مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۹ دی ۱۳۸۵ - ۱۰:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: چین به اولین کشوری تبدیل شد که ماهواره‌ای را از روی زمین با راکت نشانه رفته و به سوی آن شلیک کرده است.

خبرگزاری آلمان از پکن و واشنگتن گزارش کرد، آمریکا، ژاپن، استرالیا و کانادا امروز به این اقدام آزمایشی ضدماهواره‌ای به شدت اعتراض کردند.

یک راکت میان‌برد که از ایستگاه فضایی ژیچانگ در جنوب غربی چین شلیک شد، یک ماهواره هواشناسی چینی را که در فاصله تقریبا 850 کیلومتری مدار زمین می‌گشت، مورد هدف قرار داد و نابود کرد.

یکی از کارشناسان این ایستگاه فضایی تلفنی به خبرگزاری آلمان در پکن گفت که شلیک راکت در تاریخ 12 ژانویه صورت گرفته بوده است. او در این باره به جزییات کمیسیون مرکزی نظامی اشاره کرد.

کاخ سفید اعلام کرد که در این رابطه یادداشت اعتراضی را به پکن ارسال کرده است. تونی اسنو، سخنگوی کاخ سفید در گفت‌وگو با شبکه خبری سی.ان.ان اعلام کرد که عملیات موشکی تهدیدی برای روابط چین با غزب است و تهدیدی بالقوه برای ماهواره‌های آمریکایی به حساب می‌آید.

وی همچنین «نگرانی» آمریکا را از این آزمایش اعلام کرد.

مقامات رسمی و متخصصان در پکن نخواستند در این باره اظهارنظر کنند.

تارو آسو، وزیر امور خارجه ژاپن اعلام کرد، ژاپن در واکنش به این آزمایش نگرانی خود را به طرف چینی ابلاغ و تصریح کرده است که این آزمایش تضاد با استفاده صلح‌آمیز از فضا است.

جیمز اوبرگ، کارشناس امور فضایی آ‌مریکا و متخصص مسایل چین گفت: این اولین بار در تاریخ است که یک راکت شلیک شده از زمین، یک ماهواره در حال چرخش را هدف قرار داده و آن را نابود کرده است.

به گفته وی، این راکت با سرعتی بالا هدف‌گیری را انجام داده و در فضا از جلو به ماهواره هواشناسی «فنگ یون» (FY-1C) برخورد کرده است.

کد خبر 13677

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز