متناسب با نیازهای تعلیم و تربیت و تکنولوژی روز آموزشی است و همشهری در نقد این ادعا نوشت که اگر تجهیزات مدارس کشور استاندارد و متناسب با نیازهای تعلیم و تربیت است پس چرا کارشناسان اعلام می‌کنند که میز و صندلی‌های غیر‌استاندارد عامل 40 تا 45درصد ناهنجاری‌های قامتی دانش‌آموزان است؟

ادعای عجیب آموزش و پرورش

البته روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به گزارش همشهری درباره غیراستاندارد بودن تجهیزات مدارس مدعی شد که در ساخت میز و صندلی‌های دانش‌آموزی استاندارد‌های اروپایی رعایت می‌شود، این در حالی است که میز و صندلی‌های دانش‌آموزی در ایران مشمول استاندارد اجباری نیست؛ نکته‌ای که معاون وزیر آموزش و پرورش هم پیش از این به آن اذعان داشته است. از سوی دیگر دکتر مجید ابهری، آسیب‌شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری در خصوص ادعای وزارت آموزش و پرورش مبنی بر رعایت استاندارد در ساخت میز و صندلی مدارس اظهار کرد: «ما تاکنون میز و صندلی‌هایی با این مشخصات ندیده‌ایم». این استاد دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: «میز و صندلی‌های مدارس افزون بر فرسودگی، استاندارد نیستند و به همین علت موجب بروز خستگی و ناهنجاری‌های قامتی در دانش‌آموزان می‌شوند».

طرح 2 پرسش

درباره اظهارات معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش، 2پرسش مطرح می‌شود:

1- اگر میز و نیمکت‌های قدیمی در مدارس وجود ندارد پس چرا باز اعلام می‌شود که سازمان نوسازی مدارس به‌دنبال جایگزین کردن تجهیزات جدید میز و نیمکت‌های استاندارد در مدارس است؟

2- آزمایشگاه کدام مدارس قرار است مجهز شود؟ پس از یک‌نوبته شدن دستوری، عملا آزمایشگاه مدارس- به جز اندکی- تعطیل شد و بهتر است پیش‌از اعلام تجهیز، مشخص شود که تجهیز آزمایشگاه کدام مدارس مد نظر است؟
البته فراموش نشود پیش از این نیز رئیس سازمان نوسازی گفته بود که تجهیز مدارس کشور متناسب با نیازهای تعلیم و تربیت و تکنولوژی روز آموزشی است.

کد خبر 137039

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز